سیزدهمین روز از فصل داغ تابستان، سید‌احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت طی نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به واکاوی شرکت‌های بورسی پرداخت و گفت: بر اساس جدیدترین گزارش‌ها در اردیبهشت سال‌جاری شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه نسبت به ماه مشابه سال‌گذشته به ترتیب ۱۰ و ۷/ ۱۰‌درصد افزایش یافته‌است. همچنین شاخص مذکور در حوزه تولید و فروش شرکت‌ها نیز نسبت به ماه قبل به ترتیب ۸/ ۲۱ و ۵/ ۴۴‌درصد رشد داشته‌است. در این میان سخنگوی اقتصادی دولت پیرامون مصوبه تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی گفت: مسوولیت اطلاع‌‌‌‌‌‌‌رسانی و اخذ نظر صنعت پتروشیمی بر عهده وزارت نفت است که در این بین به گفته وزیر نفت این کار پیش از نهایی‌شدن مصوبه انجام‌شده‌است.

بر این اساس طبق اظهارات وزیر نفت در جلسه توجیهی هیات‌دولت، نشستی با حضور نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی پیش از طرح مصوبه در دولت با حضور وزیر نفت برگزارشده و اخذ نظر شرکت‌ها صورت‌گرفته بود اما با توجه به اینکه بخش‌هایی از دولت همچنان اصرار دارند نرخ ثابت کنار گذاشته شود تا شاهد انعطاف‌پذیری بیشتری در حوزه نوسانات باشیم، بنابراین پیشنهادی از طرف وزارت اقتصاد برای فرمول قیمت‌گذاری خوراک در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده‌است و پس از ارائه در صحن دولت در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد. وزیر اقتصاد همچنین در مورد انتشار دیرهنگام مصوبه دولت نیز پاسخ داد: پیشنهاد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌ها که بنا بود با محوریت سازمان برنامه و وزارت اقتصاد و نفت صورت گیرد پیش از این یک‌بار، ۶ اردیبهشت در دستور کار دولت قرار گرفت و بعد به جلسه ۱۷اردیبهشت موکول شد و مورد واکاوی و پژوهش واقع شد. سخنگوی اقتصادی دولت در پایان افزود: به‌رغم شایعات بی‌پایه‌‌‌‌‌‌‌ای که ریز داده‌های بازار سرمایه آنها را تایید نمی‌کند و شرایطی برای اقناع مردم وجود ندارد، بهتر است در زمان فعلی از ذکر اخبار بی‌اساس به‌منظور از بین بردن اعتماد سرمایه‌گذاران جلوگیری کنیم. در این میان رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار، در همایش چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز حاکمیت شرکتی، الزامات و چالش‌ها گفت: یکی از بحث‌های قابل‌تامل در سال‌های اخیر، تعادل بین منافع ذی‌نفعان بازار سرمایه بوده‌است. حاکمیت شرکتی یکی از دغدغه‌‌‌‌‌‌‌های سیاستگذاران بوده که برای ناشران و نهادهای مالی معنای خاصی دارد. این موضوع برای سالیان متمادی است که مورد غفلت واقع شده بود. براین اساس بیش از ۵۰‌سال ‌است که دنیا بر این مبنا کارکرد دارد و این موضوع تغییرات بسیاری داشته‌است. پس از بحران مالی ۲۰۰۸، حاکمیت شرکتی بسیار جدی گرفته شد و معنای دیگری پیدا کرد. عشقی ادامه داد: مقررات حاکمیت شرکتی در کشور ما وضع شده‌است؛ اما نیازمند فعالیت بیشتر سازمان و نهادهای مالی در این زمینه هستیم. لازم به ذکر است جزئیات بیشتر خبر همایش و صحبت‌های مسوولان، پنج‌شنبه ۱۵ تیرماه سال‌۱۴۰۲  در روزنامه منتشر شده‌است.

تولد پنجمین شرکت کار‌‌گزاری

روز چهارشنبه ۱۴تیر، پنجمین شرکت کار‌‌گزاری در ۲سال اخیر، موفق به اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق‌بهادار شد. در این بین نوید خالقی، رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس بر مبنای سیاست‌های سازمان بورس و اوراق‌بهادار مبنی‌بر توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی به‌خصوص شرکت‌های کار‌‌گزاری، خبر صدور مجوزهای فعالیت دو شرکت کار‌‌گزاری مطابق دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کار‌‌گزاری را داد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه شروع به فعالیت شرکت کار‌‌گزاری طی چهار مرحله موافقت‌اصولی تاسیس شرکت کار‌‌گزاری، مجوز تاسیس شرکت کار‌‌گزاری، مجوزهای فعالیت شرکت کار‌‌گزاری و عضویت نزد ارکان بازار سرمایه و شروع فعالیت رخ می‌دهد، رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس پیرامون آن افزود: از زمان اجرایی‌شدن دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کار‌‌گزاری از اواخر خرداد ماه سال‌۱۴۰۰ تاکنون، تعداد ۱۷ موافقت‌اصولی تاسیس شرکت کار‌‌گزاری صادر شده‌ که تعداد ۷شرکت کار‌‌گزاری به مرحله تاسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده‌اند و تعداد ۵ شرکت کار‌‌گزاری، مجوز فعالیت خود را از سازمان دریافت کردند. خالقی در پایان بیان کرد: سیاست سازمان مبنی‌بر تسهیل صدور مجوزها و ارتقای سطح کمی و کیفی نهادهای مالی باید ادامه‌دار باشد.

در این بین در چهاردهمین روز از فصل تابستان، بازار دوم فرابورس میزبان عرضه اولیه ۱۲‌درصد از کل سهام شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیا ناما به روش حراج بود. در این بین بازار دوم فرابورس شاهد رقابت ۱۰۰ صندوق در عرضه ۱۲۶‌میلیون سهم شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیا ناما در نماد «ناما» بود. در نهایت نیز ۴۷ صندوق توانستند در این رقابت سهام «ناما» را خریداری کنند.

دامنه‌نوسان تغییر نمی‌کند!

در آخرین روز از هفته دوم معاملاتی دومین فصل سال، شاهد انتشار اخباری مبنی‌بر عدم‌تغییر دامنه‌نوسان بازار سرمایه بودیم. بر این اساس محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس تهران خاطرنشان کرد که سازمان بورس و اوراق‌بهادار برنامه خاصی برای تغییر و افزایش نوسان در دستور کار ندارد. او در ادامه افزود: بازار سرمایه بازاری بسیار پرریسک و پرمخاطره است، از این‌رو سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار را دارند باید به اصول مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک پایبند باشند تا آسیب چندانی متوجه معامله‌گران نشود، چراکه به‌نظر می‌رسد بی‌اعتمادی نسبی که در حال‌حاضر در اتمسفر بازار حاکم است ناشی از کمبود آگاهی سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار است. در همین باب گودرزی افزود: با توجه به اینکه مردم دارای سطوح مختلف ریسک‌‌‌‌‌‌‌پذیری هستند، نمی‌توان پیشنهاد‌واحدی برای همه سهامداران تجویز کرد و سرمایه‌گذاران باید با آگاهی کامل به اصول سرمایه‌گذاری شخصی پایبند باشند.