رقابت کارگزاران برای خرید آف گریدها

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته در حالی رخ داد که بار دیگر نرخ جوش شیرین داخلی ۳ درصد کاهش یافت. در این روز جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۴۵۰ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که ۱۱۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. هفته گذشته این کالا با نرخ ۴۶۷ تومان عرضه و معامله شد.

به گفته فعالان اقتصادی، تزلزل در بازار جوش شیرین با وجود کاهش هر هفته‌ای نرخ این کالا به اوج خود رسیده است.

حبیب خلج، کارشناس بازار پتروشیمی در خصوص کاهش نرخ جوش شیرین طی هفته‌های اخیر می‌گوید: خریداران، تولیدکننده‌ها و تاجران در این روز‌ها در انتظار رسیدن نرخ‌ها به حداقل هستند و این موضوع سبب شده است تا بازار جوش شیرین دچار تزلزل شود.

به گفته وی، بسیاری از فعالان اقتصادی که پیش از شکسته شدن نرخ جوش شیرین اقدام به خرید این کالا کرده بودند، با ضرر و زیان‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند، حتی بسیاری از آنها ریسک نگهداشتن جوش شیرین را در انبارها و از بین رفتن کیفیت این کالا را پذیرفته اند و در انتظار رشد قیمت‌ها هستند.

وی در ادامه می‌گوید: افزایش تناژها از سوی بازرگانی پتروشیمی در هفته‌های اخیر نیز به بازار صدمه زده و بازار را بی‌رونق کرده است.

به گفته وی، افزایش یا عدم عرضه برخی کالاها طی هفته‌های اخیر سبب شده است تا بازار دچار سردرگمی شده، همچنین بسیاری از فعالان بازار علاقه‌ای به خرید از بورس کالا نداشته باشند؛ چرا که نرخ در بورس کالا بیشتر از بازار داخلی است. خلج در ادامه می‌افزاید: بورس کالا هم اکنون تنها به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و تنها کالاهای اعلام شده بازرگانی پتروشیمی را با نرخ‌های معین روی تابلو می‌آورد، در حالی که بورس کالا باید بازار را بررسی کرده و در خصوص افزایش یا کاهش تناژها و همچنین نرخ‌ها با بازرگانی پتروشیمی در تعامل باشد.

پیش‌بینی قیمت در روزهای آتی

در این روز همچنین نرخ کربنات سدیم سنگین با افزایش روبه‌رو شد.

به گفته آگاهان بازار، کلیه تناژ کربنات سدیم در این روز توسط یک نفر خریداری شد.

اگرچه بازار پتروشیمی‌ها در روزهای اخیر راکد بوده است، اما فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آتی نرخ ABS، ۱۵۴۰، ۷۲۴۰ و ۰۰۳۵ به دلیل کمبود در بازار داخلی با رشد قیمت روبه‌رو شوند.

برخی از فعالان اقتصادی، بازار پتروشیمی‌ها را در روزهای آتی غیر قابل پیش‌بینی عنوان می‌کنند.

عرضه سود کاستیک داخلی با نرخ ۹۶ تومان

در این روز سودکاستیک پتروشیمی بندرامام با نرخ ۹۶ تومان و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با قیمت ۱۸۲ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. هفته گذشته این کالا با نرخ پایه ۱۷۰ تومان عرضه شده بود. گفته می‌شود سودکاستیک داخلی در روز گذشته محلول۵۰ درصد بود و به همین دلیل با نرخ ۹۶ تومان عرضه شد.

با این حال به گفته فعالان اقتصادی، نمک زیاد سودکاستیک داخلی در معاملات اخیر سبب شده است تا این کالا با استقبال اندکی از سوی خریداران روبه‌رو شود.

در این روز سودکاستیک وارداتی با نرخ۱۷۴ تومان و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که ۱۳۸۴ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

به اعتقاد آگاهان بازار، کیفیت نامطلوب سودکاستیک طی معاملات اخیر بورس کالا سبب شده است تا مصرف‌کنندگان از این کالا استقبال خوبی نداشته باشند.

رقابت کارگزاران برای خرید محصولات آف گرید

اگر چه طی هفته‌های اخیر بازار پتروشیمی‌ها رو به پایین بود، اما نرخ محصولات آف گرید با رشد همراه شد.

در معاملات روز گذشته بورس کالا نیز بار دیگر محصولات آف گرید با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شدند. در این روز کارگزاران برای خرید محصولات آف پتروشیمی لاله، مارون و خوزستان رقابت کردند.

به گفته آگاهان بازار، نزدیک بودن محصولات آف گرید به on‌ها سبب شده است تا مصرف‌کنندگان به خرید این کالاها روی بیاورند و از آنها استقبال کنند.