مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته بازار فولاد خاورمیانه به شدت در رکود بود؛ چرا که خریداران با وجود قیمت‌های ارزان فروشنده‌ها، باز هم وارد بازار نشدند و در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها نشستند. قیمت‌ها در خاورمیانه با توجه به بحران مالی اروپا و افت قیمت‌ها در چین، کاهش یافته است. جو حاکم نشانگر آن است که حتی در قیمت‌های پایین نیز مشتری وجود ندارد.

قیمت پیشنهادی ورق گرم چین در این منطقه به ۵۹۰ تا ۶۱۰ دلار هر تن سی اف آر امارات رسیده در حالی که یک هفته قبل ۶۲۰ تا ۶۸۰ دلار سی اف آر بود. یک محموله بزرگ از ورق گرم چین در قیمت پایین ۵۴۵ دلار سی اف آر نیز سفارش داده شده است. قیمت ورق گالوانیزه چین نیز از ۸۰۰ تا ۸۴۰ دلار به ۷۱۰ تا ۸۸۰ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. ظاهرا علت اختلاف زیاد میان حداقل و حداکثر قیمت در امارات، قیمت ارزان در بازار نقدی این کشور است.

قیمت محصولات فولادی سی آی اس در خاورمیانه هفته‌های اخیر روند نزولی داشته است. در واقع قیمت‌ها به سطح اوایل مارس برگشته است. به ویژه محصولات نیم ساخته تحویل ژوئن ۴۷۰ تا ۴۹۰ دلار هر تن فوب و مفتول و میلگرد ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلارفوب است. در هر حال پیشنهادات آنها خریداری ندارد؛ چرا که قیمت چینی‌ها پایین‌تر است. در اروپا به‌رغم بحران، وضعیت قیمت‌ها مساعدتر است.

وضعیت بازار مقاطع از این بدتر است. با اینکه فولادسازان ترک تمام تلاش خود را داشتند تا قیمت‌ها را بالا ببرند، قیمت‌ها نزولی بوده است.

بازار فولاد خاورمیانه نسبت به آینده تقاضا خوش‌بین نیست؛ چراکه رکود اقتصادی اروپا مانع از بهبود بازار این منطقه می‌شود. زمانی تقاضا بالا می‌رود که بازار باور کند قیمت‌ها به کف رسیده و به نظر بسیاری در حال حاضر این‌طور است یا تقریبا به کف نزدیک شده است.

همچنین نزدیک شدن به ماه رمضان نیز عامل تاثیرگذار دیگری است که سفارشات ژوئن، تا اواخر جولای یعنی قبل از ماه رمضان می‌رسد. در هر حال وضعیت اقتصادی اروپا و بازار چین عوامل تعیین‌کننده‌ای هستند.