جدال بر سر تعطیلات آخر هفته تمام شد/ جزئیات مهم درباره انتخاب شنبه

به گزارش اقتصادنیوز، لایحه‌ای که کلیات آن پس از آمد ور فت های بسیار، سرانجام در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید اما جزئیات آن همچنان چالش بر انگیز ماند. حالا با این مصوبه، مجلس تکلیف موضوع جنجالی تعطیلی پنجشنبه یا جمعه را روشن کرد؛ البته این جنجال زمانی به پایان می‌رسد مهر شورای نگهبان این مصوبه را به قانون تبدیل و برای اجرا به دولتی ها ابلاغ شود. با این حال، تصویب روز «شنبه» به عنوان یکی از روزهای تعطیلات آخر هفته ایران، کار آسانی نبود؛ سبقه مخالفت با تعطیلی شنبه مربوط به امروز و دیروز نیست و انتخاب این روز، از ۷ سال پیش مورد نقد و مخالفت عده ای قرار داشت؛ از زمانی که طرح افزایش تعطیلات پایان هفته برای نخستین بار در مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفت و البته به نتیجه نرسید. 

این مخالفت ها تاحدی بود که کمیسیون اجتماعی در بررسی اولیه خود از لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری بر تعطیلی «پنجشنبه و جمعه» تاکید داشت اما پس از نقد جدی اتاق بازرگانی ایران به ابعاد اقتصادی این تصمیم، پس از چند جلسه، موضع خود را تغییر داده و بر تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه تاکید کرد. با این حال مخالفت ها همچنان ادامه یافت تا جایی که امروز یک پیشنهاد از محمدرضا میرتاج الدینی برای اعلام تعطیلی پنجشنبه ها مطرح شد؛ که البته زور مخالفان بر موافقان این پیشنهاد چربید و ۱۳۲ نماینده مخالفت خود را اعلام کردند؛ در حالی که تعداد موافقان، ۷۵ نفر بود و ۵ نماینده نیز رأی ممتنع دادند و به این ترتیب پرونده تعطیلی پنجشنبه و جمعه برای همیشه در مجلس یازدهم بسته شد. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «تعطیلی شنبه‌ها در خوان هفتم/ آشتی‌کنان ایران با بازارهای جهانی؟/ تعطیلی آخر هفته بخش خصوصی در هاله از ابهام!» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.