مرکز خدمات فولاد- قیمت زغال‌سنگ مورد مصرف نیروگاهها در استرالیا برای سومین هفته متوالی کاهش و به کمتر از ۱۷۵ دلار هر تن رسید. علت این کاهش قیمت، کمبود تقاضای فصلی و کاهش اخیر قیمت نفت و گاز است.

کاهش اخیر قیمت زغال‌سنگ مورد مصرف نیروگاه‌های بخار که از رکورد ۲۰۵ دلار در اول جولای حدود ۱۶‌درصد افت کرده، بسیاری از خریداران را به بازار کشانده است.

تجار و تحلیل‌گران معتقدند که این خرید‌های جدید می‌تواند از افت قیمت زغال‌سنگ حمایت کند. قیمت زغال‌سنگ حرارتی نیز در بندر نیوکاسل استرالیا که بزرگ‌ترین ترمینال صادرات زغال‌سنگ در جهان است، با ۱۵/۶ دلار کاهش نسبت به هفته گذشته به ۷۰/۱۷۴ دلار هر تن رسید.

یک تحلیلگر ارشد بازار در بانک استرالیا نیوزلند اظهار داشت: این تداوم در کاهش قیمت زغال‌سنگ ناشی از کاهش قیمت نفت و گاز در اروپا و آمریکا است؛ چرا که قیمت گاز در چند هفته اخیر حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد کاهش داشته است. هفته گذشته یک شرکت کره‌ای، خرید ۷۸۰‌هزار تن زغال‌سنگ حرارتی را برای تحویل آگوست و سپتامبر به مناقصه گذاشته است.

اکثر خریداران بزرگ زغال انتظار تخفیف در قیمت را دارند؛ اما فروشندگان علاقه‌ای به کاهش قیمت‌ها ندارند.

گذشته از درخواست‌هایی که از طریق مناقصه‌های بزرگ دریافت می‌شود، تقاضای خرید نقدی در بازار نیست. استرالیایی‌ها هفته گذشته برای بستن قرارداد زغال‌سنگ با ژاپنی‌ها وارد مذاکره شده‌اند؛ ولی ژاپنی‌ها هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده‌اند.