گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته در حالی رخ داد که بازار رو به پایین و منفی بود. به گفته فعالان اقتصادی، کاهش نرخ جهانی محصولات پتروشیمی و افزایش عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی سبب شد تا نرخ اکثر محصولات شیمیایی روند نزولی داشته باشند.

در این روز به گفته فعالان اقتصادی، پلی اتیلن سبک خطی OFF -HP۱۸XF۵N درجه ۱ پتروشیمی جم، ۱۸۰ تومان ارزان‌تر از هفته گذشته معامله شد.

این در حالی است که پلی اتیلن سبک خطی on با نرخ یک هزار و ۴۰۰ تومان معامله شده بود. به گفته آگاهان بازار، تفاوت نرخ محصولات on گرید و آف درجه یک آنها، ۳۰ تا ۴۰ تومان است؛ اما روز گذشته به دلیل روند نزولی در بازار داخلی پتروشیمی‌ها و بورس کالا این رقم به ۱۴۴ تومان رسید.

ترس از کاهش دوباره نرخ‌ها در این روز سبب شد تا کارگزاران علاقه ای به رقابت برای خرید محصولات شیمیایی نشان ندهند.

کاهش نرخ سودکاستیک داخلی

در معاملات این روز افزایش عرضه سودکاستیک داخلی سبب شد تا نرخ این کالا نسبت به هفته گذشته ارزان تر شود.

سود پتروشیمی بندرامام در این روز با نرخ ۹۶ تومان روی تابلوی بورس کالا آمد؛ اما ناظر تالار از نماینده بازرگانی پتروشیمی درخواست کرد تا نرخ این کالا را اصلاح کند، به این ترتیب سودکاستیک داخلی با نرخ ۱۹۹ تومان و حجم ۲ هزار تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۲۱۰ تومان خریداری شد. این کالا هفته گذشته با نرخ ۲۱۰ تومان عرضه و معامله شده بود.به گفته آگاهان بازار، عرضه‌های فراوان بازرگانی پتروشیمی و همچنین عرضه سود وارداتی سبب شد تا نرخ این کالا نسبت به هفته گذشته کاهش یابد. در این روز سودکاستیک وارداتی نیز با نرخ ۲۰۰ تومان و حجم ۳ هزار تن عرضه شد که یک هزار و ۳۸۳ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

نرخ جوش شیرین داخلی ثابت ماند

در این روز جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ هفته گذشته؛ یعنی ۴۹۱ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد.

به اعتقاد فعالان اقتصادی، نرخ جوش شیرین در هفته‌های آینده کاهش نمی‌یابد؛ چرا که هم‌اکنون نرخ این کالا به گفته پتروشیمی شیراز به نقطه سر به سر رسیده است.

گفته می‌شود، بازار داخلی جوش شیرین اشباع شده است و خریداران تمایلی به خرید این کالا نشان نمی‌دهند.