گروه بورس کالا- قیمت سکه در بازار داخلی به تاثیر از افت طلا در بازارهای جهانی از 6 تا 16 هزار تومان کاهش یافت.
روز گذشته در بازار آتی بورس کالا، قیمت‌ها به تاثیر از سقوط قیمت جهانی طلا با کاهش محسوسی همراه بود. در مبادلات دیروز، قیمت سکه آتی در شرایطی با کاهش نرخ همراه شد که در بازار نقدی به تاثیر از افت قیمت طلا در بازارهای جهانی و افت نرخ ارز در بازارهای داخلی، دادوستدها با کاهش همراه شد.

افت به یکباره نرخ سکه در بازار در هفته گذشته به دلیل نوسانات بازارهای جهانی بوده است. این در حالی است که براساس اطلاع فعالان، بانک مرکزی هنوز به کمبود ارز در بازار جواب نداده و ارز هنوز با میزان محدودیت روبه رو است. نوسان بازارهای جهانی و افت نرخ طلا و سایر فلزات گرانبها در بازار مهمترین عاملی است که باعث شده قیمت سکه با افت زیادی روبه‌رو شود. افت و خیز قیمت‌ها در حالی بوده که در بازار نقدی حجم معاملات تغییری نکرده، اما در بازار آتی روند مبادلات به پیروی از نوسان نرخ‌ها، با رشد حجمی مبادلات همراه بوده است.
در بازار آتی سکه تحویل شهریور ماه با ۵ هزار تومان کاهش در محدوده ۴۷۵ هزار تومان تا ۴۸۱ هزار تومان قرار گرفت. سکه مبادلاتی آبان‌ماه با ۱۳ هزار تومان افت در محدوده ۴۹۴ هزار تومان تا ۵۰۲ هزار تومان معامله شد. سکه تحویل دی ماه نیز با ۱۶ هزار تومان افت در فاصله قیمتی ۵۱۴ هزار تومان تا ۵۲۲ هزار تومان قرار گرفت. همچنین مبادلات سکه اسفندماه بین ۵۳۵ هزار تومان تا ۵۴۲ هزار تومان معامله شد، این در حالی بود که افت نرخ سکه در این موعد معاملاتی ۱۶ هزار تومان بود. برخی از فعالان بازار بر این باورند آینده بازار قابل پیش‌بینی نیست زیرا اوضاع اقتصاد جهان دارای ابهام است؛ ادامه نگرانی‌ها نسبت به اوضاع ایالات متحده و منطقه یورو باعث شده بازارها همچنان حالت نوسانی داشته باشد. این در حالی است که در بازار داخلی نیز سیاست‌های پولی بانک مرکزی در جهت سوق‌دهی نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا بوده است.