گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز با ثبت رقم ۱۱۱میلیارد تومان معامله، قدرت‌نمایی خریداران را شاهد بود. دیروز بازار، خیره‌کننده ظاهر شد و اکثر نمادهای بازار با صف‌های خرید سنگین مواجه شدند. در این میان عرضه‌کنندگان کوتاه‌مدت سهام هر آنچه که عرضه کردند نتوانستند بازار را از مدار خرید خارج کنند. در شرایطی که کارشناسان بازار در انتظار برخورد شدید عرضه و تقاضا به دلیل عبور شاخص از مرز روانی ۱۹ هزار واحد هستند، نخستین موج از این برخورد به نفع خریداران پایان یافت، امری که برای فروشندگان کوتاه‌مدت به معنای ایجاد کف‌های قیمتی جدیدی است که نسبت به نقاط اوج قبلی سهام، بالاتر قرار گرفته‌اند.

از این رو اکثر کارشناسان امیدوارند بازار با توجه به ورود سنگین نقدینگی بتواند به سوی مرز ۲۰ هزار واحد حرکت خود را ادامه داده و در انتهای هفته جاری یا ابتدای هفته آینده از مرز ۲۰ هزار واحد عبور کند.

در بازار دیروز شاخص کل توانست ۹۷/۲۴۸ واحد رشد کند که رکوردی برای رشد روزانه شاخص به شمار می‌رود. با ثبت این رشد ۲۶/۱ درصدی، شاخص دیروز به مرز ۱۹ هزار و ۷۰۰ واحد رسید.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد روی خوش مسائل سیاسی به بازار سرمایه بودند. در کنار اعلام تاریخ ۲۱ و ۲۲ژانویه (اول و دوم بهمن) برای مذاکرات استانبول, اعلام مخالفت باراک اوباما با اعمال تحریم‌های جدید پیش از انجام این دوره از مذاکرات، نقطه امیدواری برای کاهش تنش‌ها در جریان این مذاکرات تلقی می‌شود. در کنار این تحول، در مسائل اقتصادی، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دیروز به نقل از معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر اقتصاد از تامین گازوئیل مورد نیاز تمام واحدهای تولیدی و صنعتی به نرخ هر لیتر ۱۵۰ تومان خبر داد. این امر قدری از شوک قیمتی وارده به صنایع انرژی بر و صنایعی که مصرف‌کننده گازوئیل هستند، می‌کاهد. در چند روز گذشته مساله افزایش و اعطای سوخت بیشتر به ناوگان حمل و نقل زمینی و دریایی نیز در خبرها منتشر شده است.

در بازار دیروز در گروه خودرویی به عنوان پیشرو بازار، توقف نماد سرمایه‌گذاری رنا، بازار را تحت‌تاثیر قرار داد.

در این گروه سرمایه‌گذاری سایپا دیروز شاهد عرضه ۵۰ میلیون سهم بود که بخشی از آن با هدف افزایش سهام شناور شرکت به یک صندوق نفتی منتقل شد.

در بازار دیروز پس از توقف نماد رنا، توقف نماد چادرملو نیز برای اعلام سود احتمالا ۵۶۰ ریالی، باعث تشکیل صف خرید برای نمادهای معادن و فلزات و گل‌گهر شد. چادرملو علاوه بر رشد تولید احتمالا از ابتدای سال آینده با راه‌اندازی ارفع نیز مواجه خواهد بود.

در گروه سیمانی دیروز سیمان دورود با توقف نماد برای تعدیل سود در سال ۸۹ متوقف شد. با این وجود همانگونه که سیمان هگمتان روز گذشته کاهشی نزدیک به ۵۰ درصد را برای سود سال آینده خود اعلام کرد، تبعات افزایش بهای حامل‌های انرژی، شرکت‌های سیمانی را با موجی از کاهش سود مواجه می‌کند.

در نماد مخابرات دیروز انتشار آگهی فروش بخشی از املاک مخابرات استان فارس توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است. فروش املاک مازاد مخابرات‌های استانی به توازن صورت‌های مالی مخابرات کمک خواهد کرد. براساس اعلام مخابرات فارس، این شرکت ۴ هزار متر املاک باشگاه پیام را واگذار خواهد کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن از ۲۲۷ نمادی که روی تابلو رفتند، ۱۵۲ نماد با رشد ارزش معامله شدند.