بازگشت اقتصاد چین به فاز انقباضی

همچنین افزایش میزان سفارش‌‌‌های صادراتی چین در ماه آوریل موجب شد که شاخص مدیران خرید PMI صادراتی چین ۵۱.۴ اعلام شود که نشان از بهبود وضعیت این کشور در بخش صادراتی دارد. شاخص برنت برای سومین روز متوالی کاهش یافت و به زیر ۸۶دلار به ازای هر بشکه رسید. داده‌‌‌ها نشان از کاهش میزان ذخایر نفت خام در ایالات‌متحده دارد و این در حالی است که امیدها برای کاهش تنش‌‌‌ها و توافق آتش‌‌‌بس در خاورمیانه قیمت‌‌‌ نفت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. قیمت طلا به زیر ۲‌هزار و ۳۰۰دلار به ازای هر اونس رسید که پایین‌‌‌ترین سطح طی چهار هفته گذشته به حساب می‌‌‌آید؛ چراکه سرمایه‌گذاران در آستانه تصمیم سیاست فدرال‌رزرو ایالات‌متحده به دلیل نگرانی از حفظ نرخ‌های بهره بالاتر برای مدت طولانی، محتاطانه رفتار کردند.داده‌‌‌های منتشرشده اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که رشد در بخش‌‌‌های تولید و خدمات چین در ماه آوریل کاهش یافته است که این موضوع نشان‌‌‌دهنده از دست دادن شتاب برای دومین اقتصاد بزرگ جهان در آغاز سه‌ماهه دوم است. به عبارت بهتر نشانه‌‌‌های فعالیت مطلوب پس از افزایش قابل‌توجه در ماه مارس، تقاضای نامنظم را برجسته می‌کند و بر چالش‌‌‌های پیش‌روی سیاستگذاران تاکید می‌کند؛ حتی اگر داده‌‌‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماه اول، برخی از فوریت‌‌‌ها برای افزایش اقدامات محرک را کاهش داده است. داده‌‌‌های منتشرشده نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید PMI تولیدی چین در ماه آوریل ۵۰.۴ اعلام شده که نسبت به شاخص ماه مارس که ۵۰.۸ بوده روند کاهشی داشته است. شاخص مدیران خرید PMI تولیدی چین در ماه آوریل بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران بود. این شاخص نشان از آن دارد که وضعیت اقتصادی چین بعد از یک دوره رشد، مجددا وارد فاز انقباضی شده است که تحلیلگران این موضوع را ناشی از وخامت سطح اشتغال در چین می‌‌‌دانند، به طوری که میزان استعفاها و اخراج شرکت‌ها در ماه آوریل نسبت به ماه‌‌‌های پیشین افزایش داشته است. همچنین شاخص‌‌‌های فعالیت تجاری در بخش‌‌‌های پذیرایی، خدمات بازار سرمایه و بخش مسکن و مستغلات در حال انقباض هستند.

رشد میزان سفارش‌‌‌های صادراتی چین

همچنین داده‌‌‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که فعالیت‌‌‌های تولیدی چین در ماه آوریل با سریع‌‌‌ترین سرعت خود طی ۱۴ماه گذشته افزایش یافت که این موضوع ناشی از رشد شدید میزان سفارش‌‌‌های صادراتی جدید بود که نشانه‌‌‌ای دلگرم‌‌‌کننده برای اقتصادی است که هنوز در تلاش برای بهبودی قوی است.

شاخص مدیران خرید PMI صادراتی چین در ماه آوریل از ۵۱.۱ در ماه قبل به ۵۱.۴ افزایش یافته که سریع‌‌‌ترین سرعت از ماه فوریه ۲۰۲۳ تاکنون بوده و بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران یعنی ۵۱.۰ بود. به عبارت بهتر عدد ۵۰ امتیاز رشد را از انقباض جدا می‌کند و با توجه به رقم اعلام‌شده برای آوریل نشانگر بهبود وضعیت اقتصادی چین است.

شاخص PMI ۵۱.۴ بازتاب رشد قوی تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه ابتدایی سال است، اگرچه سایر شاخص‌‌‌ها برای ماه مارس به تقاضای داخلی ضعیف و ضعف طولانی‌مدت در بخش املاک اشاره دارند.

داده‌‌‌هایی همچون سود صنعتی، خرده‌فروشی و فروش ملک نشان می‌دهد که چین ممکن است برای رسیدن به هدف رشد تولید ناخالص داخلی خود در حدود ۵.۰‌درصد برای سال ۲۰۲۴ تلاش کند؛ هدفی که تحلیلگران آن را جاه‌‌‌طلبانه توصیف می‌کنند. بررسی PMI  نشان می‌دهد که افزایش تولید تولیدکنندگان و سفارش‌های جدید در ماه گذشته شتاب گرفته است. سفارش‌‌‌های صادراتی جدید نقطه درخشانی را ایجاد کردند، چراکه سریع‌‌‌ترین میزان رشد را در سه‌سال گذشته به ثبت رسانده است.

در این راستا وانگ ژ، اقتصاددان ارشد در Caixin Insight Group  گفت: کالاهای سرمایه‌گذاری نیز از نظر عرضه و همچنین از لحاظ تقاضا در داخل و خارج از چین عملکرد بهتری نسبت به کالاهای مصرفی و واسطه‌‌‌ای داشته‌اند. به دلیل افزایش قیمت مواد خام همچون فلزات و نفت خام، شاخص هزینه‌‌‌های ورودی به بالاترین حد خود در شش‌ماه گذشته رسید و شرکت‌های تولیدی قیمت‌های فروش را کاهش دادند تا سفارش‌‌‌ها را افزایش داده و سود خود را کاهش دهند. اعتماد تجاری همچنان مثبت است، اما از ماه مارس به دلیل نگرانی در مورد افزایش هزینه‌‌‌ها و میزان رقابت رشد چندانی نداشته است.