چینی‌ها تالار کیش را قرق کردند

گروه بنگاه‌ها - در معاملات روز گذشته در تالار صادراتی بورس کالای ایران ۱۵۰ هزار تن سنگ آهن روی تابلوی معاملات رفت که بازهم این محصول ایرانی مورد استقبال خریداران خارجی قرار گرفت و کل آن در کوتاه‌ترین زمان مورد معامله قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، در معاملات دیروز تالار کیش ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی معدن گل‌گهر (۲ و۴) و ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی معدن جلال آباد عرضه شد که هر کدام از این محموله‌ها با تقاضای سه برابری حجم عرضه

مواجه شدند. مدیر عامل یکی از شرکت‌های کارگزاری به عنوان عرضه‌کننده سنگ آهن در بورس گفت: دیروز ابتدا سبد ۱۰۰ هزار تنی گل‌گهر روی تابلوی معاملات رفت که سه خریدار چینی هر کدام با حجم ۱۰۰ هزار تن به تالار آمدند و در نهایت با رقابت این خریداران کل محموله گل‌گهر مورد معامله قرار گرفت.

از طرفی این رقابت نفس‌گیر باعث شد نرخ پایه هر تن سنگ آهن از ۱۵۲ دلار به ۱۶۶ دلار و ۴۷ سنت افزایش یابد تا بازهم گل‌گهر از عرضه محصولش در بورس رضایت کامل را داشته باشد. محمدحسن کمال‌آبادی افزود: محموله دوم به عرضه ۵۰ هزار تنی معدن جلال آباد اختصاص داشت که برای این سبد نیز سه خریدار ۵۰ هزار تنی تقاضای خود را در تابلو ثبت کردند که نرخ این سنگ آهن از ۱۳۴ دلار (برای هر تن) به ۱۵۱ دلار و ۳۴ سنت رسید و معامله شد. وی با اشاره به اینکه نرخ دلار محاسبه شده در معاملات سنگ‌آهن نرخ ارز مرجع بود، اظهار کرد: عرضه‌کنندگان سنگ آهن در بورس که از سال پیش اقدام به فروش محصولاتشان در بورس کالا کرده‌اند، پس از نوبت معاملاتی از نحوه معامله و قیمت کالای معامله شده رضایت کامل دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ مکانی برای خرید و فروش کالاهای اساسی بهتر از بورس نیست.