بورس نیوز- امروز قانون بازار فرابورس (OTC) در شورای بورس بررسی می‌شود و در صورت موافقت این شورا به تصویب خواهد رسید.

کارگزاران بورس معتقدند که تصویب این قانون می‌تواند در تشکیل بازاری فعال در کنار بازار سرمایه موثر باشد. اما تشکیل این بازار نیازمند مقدماتی است که کارگزاران به آن اشاره کرده‌اند.
مشکل ساختاری
حسین خزلی خرازی، مدیرعامل شرکت کارگزارای بانک کشاورزی در گفت‌وگو با «بورس نیوز» و با اشاره به مشکل مشخص نبودن ساختار و نوع شرکت بازار فرا بورس (OTC) اظهار داشت:‌در حال حاضر هیچ سازمان و یا شرکتی مخالفتی با راه‌اندازی OTC ندارد بلکه مشکل عمده، ساختار و قانون‌های این بازار است که هنوز مشخص نشده است.
همچنین اکبر زرگانی‌نژاد، مدیر عامل شرکت کارگزاری امین سهم نیز راه‌اندازی این بازار را جزو ملزومات بازار سرمایه جهت رشد و تکامل دانست و افزود: حضور بازار فرا بورس در کنار بورس اوراق بهادار می‌تواند یک مکمل برای رشد و پایداری این بازار باشد.محمدرضا رهبر مدیر عامل شرکت کارگزاری حافظ هم ضمن اشاره به ضرورت تاسیس این بازار در کشور خاطرنشان کرد: بازار OTC بازاری است که طبق قانون اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال 84 به رسمیت شناخته شده و اجازه دارد تا پس از تاسیس زیر نظر سازمان بورس فعالیت کند.
در همین راستا مازیار حقیقی معاون مدیر عامل شرکت کارگزاری آبان در تایید صحبت‌های دیگر کارگزاران تصریح کرد: در این که باید OTC تشکیل شود، شکی نیست؛ اما نکته مهم راه‌اندازی این شرکت است که باید تحت یک قانون مشخص حرکت کرد و در فرصت مناسب فعالیت خود را آغاز کند؛ چرا که قانونمندی سبب کاهش ریسک معاملات می‌شود.خرازی در پاسخ به این سوال که آیا OTC باید توسط شرکت بورس راه‌اندازی شود یا شرکتی دیگر گفت:‌ من با هر گونه ارتباط بین بازار فرا بورس و بورس مخالف هستم؛ چرا که همگامی و ادغام این دو بازار حس رقابت‌پذیری را از بین می‌برد و به عقیده من باید مدیریت، مالکیت، روش‌های معامله و کارمزدهای آن و غیره کاملا از ساختار فعلی بورس مجزا باشد. اگر قرار باشد همان آدم‌ها با همان دستور‌العمل‌ها و همان سیستم‌های گذشته در OTC فعالیت کند به نتیجه معقول و خوبی دست نخواهیم یافت، بلکه باید با استفاده از افراد جدید و تفکرات جدید و با استفاده از مشاورین خارجی و نرم افزار جدید اقدام به تاسیس OTC کنیم.
در همین رابطه زرگانی‌نژاد گفت:‌ مهمترین مساله دریافت مجوز برای راه‌اندازی این بازار است و پس از در یافت آن هر گروهی می‌تواند در یک چار چوب معین و مشخص به راه‌اندازی OTC بپردازد.
ضرورت نظارت بورس بر OTC
همچنین محمدرضا رهبر و مازیار حقیقی نیز در پاسخ به سوال فوق خاطرنشان کردند: باید مطابق با قانون ضوابط و استانداردهای مورد نیاز برای OTC فراهم شود و پس از صدور مجوز توسط سازمان فعالیت آغاز شود؛ چرا که نکته مهم نظارت سازمان بورس بر این بازار است و کارآیی و اجرای قوانین موجود می‌تواند بر عهده یک شرکت خصوصی خارج از سازمان و شرکت بورس باشد.
مدیران شرکت‌های کارگزاری مذکور ضمن اظهار تمایل برای فعالیت در بازار OTC به عنوان یک شرکت کارگزاری عنوان کردند: در دنیا کارگزاران حرفه‌ای در بازارهای بزرگ مشغول فعالیت هستند و کارگزار می‌تواند با دیدن یک معامله تشخیص دهد که این معامله مربوط به کدام یک از حوزه‌های فعالیتش در بازار می‌شود و از این طریق این معامله را به انجام رساند.خرازی در جواب این که آیا به عنوان بازار ساز هم حاضرید در OTC فعالیت کنید، افزود: برای بازار سازی تعاریف گوناگونی وجود دارد. هر ابزار معاملاتی در بورس اگر قابلیت نقد شوندگی نداشته باشد، نیاز به کسی دارد که بتواند میزان نقد شوندگی آن را افزایش دهد و تمامی این مسائل در زمانی قابلیت اجرا دارد که نخواهیم از سرمایه آن شرکت کارگزاری استفاده کنیم، بلکه خود شرکت‌ها باید هزینه آن را متقبل شوند.
در همین راستا دیگر مدیران نیز با اظهار تمایل نسبت به این کار اجرای آن را به هزینه خود شرکت‌ها برای بازارسازی سهام خود دانستند.
در پایان خرازی با اشاره به معایب انحصاری بودن بازار فرا بورس خاطر نشان کرد: بازار سرمایه به علت اینکه ماهیت ملی دارد، نمی‌تواند انحصاری باشد؛ چرا که نمی‌توان مالکیت و مدیریت آن را دست یک گروه سپرد.
تقاضای واگذاری OTC به استان‌ها
محمدجواد شیخ مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام عدالت نیز در گفت‌وگو با «موج» در خصوص تشکیل OTC گفت: درحال حاضر بر اساس تصمیم شورای بورس قرار شده که ۵۵‌درصد سهام شرکت OTC به شرکت خدمات بورس، شرکت بورس و CDS داده شود و دیگر نهادهای مالی با برخورداری از سهم ۵/۱‌درصدی در این شرکت وارد شوند.
وی ادامه داد: در این راستا ما از رییس سازمان بورس درخواست کرده‌ایم که مجوز تشکیل OTC را با تعلق گرفتن به کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با شرط تعلق گرفتن 2‌درصد از سهام این شرکت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار کند.
شیخ همچنین در خصوص درخواست مجوز تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سوی شورای عالی بورس، به عضویت ۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی در این کانون اشاره کرد.
وی یادآور شد: در حال حاضر با انتخاباتی که صورت گرفته است، هفت شرکت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عضو هیات موسس این کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار دارند.
وی ادامه داد: طبیعتا پس از اعطای مجوز به کانون شرکت سرمایه‌گذاری استانی، در جلسه ای با حضور اعضای کانون و شرکت بورس، اساسنامه این کانون نوشته می شود.
مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام عدالت در ادامه به درخواست صدور مجوز کارگزاری، برای فعالیت 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس اشاره کرد.