علی محمودیان، کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بازار سهام چندین ماه است که رشد شارپ قیمتی داشته است؛ به این صورت که در این مدت شاهد رکورد‌های قیمتی جدیدی بودیم؛ اما به‌دلیل شتاب ریزش‌هایی که در هفته گذشته روی داد، به نظر می‌رسد که پس گرفتن سقف قبلی شاخص کل بازار سهام، کانال دو میلیون و ۶۰۰هزار واحد، کمی سخت به نظر برسد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در روزهای اخیر با انتشار اخبار مثبت برجامی شاهد ادامه کاهش نرخ ارز هستیم، باید منتظر ماند و دید روند کاهش نرخ ارز به چه میزان تداوم دارد و چه تاثیری روی بازار سهام و ارزش معاملات روزانه می‌گذارد. در این میان بر اساس نظر کارشناسان، با توجه به برنامه‌هایی که دولت، امسال برای سرمایه‌گذاری و رشد تولید و مهار تورم دارد، بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار شفاف باید تقویت شود و هرچه نقدینگی سرگردان از بازار‌های موازی مانند ارز، سکه، طلا، آپارتمان و ملک خارج شود و وارد بازار سرمایه شود، شرایط بهتری برای شرکت‌های فعال در بازار پیش خواهد آمد. در این میان حمیدرضا دانش‌کاظمی، عضو شورای ‌عالی بورس گفت: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیازمند علم و آگاهی لازم است و در صورت آسیب به امنیت اقتصادی، شاهد فرار سرمایه‌گذاران از بازار سهام خواهیم بود.

بنابراین تصمیم‌گیرندگان بازار سرمایه در دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار، مجلس شورای اسلامی و شورای رقابت باید مراقب باشند تا با تصمیمات خود آسیبی به امنیت سرمایه‌گذاران وارد نکنند. وی همچنین اظهار کرد: اگر مسوولان هزاران اقدام مثبت به نفع بازار سرمایه انجام دهند، اما یک تصمیم عجولانه به ضرر بازار اتخاذ کنند، شاهد پررنگ شدن خاطرات بد در ذهن سرمایه‌گذاران خواهیم بود که این امر باعث می‌شود تا به سختی بتوان دوباره نگاه‌ها را به بازار تغییر داد و اعتماد را به سهامداران بازگرداند. دانش‌کاظمی با بیان اینکه در تصمیمات مختلف شاهد وجود برخی از ناهماهنگی‌ها هستیم که آثار آن بر انجام سرمایه‌گذاری‌ها مستتر خواهد شد، گفت: برای مثال بارها شاهد بودیم که برخی از مقامات سیاسی و اقتصادی با اظهارنظرهای خود نگرانی را وارد بازار کرده‌اند و باعث ایجاد واکنش منفی در بازار شده است، در این زمان سرمایه‌گذار به‌دلیل تجربه اتفاقات سال۹۹ دیگر در این بازار نمی‌ماند و به سرعت با فروش سهام خود اقدام به خروج از بازار می‌کند. عضو شورای‌عالی بورس ادامه داد: به لحاظ ارزش دلاری، در حال حاضر هیچ نگرانی برای بازار وجود ندارد. همچنین بازارها در اقتصاد کشور به یکدیگر متصل هستند و نمی‌توان شاهد چنین اتفاقی بود که قیمت دلار، مسکن و طلا با افزایش همراه شود و سودآوری شرکت‌ها رشد کند؛ اما بازار به لحاظ اسمی رشد چندانی را تجربه نکند.

وی با اشاره به اینکه بازار در سال۹۹ با شتاب زیاد در مدار صعود قرار گرفت، بعد از آن فنر بازار رها شد و از مرداد۹۹ شاهد افت سنگینی و فرار سرمایه از بورس بودیم، افزود: این اتفاق نیازمند ۲سال زمان بود تا بتوان دوباره بازار سهام را به وضعیت تعادل و ثبات بازگرداند. وی در پایان با بیان اینکه حبابی هم در بازار سهام حس نمی‌شود و نگران وضعیت موجود نیستم، ادامه داد: سیاستمداران و اقتصاددانان باید تجربه سال۹۹ را به یاد داشته باشند و مراقب باشند تا فنر رشد بازار را بیشتر از یک حد مشخص بالا نبرند و همچنین بیشتر از حد مشخص اقدام به سرکوب بازار نکنند. ریزش شدید و کم‌سابقه بورس در هفته گذشته و بازگشت بازار و کاهش شک و تردید بین سهامداران در هفته جاری به محافل و شبکه‌های اجتماعی هم راه پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که درروزهای گذشته شاهد افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به بازگشت بازار روی ریل صعودی در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توییتر هستیم. در این بین کاربری با عنوان حسین سمیعی گفت: اینکه کسی الگوی مالی نداشته باشد و در بازار بورس فعالیت کند، اتفاق چندان خوشایندی نیست.

درواقع یک سرمایه‌گذار باید مبلغ مشخصی به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در این بازار اختصاص دهد. همچنین اگر کسی همه زندگی خود را به بورس بسپارد، تقریبا می‌توان گفت ضرر کرده است. همچنین کاربری با عنوان کماندار ریزش اخیر بازار ارز را به این صورت بیان کرد که: دلار به آرامی پایین می‌آید و این ربطی به عملکرد بانک مرکزی ندارد، بلکه این اتفاق هم‌جهت با ریزش بازارهای مالی آمریکا رخ داده است. برای اینکه این فرضیه راستی‌آزمایی شود منتظر خواهیم بود که شاخص داوجونز به کف برسد. این اتفاق شاید ۳ یا ۴هفته دیگر رخ دهد. کاربری هم با نام شمشیری درباره وضعیت حال حاضر بازار افزود: بورس تهران در جایی قرار دارد که باید باشد. درمیان مدت overvalue شده و دچار اصلاح؛ در بلندمدت در تعادل و نیازمند جذب انرژی برای حرکت جدی در نیمه دوم سال است. بنابراین با توجه به شرایط حال بازار، باید به دقت رویدادهای سیاسی و اخبار کدالی دنبال شوند؛ چراکه به نظر می رسد بازار اکنون در زمان حساسی قرار دارد.