گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مدیران و کارشناسان نهادهای مالی عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری از پتروشیمی پردیس و زاگرس در عسلویه بازدید کردند.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس در این بازدید گفت: فاز سه این مجتمع مشابه فاز یک و دو از اواسط سال ۹۰ با ۳۸۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن اوره آغاز شد که امیدواریم در نیمه اول سال ۹۴ به مرحله پیش راه اندازی رسیده و در نیمه دوم ۹۴ به تولید تجاری برسد. زمانی افزود: ظرفیت اسمی برای فازهای یک و دو مجتمع سالانه یک میلیون و
۳۶۰ هزار تن آمونیاک و دو میلیون و ۱۵۰ هزار تن اوره است. این در حالی است که خوراک اصلی این مجتمع گاز طبیعی بوده که از فازهای گازی پارس جنوبی تامین می‌شود. وی صادرات شرکت را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: ‌مجتمع پتروشیمی پردیس امکانات صادراتی خوبی دارد به طوری که می‌تواند ۸۰۰ تن در ساعت آمونیاک صادر کند. این در حالی است که ‌از سال ۸۸ مجوز صادرات اوره اخذ شد و تا سال‌های ۹۰ و ۹۱ فقط به کشور هند صادرات صورت گرفت، ولی در حال حاضر پتروشیمی پردیس به ۱۴ کشور آمریکای لاتین و آفریقا اوره صادر می‌کند. زمانی به صادرات آمونیاک اشاره کرد و افزود:‌ در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ صادرات آمونیاک با ترکیب ۶۰ درصد هند و ۴۰ درصد کشورهای آفریقای جنوبی انجام شد. مدیرعامل پتروشیمی پردیس به میزان تولید مجتمع اشاره کرد و افزود: تولید مجتمع در ۱۰ ماهه امسال به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید که نسبت به زمستان سال گذشته به دلیل مشکلات فشار و تامین گاز مخازن مسکونی فاز یک تعطیل شد و فاز دو به کمترین ظرفیت رسید. اما امیدواریم در دو ماه گذشته این افت را جبران کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی پردیس ادامه داد: با این حال فروش و سود خالص مجتمع روند مطلوبی داشته به طوری که در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۹۹۰ تن فروش محصولات صورت گرفته که معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان فروش خالص بوده است. زمانی در مورد فاز سه مجتمع یادآور شد: در فاز سه ۱۴۲ میلیارد تومان تعهد ارزی داشتیم که ۶۶ میلیارد تومان به عنوان پیش‌پرداخت پرداخته شده است و امیدواریم تا سال ۹۳ اقدامات نصب انجام شود.
پیش‌بینی سود ۶۰۰ تومانی برای زاگرس
از سوی دیگر مدیر عامل پتروشیمی زاگرس در جریان بازدید فعالان بازار سرمایه از این مجتمع به تشریح عملکرد شرکت پرداخت. اسکندری افزود: ظرفیت اسمی متانول در جهان ۷۰۰ میلیون تن است که ۳/۳ میلیون تن در خاورمیانه تولید می‌شود و شرکت پتروشیمی زاگرس تولید ۵۸/۴ درصد از متانول تولیدی کل جهان را انجام می‌دهد. وی عنوان کرد: سهم تولید زاگرس در خاورمیانه ۹۷/۳۱ درصد است که بعد از عربستان دومین تولیدکننده در خاورمیانه بوده و با تولید ۶۵ درصد اولین تولیدکننده متانول در کشور است. اسکندری با بیان اینکه شرکت پتروشیمی زاگرس عنوان بهترین صادرکننده را اخذ کرده و در فهرست صد شرکت برتر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پتروشیمی زاگرس در مهر ماه امسال یک میلیون و ۳۳۷ هزار تن تولید داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.
مدیر‌عامل پتروشیمی زاگرس به پیش‌بینی سود این شرکت اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی سود زاگرس برای سال جاری ۶۰۰ تومان بوده است که امسال ۳۲۱ تومان معادل ۵۴ درصد سود محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال پیش‌بینی سود مورد نظر محقق شود.