گروه بورس کالا- حدیث موسوی: با به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران و حصول توافق هسته‌ای میان کشورمان و گروه ۱+۵، روز گذشته بسیاری از بازارها با شوک ناشی از این خبر روبه‌رو شدند. بر این اساس تا ساعات میانی روز نه تنها بازارهای موازی ارز و طلا در سراشیبی افت قیمت قرار گرفتند؛ بلکه بازارهای کالایی از جمله فولاد نیز بیش از پیش بر مدار کاهشی چرخیدند. در همین حال اغلب فولادسازان بخش خصوصی نیز از جمله فولاد گیلان، فولاد شاهرود، شاهین بناب و فولاد الیگودرز بنا به شرایط بازار و هم‌صدایی با موج کاهشی اخیر، قیمت پیشنهادی تولیدات خود را با افتی در محدوده ۵ تا ۴۰ تومانی درب کارخانه اعلام کردند. البته این موضوع در حالی است که به گفته یکی از معامله‌گران، مبادلات بازار و بورس کالا با شدت بیشتری نسبت به روزهای گذشته قفل شده و از حرکت باز ایستاده است.

به این ترتیب روز گذشته هم که چندین محصول فولادی اعم از شمش و مقاطع به روی تابلو معاملات بورس کالارفت، هیچ‌کدام از آنها متقاضی نداشت.

روز یکشنبه ذوب‌آهن اصفهان بالغ ۳۰ هزار تن سلف شمش بلوم را با قیمت ۱۵۲۷ تومان عرضه کرد که تا پایان زمان معاملات، هیچ خریدی انجام نشد. البته این محصول ۱۵ هزار تن ثبت سفارش خرید با قیمت پیشنهادی ۱۴۰۰ تومان داشت که شرکت عرضه‌کننده از پذیرش این قیمت امتناع کرد، و معامله‌ای صورت نگرفت. در همین حال فولاد آذربایجان نیز در قالب دو معامله نقد و سلف، دو سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۴ تا ۲۵ را به ترتیب با قیمت‌های ۱۶۹۰ و ۱۶۴۵ تومان عرضه کرد که متقاضی نداشت. علاوه بر این گروه ملی صنعتی فولاد ایران هم نقدی سبد میلگرد تولیدی خود را با قیمت ۱۶۹۵ تومان و در حجم ۲۲۰۰ تن به روی تابلو برد که هیچ خریداری ترغیب به معامله آن نشد. دیگر محصول عرضه شده و بی‌خریدار روز گذشته هم پودر قراضه آهن فولاد آذربایجان بود که قیمت پایه آن ۲۶۵ تومان به ازای هر کیلو پیشنهاد شده بود.

مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها معتقد است: تداوم شرایط نزولی قیمت‌ها و رکود حاکم بر بازار بیشترین طیفی را که از خود متضرر می‌کند، تولیدکنندگان بخش خصوصی است؛ چرا که بسیاری از کالاهای تولید شده آنها در انبارها رسوب کرده‌اند و کمتر خریداری مشتاق به معامله است، مضاف بر اینکه قیمت فروش محصولات فولادی در بازار آزاد نیز با این وضعیت به زیر قیمت تمام شده تولید رسیده است.

این کارگزار می‌افزاید: بازار آهن بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک کاتالیزور و محرک برای تکان دادن معاملات است، زیرا اگر مذاکرات نتیجه‌ای خلاف انتظار داشت و قیمت‌ها با یک شوک مقطعی رشد می‌کرد، تا مدتی معاملات آهن در بازار و بورس کالا گرم می‌شد، هرچند باید تاکید کرد به زودی به همان روال کاهشی و رکود گذشته می‌رسید، اما هم‌اکنون نتیجه مثبت و مورد انتظار همه مردم از این مذاکرات حاصل شده و به نوعی انتظار‌ها به پایان رسیده است، به همین دلیل با رفع مرحله به مرحله تحریم‌ها قیمت‌ها انگیزه زیادی برای کاهش بیشتر دارند و خریدها بیش از گذشته محدود می‌شوند که به همین منظور باید هرچه سریع‌تر نقدینگی لازم به بخش‌های پایین دستی فولاد تزریق شود، تا معاملات آهن با رونق و جنب ‌و جوش بیشتری همراه شود.

ایران، چهاردهمین فولادساز بزرگ دنیا

اتفاقات بازار داخلی آهن در حالی است که طبق جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد تولید فولاد خام ایران در ماه اکتبر میلادی (۹ مهر لغایت ۹ آبان)، با یک پله صعود در جدول تولیدکنندگان جهانی نسبت به ماه قبل میلادی (سپتامبر)، به رتبه ۱۴ جهانی ارتقا یافت. این انجمن گزارش داد: ایران در ماه اکتبر ۲۰۱۳ میلادی، یک میلیون و ۳۷۸ هزار تن شمش فولاد تولید کرد، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال گذشته میلادی، یک میلیون و ۱۶۶ هزار تن بود که نشانه رشد ۲/۱۸ درصدی تولید این فلز است.