محمود فاضلی copy

این بالاترین سطح جهانی هزینه‌های نظامی از زمان آغاز تحقیقات SIPRI است. حدود نیمی از هزینه‌های نظامی جهان در سال گذشته متعلق به آمریکا و چین بوده است. همه 10کشور که بالاترین رتبه در این زمینه را دارند، هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند. پس از مدت‎ها گمانه‌زنی «بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا پس از امضای لایحه‎ای مبنی بر کمک‌های مالی بیشتر به اوکراین قانون کمک ۹۵میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل‌آویو و کی‎یف را امضا کرد. این لایحه پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف به تصویب مجلس نمایندگان رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد. تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا پس از ماه‌ها بلاتکلیفی و فشار فزاینده نمایندگان محافظه‌کار مخالف تداوم کمک به اوکراین صورت گرفت که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان را تهدید به برکناری کرده بودند.

 بایدن مدعی شد: «ما ارسال تجهیزات به اوکراین، شامل پدافند هوایی، مهمات برای سامانه‌های راکت توپخانه‌ای و خودروهای زرهی را آغاز خواهیم کرد. کی‌یف تمایل و مهارت برای پیروزی در جنگ برابر روسیه را دارد. ما در حال ارسال کمک به اوکراین از انبارهای سلاح خود هستیم. آمریکا و کشورهای غربی مقابل پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌ایستند. این اقدام به‎طور مستقیم در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است. همان‌طور که ماه‎ها درباره آن صحبت کرده‎ام، کمک به اوکراین به‌طور مستقیم به نفع امنیت ملی آمریکا است. اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، حرکت بعدی نیروهای روسیه می‎تواند حمله مستقیم به متحد ناتو باشد. اگر پوتین به متحد ناتو حمله کند، ما چاره‎ای جز کمک به آنها نخواهیم داشت.»

رئیس‌جمهور آمریکا با قدردانی از مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که به بلاتکلیفی تصویب کمک‌ها در کنگره پایان داد، تصریح کرد که مساله امنیت مرزی نیز باید در این لایحه گنجانده می‌شد. سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا و از حامیان تداوم حمایت از اوکراین، اندکی پیش از تصویب نهایی این لایحه گفته بود: «امشب، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از لحظه‌ای که اراده آمریکا را زیر سوال برد، پشیمان می‌شود.»

زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز به‎دنبال تصویب این بسته در سنا، این مجلس را تحسین کرد و در پستی در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «من امروز از سنای آمریکا برای تصویب کمک‌های حیاتی به اوکراین سپاسگزارم.» زلنسکی پیش از تصویب این لایحه در برنامه شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز هشدار داد که در صورت تاخیر در ارسال کمک‎های نظامی از سوی آمریکا، اوکراین متحمل ضرر خواهد شد. هنگامی ‌که یک خبرنگار شبکه تلویزیونی از او پرسید که آیا این کمک به اوکراین به پیروزی در جنگ کمک می‌کند یا آن را طولانی‎تر می‌کند، زلنسکی پاسخ داد: «این بستگی به این دارد که ما واقعا چه زمانی سلاح را دریافت کنیم، همین‌طور که شما گفتید اگر این سلاح را طی 6ماه دریافت کنیم، خب، این روند به‎مدت 6ماه به رکود می‎افتد و از چند جهت متحمل ضرر و زیان به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات خواهیم شد. اکنون ما فرصتی برای تثبیت وضعیت و به دست گرفتن ابتکار را داریم. بنابراین ما واقعا به داشتن سیستم‎های تسلیحاتی نیاز داریم. اوکراین اکنون به سلاح‌های دوربرد نیاز دارد؛ زیرا «سلاح‌ ما آن‌قدرها دوربرد نیست. ما به این سلاح و پدافند هوایی نیاز داریم.»

نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد: «بعید است که کمک‌های جدید آمریکا به‎طور چشمگیری سرنوشت کی‎یف را تغییر دهد. کمک نظامی آمریکا مشکل اصلی نیروهای مسلح اوکراین یعنی کمبود پرسنل را حل نخواهد کرد. بنابراین بعید است که سرنوشت کی‌یف را به‎طور اساسی تغییر دهد. موقعیت اوکراین در میدان نبرد دشوار است و روس‎ها در ماه‌های اخیر موفقیت‎هایی در جبهه داشته‎اند. در بهترین حالت، این کمک‎ها پتانسیل کمک به اوکراین را برای مهار حملات روسیه و حفظ قلمرو دارد و به کی یف فرصت می‎‎هد تا نیروهای روسیه را تا زمانی که متحدان اروپایی بتوانند در سال آینده کمک‎های تکمیلی ارائه کنند، مهار کند.»

در عین حال، کمک‎های جدید آمریکا می‌تواند روس‎ها را مجبور کند به حمله سریع‎تر از آنچه برنامه‌ریزی کرده بودند، دست بزنند. اوکراین می‌تواند با استفاده از گلوله‌هایی که قبلا ذخیره شده بود، این حملات را با اطمینان بیشتری دفع کند. با این حال، افزایش تدارکات نظامی نمی‌تواند به اوکراین در حل مشکلات دیگری، مانند کمبود پرسنل کمک کند.

طبق این لایحه 60.75میلیارد دلار تخصیص داده شده است، از این جمله، 23میلیارد برای تکمیل زرادخانه‌های آمریکا و 11.3میلیارد دلار به «عملیات نظامی فعلی آمریکا در منطقه» اختصاص ‎می‌یابد. 13.8میلیارد دلار برای خرید جدیدترین سیستم‎های تسلیحاتی برای ارتش آمریکا و متحدان آن هزینه می‌شود. از جمله تسلیحات انتقال یافته به اوکراین موشک‎های ATACMS نام دارد. بایدن موظف است انواع جدید این موشک‎ها را با برد افزایش یافته (یعنی 300کیلومتر) به کی‎یف ارائه دهد. 7.8میلیارد دلار کمک‎های اقتصادی به‌طور مستقیم به اوکراین به‎صورت اعتباری ارائه می‌شود. بایدن، 60روز پس از تصویب این قانون، باید با دولت اوکراین درباره بازگشت وجوه به توافق برسد. این کمک‎ها تا 30سپتامبر2025 در اوکراین دردسترس خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا حق دارد تا 50درصد از بدهی اوکراین را حداقل در روز 15نوامبر2024 (یعنی پس از انتخابات) امضا کند.