نوسان قیمت در بازار آهن‌آلات

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی هفته‌ای که گذشت آهن‌آلات در بازار تهران از نوسان نسبی نسبت به هفته قبل از آن برخوردار بود.

به‌رغم تحرک قیمت قراضه و شمش فولاد طی هفته‌های گذشته در بازارهای جهانی، اما در بازار داخل همچنان این تحرک احساس نمی‌شود. با رشد آرام قیمت قراضه در بازارهای جهانی قیمت بیلت نیز در بازارهای جهانی با اندکی افزایش روبه‌رو شد که این امر به بهبود نسبی معاملات مقاطع و ورق‌های فولادی منجر شد، اما در کشور ما به دلیل پایین بودن تقاضای مقاطع و بیلت بازار آهن تحول خاصی

را نداشت.

فعالان بازار فولاد معتقدند: تا پایان سال‌جاری وضعیت فولاد در کشور بر روال کنونی خواهد بود و تغییری نخواهد داشت، اما با آغاز سال جدید پیش‌بینی می‌شود که با اجرای پروژه‌های عمرانی و افزایش ساخت‌وساز و خرید کارخانه‌ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود، شاهد بهبود وضعیت کنونی فولاد در کشور خواهیم بود.

به گفته فعالان بازار، بازار بیلت در کشور ضعیف است و معاملات مقاطع نیز در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد از این رو بیلت در انتظار نوسانی ویژه است که با راه افتادن بازار مواد اولیه دیگر بازارهای فولادی نیز بهبود خواهد یافت.

کاهش قیمت نبشی در نخستین روز از هفته گذشته

در معاملات روز شنبه ۳۰ آبان ماه سال‌جاری نبشی فولاد اصفهان کاهش نرخ را در بازار داخل تجربه کرد. در مدت یاد شده میلگرد نیز در بازار تهران از ثبات قیمت برخوردار بود ، اما تیرآهن نوسان نرخ داشت به گونه ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴،۲۲ با کاهش قیمت ۲۰ و ۵هزار ریالی عرضه شد.

در این مدت ، تیرآهن شاخه ۲۰،۲۷ با افزایش ۶۰،۳۰هزار ریالی و تیرآهن شاخه ۱۶،۱۸،۲۴ نسبت به روز چهارشنبه هفته قبل از آن بدون تغییر در بازار تهران برای مبادله عرضه شد.

در روز مورد بررسی، شمش فولاد تولید داخل نیز از ثبات قیمت نسبت به چهارشنبه هفته قبل از آن برخوردار بود.

تداوم کاهش نبشی، ثبات میلگرد و نوسان قیمت تیرآهن در یکشنبه

طی روز یکشنبه هفته گذشته نرخ نبشی باز هم کاهش قیمت داشت، اما میلگرد تمامی فولادسازان بخش خصوصی از ثبات قیمت برخوردار بود، در مدت یاد شده، نرخ میلگرد عرضه شده در بازار تهران نیز ثابت بود، اما تیرآهن همچنان نوسان قیمت داشت.

دراین مدت، هر شاخه تیرآهن ۱۶،۱۸ در میان سبد تیرآهن ریز کاهش نرخ داشتند، اما تیرآهن شاخه ۲۰،۲۲ از رشد و تیرآهن شاخه ۲۴،۲۷ نیز از کاهش برخوردار بود. در مبادلات روز یاد شده، شمش فولاد همچنان روی خط ثبات قرار داشت.

دوشنبه و تداوم نوسان قیمت تیرآهن

طی روز دوشنبه هفته گذشته، میلگرد همچنان در بازار داخل بدون تغییر قیمت مورد مبادله قرارگرفت و تنها میلگرد فولاد البرز کاهش نرخ داشت.

طی هفته گذشته، نبشی فولاد اصفهان نیز با کاهش قیمت در بازار داخل عرضه شد و شمش فولاد نیز از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود.

در این مدت، تیرآهن مجددا نوسان قیمت را در بازار تهران تجربه کرد به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز (۱۴،۱۶،۱۸) با کاهش نرخ ۵،۲،۷هزار ریالی روبه‌رو شد، اما هر شاخه تیرآهن ۲۴،۲۷ با رشد قیمت ۴۱،۳۰ ریالی برای مبادله پیشنهاد شد.

حرکت روبه رشد نرخ میلگرد در روز سه شنبه

در مبادلات سه شنبه هفته گذشته نرخ میلگرد عرضه شده در بازار تهران رشد داشت، اما در بازار غیر رسمی قیمت میلگرد ثابت بود.

در مدت یاد شده، محصولات و شمش فولادی نیز نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

در این مدت، تیرآهن کاهش قیمت را تجربه کرد به گونه‌ای که هرشاخه تیرآهن ۱۴،۱۸ با افت قیمت ۵،۱۳هزار ریالی و سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) با کاهش نرخی بین ۵تا ۲۰هزار ریال مواجه شد.

چهارشنبه و بازگشت نوسان نرخ تیرآهن به بازار

در روز چهارشنبه ۴ آذرماه سال‌جاری میلگرد عرضه شده در بازار تهران و بخش‌خصوصی از ثبات قیمت برخوردار بود.

در مدت یاد شده، تیرآهن مجددا در بازار شاهد نوسان قیمت بود به گونه ای که سبد تیرآهن ریز (۱۴،۱۶،۱۸) با کاهش نرخ ۵،۸،۵هزار ریالی مواجه شد. در مدت یاد شده، هر شاخه تیرآهن ۲۰،۲۴،۲۷ رشد قیمت ۱۰،۳۰،۱۰هزار ریالی داشت، اما هر شاخه تیرآهن ۲۲ با کاهش نرخ ۱۰هزار ریالی عرضه شد. در روز مورد بررسی، نبشی فولاد اصفهان مجددا کاهش قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد.

در مبادلات روز چهارشنبه هفته گذشته، شمش فولاد تولید داخل همچنان بدون تغییر از سوی تولید‌کنندگان عرضه شد.