بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به وابستگی بازارهای دارایی به وضعیت ریسک‌های نوظهور همچون جنگ، روند بازارها همچنان غیر‌قابل‌پیش‌بینی خواهد بود. وضعیت نوسانات در بازارهای موازی نیز به همین صورت بوده است و ۳رقیب بزرگ بورس، یعنی بازارهای طلا، ارز و سکه، نسبت به نخستین روز هفته تغییر مسیر داده و عقبگرد قیمتی را به ثبت رساندند. اما این وضعیت تا چه زمانی می‌تواند تداوم یابد؟ برای پاسخ به این پرسش بسنده کردن به وضعیت ابرمتغیر کنونی (بالا گرفتن تنش‌های جنگی در خاورمیانه) کافی نیست. با توجه به اینکه شاخص کل اکنون به مقادیر آخرین روزهای معاملاتی ۱۴۰۱ رسیده و با ابهامات بی‌شماری نسبت به وضعیت متغیرهای اثرگذار دست به گریبان است، احتمالا روند صعودی دو روز اخیر نمی‌تواند تداوم مستمر داشته باشد.

بنابراین با وجود فاصله گرفتن نسبی بازار سهام از جو رکودی اخیر، اما هنوز سناریوی سقوط به سطوح پایین‌تر به قوت خود باقی است. عدم‌اطمینان و پیشروی تردیدهای سرمایه‌گذاران برای انتخاب بازار مذکور یکی از مواردی است که باعث شده نتوان پاسخ دقیقی برای پیش‌بینی روند صعودی نماگرها در چنته محاسبات خود داشته باشیم؛ به‌خصوص آنکه در شرایط کنونی بر سرمایه‌گذاران مبرهن شده که بازار از مدار تعادلی خارج شده و سرنوشت آن به طور جدی به مسائل غیر‌اقتصادی گره خورده است. بنابراین این مهم خود از عواملی است که نمی‌گذارد در این روزهای پرنوسان، پاسخ دقیقی برای ابهامات کنونی یافت. این نااطمینانی زمانی بیشتر می‌شود که دریابیم تا قبل از وضعیت قرمز یک ماه اخیر نیز تالار شیشه‌ای در کمای معاملاتی به سر می‌برد و با وجود حبس شاخص در کانال ۲میلیون واحد، افق روشنی را پیش روی فعالان بازار سهام قرار نمی‌داد.

پس از عبور از یک وضعیت فرسایشی و رفت‌وآمدهای پی‌در‌پی میان دو کانال ۲میلیون و ۱.۹میلیون واحدی، اکنون این بازار در دوراهی ماندن و نماندن در سطح ۱.۹میلیون واحد قرار گرفته و فکر سرمایه‌گذاران را درگیر کرده است. طبیعتا در این شرایط که سیگنال مثبت حمایتی از سوی سیاستگذاران مخابره نمی‌شود، نمی‌توان بر تغییر ملموس روند بازار مذکور تاکید کرد. بنا بر بررسی‌های انجام‌شده در بازار سهام طی سه سال گذشته ریشه اغلب مشکلات بازار به نااطمینانی‌های منتج از سیاست‌های اقتصادی کشور باز‌می‌گردد؛ موضوعی که طی مدت یاد‌شده بارها نماگرهای سهامی را از سمت‌و‌سوی افزایشی بازداشته و حتی شرایطی را رقم زده تا در این بازار شاهد کم‌رمقی داد‌و‌ستد‌ها به‌رغم افزایش سطح انتظارات تورمی در مقاطع ملموس باشیم.

این در حالی است که از سال ۱۴۰۱ تاکنون بورس تهران از منظر ارزش قیمتی فاصله بسیاری با حباب قیمت‌ها در بازارهای موازی پیدا کرده، اما همچنان «رکود عمیق بورس» را روی میز معامله‌گران قرار داده است. اگرچه شاخص اصلی بازار سهام مجددا رنگ آرامش را به خود دید و در اوج بدبینی فعالان اقتصادی سبزپوش شد، اما رفتار محتاط‌آمیز سهامداران در این روز موید این مهم است که بازار یادشده همچنان برای سهامداران خرد و حقیقی جذاب نیست. به این ترتیب نمی‌توان انتظار افزایش قیمت‌ها در این بازار را داشت، بااین‌حال افزایش ارتفاع دو روز اخیر به هر شکلی که بوده توانسته اندکی از فضای مسموم حاکم بر تالار شیشه‌ای بکاهد. اما با توجه به اینکه نبود محرک قوی به یکی از چالش‌های بزرگ در این بازار مبدل شده است و فقر نقدینگی به انحای مختلف خود را نشان می‌دهد، امیدواری چندانی به پایان تلخ‌کامی‌های بورسی در میان‌مدت نیست.