گروه بورس کالا - معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: طرح آلومینیوم جنوب به عنوان نخستین پروژه بزرگ ایمیدرو در منطقه ویژه لامرد اجرا خواهد شد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، دکتر مهدی کرباسیان گفت: منابع مالی طرح آلومینیوم جنوب حل شده که از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح ۴۹ درصد آن توسط ایمیدرو و ۵۱ درصد توسط گروه سرمایه‌گذاری غدیر تامین می‌شود.

واحد آلومینیوم جنوب، اولین واحدی است که در منطقه ویژه لامرد اجرا می‌شود و مزیت این منطقه دسترسی به منابع آب فراوان‌، انرژی ارزان و نزدیکی به آب راه‌های بین‌المللی در خلیج فارس است. وی ظرفیت تولید طرح آلومینیوم جنوب را ۲۷۶ هزار تن ذکر کرد و افزود: با راه‌اندازی این طرح فرصت اشتغال زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه ایجاد خواهد شد.کرباسیان اجرای طرح‌های مهم صنعت فولاد و دیگر صنایع کارساز مانند آلومینیوم در منطقه پارسیان و لامرد را به دلیل وجود امکانات زیربنایی مهم خواند و افزود: پیشنهاد ایمیدرو اجرای طرح‌های جدید فولادی و دیگر صنایع بزرگ در منطقه ویژه خلیج فارس و دریای عمان است. وی اظهار کرد: در منطقه ویژه پارسیان و لامرد در حال حاضرتنها مشکل کمبود برق است که این مشکل نیز با فراخوانی که ایمیدرو برای احداث نیروگاه ۲۳۰ مگاواتی داده حل خواهد شد.

کرباسیان ادامه داد: برای اجرای طرح‌های بزرگ فولادی در این منطقه نیز مذاکراتی با چند سرمایه گذار خارجی انجام‌شده که پروژه چهار میلیون تنی فولاد را شروع کنند و پیشنهاد ایمیدرو به آنها مشارکت از مرحله اکتشاف تا کنسانتره، گندله و در نهایت فولاد است که این پیشنهاد مورد استقبال سرمایه گذاران خارجی قرار گرفت.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین منطقه ویژه خلیج فارس را یکی دیگر از مناطق مهم برای اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی برشمرد و گفت: اکنون در این منطقه پروژه‌های فولاد هرمزگان و کاوه جنوب در دست اجرا است و با هماهنگی‌های انجام شده با شورای مناطق آزاد قرار است ۲۵۰۰ هکتار زمین جدید به این منطقه افزوده شود تا بتوانیم با زیرساخت‌هایی که فراهم می‌کنیم، سرمایه‌گذار بیشتری جذب کنیم.