مسوولان «فقط» بازدید می‌کنند!

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: بازار شادآباد با قدمت ۲۵ ساله واقع در منطقه ۱۸ شهرداری تهران، میزبان کالاهای صنعتی، ساختمانی و آهن‌آلات است. در این بازار ۲۶۰ هزار متر مربعی که بیش از ۱۱ هزار واحد تجاری در آن به عرضه آهن‌آلات ساختمانی اعم از تیرآهن، لوله و اتصالات، ورقه‌های فلزی، یراق‌آلات، پیچ و مهره و ... می‌پردازند، مجتمع تجاری ۱۷ شهریور واقع شده که با دارا بودن ۱۵۸۴ واحد تجاری در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های عرضه کالاهای صنعتی و ساختمانی در کشور است. به رغم این بزرگی و قدمت، اما همواره کسبه و صنوف مجتمع تجاری ۱۷ شهریور از مشکلات متعدد و بی‌شماری که هیچ‌گاه چاره‌ای اساسی برای آنها در طول این سال‌ها اندیشیده نشده، رنج برده و می‌برند. کسبه این بازار می‌گویند: هرچند طی چند سال گذشته بارها و بارها مشکلات مختلف این مجتمع در صدا و سیما، بیش از ۵۰ روزنامه و خبرگزاری انعکاس یافته، اما هیچ‌گاه اقدام عملی و مناسبی نیز از سوی مسوولان برای رفع این موانع صورت نگرفته است.

مجتمع بزرگ ۱۷ شهریور که از سال ۶۷ جایگزین بازاری در منطقه گمرک تهران شده به دلیل دسترسی آسان و نزدیکی به اتوبان آزادگان، جاده قدیم کرج و اتوبان سعیدی دارای شرایط بسیار مطلوبی برای تجارت و دادوستد است، اما هنوز هم پس از گذشت این همه سال تاسیسات سرمایشی و گرمایشی آن راه‌اندازی نشده، مضاف براینکه چند سالی است تنها پارکینگ باقی مانده از ۲ پارکینگی که در شمال و جنوب مجتمع به دلیل نوع فعالیت مجموعه در نقشه‌های اولیه به صورت غیرمسقف طراحی شده بود تا بعد از ساعت کاری به صورت بارانداز و تخلیه بار استفاده شود، توسط شهرداری تخریب و غیرقابل استفاده شده است.

به گفته گنجی، عضو هیات مدیره پیچ و مهره فروشان تهران به دلیل نبود پارکینگ غیرمسقف، خسارت میلیاردی به کسبه وارده شده؛ چراکه نبود پارکینگ مناسب برای تخلیه بار و بی‌توجهی مدیران شهری به تامین زیرساخت‌های مناسب این مجتمع موجب کاهش فروش محصولات صنعتی و ساختمانی موجود در بازار شده که تحمل این شرایط در کنار رکودی که از ابتدای سال معاملات انواع کالاها اعم از صنعتی و ساختمانی را در تهران و شهرستان‌ها فراگرفته، فشار مازادی را بر صنوف فعال در این مجتمع تحمیل کرده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر کسبه اتومبیل‌های خود را جلوی واحدهای فروششان پارک می‌کنند که در این شرایط نیز دیگر جایی برای تردد خودروهای سنگین که بتوانند بار خود را تخلیه کنند باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر خریداران کالا هم نمی‌توانند به مجموعه ورود پیدا کنند، بنابراین باید اذعان کرد بخش دیگری از کاهش فروش کسبه و صنوف علاوه بر نبود پارکینگ غیرمسقف به خاطر نبود جای مناسب جهت تردد خودرو‌ها است.

البته تمامی این موارد در حالی است که حتی با وجود سابقه ۲۵ ساله این مجتمع، هنوز اسناد مالکیت به کسبه اعطا نشده و از ۸ بلوک تجاری فعال در آن پس از مدت‌ها تلاش تنها ۲ بلوک توانسته‌اند کد نوسازی را که برای صادر شدن سند لازم است از طرف شهرداری دریافت کنند.

در تاریخ ۹ تیرماه سال ۸۰، شهرداری موظف شد تا پیگیر اسناد واحدها، راه‌اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی، راه‌های ترافیکی و نماسازی باشد، اما پس از گذشت ۱۲ سال و به‌رغم چنین وعده‌هایی هیچ باری از دوش کسبه برداشته نشده است. از سوی دیگر فروردین ماه سال جاری نیز مصطفی پورمحمدی که آن زمان رییس سازمان بازرسی کل کشور بود به دعوت از واحدهای صنعتی، تجاری و بازاریان آهن فروش منطقه شادآباد ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این بازار، هیاتی ویژه را مامور رسیدگی به مشکلات و مسائل آنها کرد و چند ماه بعد نیز رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای به قالیباف، شهردار تهران، دستور رسیدگی به مشکلات این مجتمع را ابلاغ کرد.

علاوه بر این، در دوره‌ای دیگر نیز محمد علی مددی و پور ابراهیمی دو تن از نمایندگان مجلس به نیابت از دکتر لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی از نزدیک نقایص این بازار را مورد ارزیابی قرار دادند، اما متاسفانه بازهم معضلات و مشکلات این بازار کماکان پابرجا است.

در حال حاضر مشکل آب، برق و گاز مجموعه نیز تنها با پیگیری‌های شخصی و هزینه کسبه و هیات امنا برطرف شده، اما به نظر می‌رسد راه چاره باقی مشکلات تنها به دست مدیران شهرداری و مسوولان دولتی است که باید هرچه سریع‌تر برای رفع آنها وارد میدان عمل شوند.

بسیاری از کسبه فعال در این بازار معتقدند: مادامی که مسوولان شهرداری رفع موانع را تنها در یک بازدید خلاصه کنند و با وعده‌هایی که هیچ‌گاه رنگ تحقق به خود نمی‌بینند با مشکلات مجتمع تجاری صنعتی ۱۷ شهریور شادآباد برخورد کنند، نه تنها دردی از این بازار درمان نمی‌شود بلکه فعالیت فعلی کسبه نیز سخت‌تر از گذشته خواهد شد.