گزارش لحظه به لحظه؛ واکنش چهره‌های سیاسی به شهادت ابراهیم رئیسی/ واکنش آیت الله وحید خراسانی

به گزارش اقتصادنیوز، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در پی حادثه عصر روز یکشنبه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی ، دعوت حق را لبیک گفت.

سیاستمداران و چهره های سیاسی در پی این حادثه، پیام هایی را منتشر و شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان تاکید کرد که نام ،خاطرات و نقش آفرینی‌های "سیدالشهدای خدمت" در ایفای مسئولیت‌های خطیر و حساس در نظام اسلامی به ویژه طی دوره سه ساله ریاست جمهوری ، به مثابه یک مکتب و الگوی مطلوب بایستی همواره زنده بماند.

پیام تسلیت آیت الله وحید خراسانی و آیت‌الله‌العظمی حسینی‌زنجانی

آیت الله وحید خراسانی در پیامی، شهادت آیت الله رئیسی را به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور تسلیت گفت.

در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه ایشان، دفتر آیت‌الله العظمی حسینی‌زنجانی با صدور پیامی این حادثه تلخ را تسلیت عرض کرد.

رئیس‌جمهور نمونه بارزی از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و همراهان آورده است: ایشان نمونه بارزی از مسوول متعهد و مخلص انقلابی بود و در ادای خدمت و وظیفه کوتاهی نکرد.

آیت‌الله جوادی‌آملی: این سانحه سنگین و تلخ موجب تألم فراوان شد

آیت‌الله جوادی‌آملی: سانحه سنگین و رخداد تلخ ارتحال شهادت‌گونه رئیس ‌جمهور و امام جمعه گرامی تبریز و وزیر امور خارجه ارجمند و سایر همراهان موجب تألم شد.این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و بازماندگان تسلیت و مغفرت و اجر شهادت را برای سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته خواهان و استواری ایران اسلامی را از خدای سبحان مسئلت دارم.

حجت‌الاسلام رئیسی تمام عمر را صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود

مرجع‌تقلید شیعیان در پیام تسلیتی بیان کرد: مرحوم شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی (رضوان الله علیه) تمام عمر را با اخلاص و دیانت و تواضع صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود و در این مسیر فردی خستگی ناپذیر بود.

پیام تسلیت آیت الله سیستانی در پی شهادت آیت الله رئیسی

 آیت الله سیدعلی سیستانی مرجع عالی شیعه عراق در پیام تسلیت خود به ملت ایران آورده است: خبر درگذشت جناب حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، موجب تاثر و تاسف شد.

آیت الله سیستانی در این پیام ضمن عرض تسلیت این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولان جمهوری اسلامی ایران، از خداوند متعال برای عزیزان جان‌باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان و خانوادهای داغدارصبر جمیل و اجر جزیل مسئلت کرد.

پیام تسلیت آیت الله سبحانی در پی شهادت خادم الرضا آیت الله رئیسی 

آیت‌الله سبحانی هم با صدور پیامی شهادت خادم الرضا آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور شهید و هیات همراه را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا للّه وانا الیه راجعون

ضایعه جانگداز شهادت رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی (قدس سره)، و هیأت همراه، دل‌های بیدار را تکان داد و همگان را در غم و اندوه فرو برد.

آن عزیز از دست رفته انسانی فداکار و پرتلاش بود که به شهادت همگان وقت خود را در دوران ریاست جمهوری بر حل مشکلات اقتصادی و سیاسی وقف نمود؛ و بحمدالله تا آنجا که شرائط اجازه می‌داد موفقیت بالایی داشت.

اینجانب شهادت ایشان و هیأت همراه حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، و جناب آقای دکتر امیر عبداللهیان و دکتر رحمتی استاندار تبریز را به حضرت ولی عصر عجل اله تعالی فرجه الشریف، و ملت سرفراز ایران و خانواده‌های معزز آنان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای همگان غفران و رضوان الهی و علو درجه را خواهانم.

نام و خاطرات سیدالشهدای خدمت باید همواره زنده بماند

سرلشکر پاسدار حسین سلامی متن این پیام به شرح ذیل است: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

در سالروز فرخنده میلاد حضرت علی بن موسی الرضا ( علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ) امام رئوف و مهربان ، ملت شریف و نجیب ایران اسلامی شهادت مظلومانه " خادم الرضا (ع) " ، حماسه ساز میدان پیشتازی خدمت بی‌منت به ملت و مملکت ، "حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی" و شهیدان گرانقدری را شاهد است که هر یک در زمره نمادهای زرین و تابناک وفاداری و فداکاری صادقانه پای کار انقلاب ، نظام و میهن اسلامی در تاریخ این سرزمین ماندگار و جاودانه شدند.»

پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی

در پی «شهادت رییس جمهور و هیئت همراه»، حضرت آیت الله جوادی آملی پیام تسلیتی صادر نمودند.

​​​​​​​متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا للَّه وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون

سانحه سنگین و رخداد تلخ ارتحال شهادت گونه رئیس محترم جمهور و امام جمعه گرامى تبریز و وزیر امور خارجه ارجمند و سایر همراهان موجب تألم شد.

این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و بازماندگان تسلیت و مغفرت و اجر شهادت را براى سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته خواهان و استوارى ایران اسلامى را از خداى سبحان مسئلت دارم.

جوادى آملى ٣١ اردیبهشت ١٤٠٣»

پیام آیت الله جنتی در پی شهادت ابراهیم رئیسی

رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی شهادت رئیس‌جمهوری و هیئت همراه را تسلیت گفت. متن پیام آیت الله جنتی به شرح زیر است:

«شهادت رئیس جمهور جهادی و انقلابی؛ خادم الرضا(ع) آیت الله آقای حاج سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج «علیه آلاف التحیة و الثناء» اگر چه پاداش خدمات و تلاشهای شبانه روزی ایشان نزد پروردگار متعال بود، ولی موجبات تأثر و تألم مردم ایران و آزادگان جهان که دل در گرو نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند را فراهم آورد. این رئیس جمهور خدوم و خستگی ناپذیر در تمام عرصه هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خدمتگزاری مشغول بود نمونه اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی بود و در امور محوله از هیچ کوششی دریغ نورزید و با شهادت در راه خدمت رسانی به این مرز و بوم به درجه رفیع شهادت نائل آمد و مصداق آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» گردید.

اینجانب ضمن ابراز ناراحتی و همدردی با ملت شریف ایران، شهادت خادم ملت مرحوم آیت الله رئیسی؛ نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم؛ منتخب مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، مرحوم دکتر امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه و مجموعه هیئت همراه را محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «مد ظله العالی» و مردم عزیز ایران اسلامی تسلیت و تعزیت می گویم و از درگاه خداوند منان، علو درجات و حشر با اهل بیت «علیهم السلام» را برای این شهدای عزیز مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و همراهانش را تسلیت گفت.

محمود احمدی نژاد شهادت ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت

محمود احمدی نژاد با صدور پیامی درگذشت آقای رئیسی رئیس جمهور و اعضای هیات همراه وی در فاجعه سقوط بالگرد را  تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

انالله وانا الیه راجعون

حادثه تلخ سقوط بالگرد و درگذشت جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای رییسی  رییس جمهور ، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ، حجه الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، آقای رحمتی استاندار آذر بایجان شرقی ، کادر پروازی و تیم حفاظت را  به مقام معظم رهبری ، همکاران ایشان در دولت ، خانواده و بستگان آن مرحومان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای همه آنان رحمت و مغفرت مسئلت می نمایم.»

حسن روحانی: انقلاب اسلامی در ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده

حسن روحانی در پیامی شهادت رئیس‌جمهور راتسلیت گفت و نوشت: «خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.  

انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم. بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. اینجانب این ضایعه بزرگ و شهادت مسئولان خدمتگزار مردم را به حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، هیأت دولت، خانواده محترم شهدا و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و با طلب مغفرت و رحمت برای آن عزیزان، امیدوارم روح شهدا با اولیاء الهی محشور و حضرت موسی بن الرضا(ع) در روز میلادشان مهمانشان فرماید.»

پیام تسلیت علی اکبر ناطق نوری

علی اکبر ناطق نوری در پیامی درباره شهادت ابراهیم رئیسی، نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم

وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ  وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا، هجرت ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، دکترحسین امیرعبداللهیان و دکتر مالک رحمتی، تیم ایثارگر حفاظت و کادر خدوم پرواز را که در سانحه تلخ سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمدند را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، خانواده های داغدار این عزیزان به معراج رفته، مردم آگاه و شریف ایران و تمامی خدمتگزاران صدیق تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات ایشان و سعادت و نیکبختی برای میهن اسلامی مسئلت دارم.»

محمدباقر قالیباف: رفیق جان سفرت بخیر

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور گفت: رفیق جان، یار باصفا و صادق امام و ‌رهبری سفرت بخیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج قاسم برسان.

محسن رضایی: پاداش عمری تلاش و مجاهدت را دریافت کرد

محسن رضایی، مجمع تشخیص مصلحت نظام شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و بیان داشت: «رئیس جمهور مجاهد، خدوم، خستگی ناپذیر و خادم الرضا آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی در سالروز میلاد مولای خود، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا با سرافرازی، پاداش عمری تلاش و مجاهدت در راه خدمت به اسلام را دریافت کند.»

حقیقتاً آیت الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد و بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

 اینجانب که سالها با ایشان مراودت داشته و طی سه سال اخیر از نزدیک در کنار ایشان بودم، عشق و فداکاری کم‌نظیر به نظام، رهبری و مردم، و تلاش خستگی ناپذیر ایشان را شاهد بودم.

محمدجواد ظریف: همبستگی و  بهروزی برای مردم ایران آرزومندم

محمدجواد ظریف با انتشار یک توییت در پی شهادت رئیس جمهور نوشت: «شهادت ریاست گرانقدر جمهوری،  برادر عزیزم وزیر امورخارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم.  رضوان الهی برای شهدا،  آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و  بهروزی برای مردم ایران  آرزومندم.»

photo_۲۰۲۴-۰۵-۲۰_۰۸-۴۶-۱۹

سیدحسن خمینی: شوق خدمتگزاری به مردم مهم ترین ویژگی او بود

سید حسن خمینی هم در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی، پیام زیر را منتشر کرد: «حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد.

اینجانب از سالها قبل با شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقاء مسئولیت های رسمی، هیچ گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم ترین سالهای مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می ورزید. همچنین لازم می دانم از امام جمعه محبوب و مردمی تبریز آیت الله آل هاشم و دیپلمات نجیب و محترم جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان یاد کنم و خدمات آنان در این سالها را تکریم کنم. ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و طلب صبر برای آنها، حشر این شهیدان با اولیاء الهی را از خداوند خواستارم.

بدون شک، وجود آرامش‌بخش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی رو به رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همانگونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دهه اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روزها خواهد شد. ان شاءالله»

پیام تسلیت دختر امام خمینی (ره)

زهرا مصطفوی فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیات امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین با صدور پیامی شهادت رئیس جمهوری ایران اسلامی و هیات همراه وی را تسلیت گفت.

جهانگیری: مردم می‌توانند حوادثی از این دست پشت سر بگذارند

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت های نهم و دهم در پیامی شهادت سیدابراهیم رئیسی را تسلیت گفت و نوشت: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

سقوط بالگرد حامل رییس محترم جمهور و همراهان لحظات سختی را بر کشور، نظام و مردم رقم زد. حال خبر ناگوار جان باختن در راه خدمت به میهن رسید. خداوند حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی  رئیس جمهور محترم و همراهان از جمله آیت الله آل هاشم امام جمعه عزیز تبریز ، دکتر امیرعبداللیهان  وزیر محترم امور خارجه و استاندار محترم آذربایجان شرقی و مسئول تیم حفاظت را قرین رحمت خویش فرماید و به خانواده های سوگوار صبر و به دولت محترم انسجام و توان بیشتر خدمت، و به ملت شریف و آگاه ایران وحدت و همبستگی و قدرت عبور از نگناها و نگرانی ها عنایت فرماید.

من این مصیبت جانگداز را به مقام معظم رهبری و ارکان نظام و دولت و مردم تسلیت می گویم. ملت هوشیار ما در مقاطع دشوار و حساس دهه نخست انقلاب نشان داده است که می تواند حوادثی سخت را از این دست با سرمایه توکل به خداوند، اعتماد به نظام، تاب آوری خویش و امید به آینده پشت سر بگذارد.

اکنون هم زمان آن است که تمامی جریان های سیاسی به رغم همه مسائل و مشکلات و اختلاف نظرها، به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تامین آرمان و خواسته های ملت بیندیشند و در این راه بکوشند. خداوند حافظ و ناصر این ملک و ملت باد.»

محمدرضا عارف: آیت الله رئیسی شخصیتی مردمی بودند

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیام را در پی شهادت رئیس جمهور منتشر کرد: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

خبر شهادت جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم در جریان حادثه بالگرد حامل ایشان و در حین خدمت و انجام وظیفه  قلب همه ما را به درد آورد. این حادثه تلخ و اندوهبار که منجر به شهادت وزیر محترم امور خارجه ، نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، استاندار محترم و جمعی دیگر از همراهان رئیس جمهور هم شد باید تمامی جوانب آن بخصوص علت وقوع حادثه مورد بررسی جدی قرار گیرد و نتایح حاصل از بررسی های کارشناسانه به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی شخصیتی مردمی بودند که در تمامی مسئولیت‌های که بر عهده داشتند تلاش کردند روحیه مردمی،  ساده زیستی و اخلاق مدارانه خود را حفظ کنند و خلأ وجودی ایشان برای همه سخت و دشوار خواهد بود.

اینجانب که سابقه مراودت کاری و دوستی با آقای رئیسی را بویژه در زمانیکه ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشتند دارم بر این باورم که نبود ایشان در جمع دوستان انقلاب داغ بزرگی برای علاقه مندان به نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت. شهادت رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب ، مردم فهیم ایران عزیز ، اعضای هیات دولت جمهوری اسلامی ایران ، همسر محترم آقای رئیسی ،سرکار خانم دکتر جمیله علم الهدی، فرزندان ایشان و همه بستگان داغدار تسلیت عرض می کنم و برای همه درگذشتگان این حادثه دردناک از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیاالله را مسئلت دارم .

مطمئنا با همکاری همه علاقه مندان به ایران عزیز و همراهی خوب مردم صبور کشورمان و مسئولان محترم با حفظ انسجام و همدلی اجازه نخواهیم داد روند اجرایی کشور با وقفه رو به رو شود.»

رئیس جمهور مردمی ایران، مزد تلاش جهادی را با شهادت از پروردگار گرفت

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و همراهان شهید ایشان را تسلیت گفت.

پیام امیر حاتمی در پی شهادت ابراهیم رئیسی

امیر سرتیپ حاتمی، مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور ارتش طی پیامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش را تسلیت گفت.

فرمانده کل ارتش پیام تسلیت داد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیامی ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهان وی تاکید کرد: به محضر فرمانده معظم کل قوا و مردم بصیر ایران اطمینان می‌دهیم رزمندگان این دژ مستحکم دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، همچون گذشته آماده جانفشانی در تحقق آرمان‌های نظام است.

واکنش سیداحمد علم الهدی به شهادت سیدابراهیم رئیسی

صفحه اینستاگرام سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر رئیس جمهور، استوری را در پی این حادثه منتشر کرد.

photo_2024-05-20_08-41-06

سیداحسان خاندوزی: گریه نمی دهد امان

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت. توئیت دقایقی پیش وزیر اقتصاد بدین شرح است: «إِنَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَ أَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ، عروج رییس‌جمهور مردمی و مجاهد، شهید آیت الله رییسی را به رهبر معظم انقلاب و ملت مقاوم ایران تسلیت می‌گویم.  ...گریه نمی‌دهد امان.»

محمدرضا باهنر: عاقبت عشق و دلدادگی به خدا همین سرنوشت است

محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه، گفت: حادثه تلخی بود که اتفاق افتاد و مردم ایران در ۴۵ سال انقلاب از این دست حوادث بسیار مشاهده کردند، این مردم، صبور، شاکر و مقاوم هستند. عاقبت عشق، دلدادگی به خدا و مردم، همین سرنوشت است. همه دیدند که آیت‌الله رئیسی لحظه‌ای از خدمت کردن، دویدن، در بین مردم بودن و هم‌صحبت شدن با ضعیف‌ترین اقشار جامعه فروگذار نمی‌کرد.

پیام تسلیت کیومرث هاشمی در پی شهادت ابراهیم رئیسی

وزیر ورزش و جوانان با انتشار پیامی، شهادت رئیس دولت مردمی سیزدهم را به ملت شریف ایران تسلیت گفت. متن پیام کیومرث هاشمی بدین شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون.

غم و اندوهی بی‌پایان جامعه ورزش و جوانان ایران اسلامی را در پی شهادت رئیس جمهور محبوب دولت مردمی و همراهان ایشان در اثر سانحه‌ بالگرد فراگرفته است.

این ضایعه‌ اسفبار مایه‌ تالم جامعه‌ ورزش و جوانان ایران اسلامی همچون دیگر اقشار جامعه است که به شخصیت وارسته و خدمات ماندگار و با ارزش ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آشنایی داشتند.

آیت‌الله رئیسی رحمه الله علیه با قلبی رئوف، نیتی صادقانه و خالصانه، اندیشه‌ای ژرف و اراده‌ای جدی همواره برای حل مشکلات مردم به‌ویژه طبقه کم‌درآمد، تلاشی وافر و شبانه‌روزی داشتند و دغدغه‌مندانه مسائل را پیگیری و رصد می‌کردند. اینجانب شهادت عالم برجسته آیت‌الله رئیسی، رحمه الله علیه را محضر ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای، خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

همچنین مراتب تاثر خود را در پی شهادت برادر ارجمندم زنده‌یاد حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، همچنین آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده محترم ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و استاندار محترم آذربایجان‌شرقی که همراه با رئیس جمهور فقید در حین ماموریت به لقاءلله پیوستند اعلام می‌دارم و به خاندان معزز این مسئولان خادم و ملت شریف ایران تسلیت و تعزیت می‌گویم ‌و از خداوند متعال آمرزش، رحمت و آرامش و حشر با اولیالله را برای آن خدمت‌گذاران شریف طلب می‌کنم و برای بازماندگان صبر و سلامتی می‌خواهم.

امیر آشتیانی: رئیس‌جمهور در «میدان خدمت به مردم» به شهادت رسید

امیر محمدرضا آشتیانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: «آهوشدن که قسمت هرکس نمی‌شود، ضامن‌ترین امام تو را در برگرفت. خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی، خدمتگزار محبوب ملت ایران و همراهان محترم ایشان، در ایام ولادت امام‌ رضا (ع)، در میدان «جهادِ خدمت به مردم» به‌ شهادت رسید و مهمان آن امام‌ مهربان شدند.»

علیرضا زاکانی تسلیت گفت

علیرضا زاکانی؛ شهردار پایتخت در پیامی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیئت همراه را که در سانحه سقوط بالگرد در روز گذشته به مقام رفیع شهادت رسیدند، تسلیت گفت.

محمدجواد آذری جهرمی: مرگ تاجرانه ای نصیبش شد

محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات به صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز اشاره کرد که چنین مرگ تاجرانه‌ای نصیبش شد.

پیام تسلیت رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، شهیدِ جمهور، آیت الله سید ابراهیم رییسی را در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی دانست که در همه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.

شهادت، پایانی شکوهمند برای ماموریت سرباز ولایت و سیدمحرومان بود

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پیامی، شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

پیام تسلیت انسیه خزعلی

انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور و همراهانشان در حادثه سقوط بالگرد به ملت ایران از اهتمام ویژه آیت الله رئیسی به مسائل و مشکلات حوزه زنان و خانواده گفت: دکتر رئیسی اولین رییس جمهوری بودند که اهتمام ویژه‌ای را نسبت به اجرایی شدن قوانین مربوط به امور زنان و خانواده و ایجاد زمینه‌های رشد و شکوفایی زنان داشتند بطوریکه اهتمام ویژه ایشان در مرحله عمل دیده شد.

پیام تسلیت معاون رئیسی

 محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور با هشتگ «#سیدالشهدای_خدمت» نوشت: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

داود منظور تسلیت گفت

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای رئیسی پشت میز نشین نبود و دلش را هم به میز نداده بود.

احمد وحیدی واکنش نشان داد

احمد وحیدی وزیر کشور سیدالشهدای خدمت و خادم الرضای ملت ایران را مصداق «عاش سعیدا و مات سعیدا» دانست که در یاد و خاطر ایرانیان همیشه ماندگار خواهد بود.

علی لاریجانی تسلیت گفت

علی لاریجانی در پیام تسلیت خود گفت:‌ ان‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا کرده است.

پیام رئیس قوه قضائیه در پی شهادت ابراهیم رئیسی

غلام حسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، رئیس جمهور را نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف در سال های اخیر خواند.

آملی لاریجانی: آیت‌الله رئیسی همواره در میدان بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: مرحوم آیت‌الله رئیسی در جایگاه ریاست‌جمهوری همواره در میانه میدان بود و تلاش های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

شعری که غلامعلی حدادعادل در سوگ رئیسی نوشت

غلامعلی حدادعادل مشاور عالی رهبری انقلاب با اشاره به شخصیت پرتلاش، دلسوز، معنوی و مردمی رئیسی در سوگ او نوشت: «از تو با مصلحت خویش نمی‌پردازم _ همچو پروانه که می‌سوزم و در پروازم».

پیام تسلیت رئیس کل بانک مرکزی

محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی گفت: مردم و همسنگران ایشان در دولت سیزدهم هیچگاه خدمات و رفتار مردمی و بی‌منت این خدمتگزار صمیمی و مخلص و باارزش کشور را فراموش نخواهند کرد.

عبدالناصر همتی پیام داد

عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی، شهادت سید ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم و هیات همراهش را تسلیت گفت.

مطهری: آیت‌الله رئیسی متواضع و نسبت به حقوق مردم حساس بود

علی مطهری گفت: آیت‌الله رئیسی بالاترین مقام اجرایی کشور دارای شخصیتی متواضع و برای مردم احترام قائل و نسبت به حق  آنها حساس بودند.

ذبیح الله خداییان، حجت الله عبدالملکی، علی طیب نیا، علی شمخانی، مسعود پزشکیان، محمود واعظی، علی اکبر ولایتی، علی اکبر صالحی، شورای نگهبان،‌ خانواده شهید سلیمانی، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب،‌ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سعید جلیلی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس پلیس راهور فراجا، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، دستیار سیاسی و رسانه ای رئیس مجلس، علی شمخانی، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، حسین مرعشی، محسن هاشمی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مهدی تاج، امیر قلعه نویی و اینفانتینو و ... هم با صدور پیام ها و بیانیه‌ های جداگانه شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفتند.

پوران درخشنده فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: حادثه‌ای که برای رئیس‌جمهور اتفاق افتاد بسیار هولناک بود و همه را در شوک فرو برد.

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما و تلویزیون در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: «با انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه دلمان لرزید و بُهت زده شدیم. امروز یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین را دیدیم و با خود زمزمه کردیم «انا للّه و انا الیه راجعون». امید است این مقطع حساس با آرامش و اتحاد در راستای منافع و مصلحت ایران عزیز به دور از اختلاف‌های سیاسی و جناحی سپری شود. خداوند در سالروز ولادت امام رضا (ع) خادمش را با امام هشتم محشور کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.