گروه بورس - قطعیت یا عدم‌قطعیت معامله ۱۸۶ میلیارد تومانی حفاری شمال موضوع مناقشه روز گذشته سازمان خصوصی و شرکت بورس بود. براساس اطلاعات موجود، پس از انجام معامله یادشده در تاریخ ۲ دی‌ماه، تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه به عنوان مهلت ارائه فرم پایاپای به شرکت بورس تعیین شد. به این ترتیب با توجه به تاخیر سازمان خصوصی‌سازی در ارسال فرم یادشده، شرکت بورس معامله حفاری شمال را ابطال کرد. این در حالی است که معاون سازمان خصوصی‌سازی، همچنان بر قطعیت این معامله تاکید و اظهار داشته است: مدارک لازم در موعد مقرر ارسال شده و از نظر ما معامله قطعی است. مدیر عملیات بازار شرکت بورس در گفت‌وگو با فارس، در این رابطه اظهار داشت: طبق شرایط تعیین شده در عرضه این بلوک، خریدار باید ظرف ۳۰ روز کاری نسبت به پرداخت وجه نقد ۲۰ درصدی به مبلغ ۴۶ میلیارد تومان و تکمیل فرم پایاپای و ارائه آن به شرکت بورس اقدام می‌کرد. علی صحرایی ادامه داد: مهلت قطعی شدن این معامله ۱۸ بهمن ماه بود اما در آن زمان مدارک لازم و فرم پایاپای از سوی کارگزار فروشنده ( کارگزاری مفید) به شرکت بورس ارائه نشد، به همین دلیل قطعیت این معامله احراز نشد. اما عقدایی در این باره پاسخ داد: خریدار این بلوک ۱۰ روز پیشتر نسبت به پرداخت ۴۶ میلیارد تومان وجه نقد معامله اقدام کرده بود و فرم پایاپای این معامله نیز در تاریخ ۱۹ بهمن به شرکت بورس ارائه شد. وی ادامه داد: مدارک لازم برای احراز قطعیت این معامله از سوی کارگزار فروشنده (کارگزاری مفید) در تاریخ ۱۸ بهمن آماده شده بود اما امکان ارائه آن در نیمه شب ۱۸ بهمن وجود نداشت؛ بنابراین مدارک مربوطه در ۱۹ بهمن به شرکت بورس ارسال شد و از دیدگاه ما این معامله قطعی است.

بنابراین گزارش این نقطه نظرات در حالی بیان می‌شود که بر اساس قوانین و مقررات موجود، قطعیت هر معامله‌ای از سوی شرکت بورس احراز و اعلام می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اظهارات علی صحرایی، به معنای عدم‌قطعیت این معامله است.

در همین حال رییس اداره امور بورس‌ها اظهار داشت: با توجه به آیین‌نامه‌ها و مقررات موجود، این معامله به طور سیستماتیک قطعی نشده است، زیرا در پایان وقت اداری مهلت ۳۰ روزه تعیین شده، فرم پایاپای به شرکت بورس ارائه نشده است؛ بنابراین پیش‌فرض این است که این معامله طبق مقررات بازار قطعی نشده است.

وی در برابر این سوال که با توجه به واریز وجه نقد ۲۰ درصدی این معامله به مبلغ ۴۶ میلیارد تومان از سوی خریدار این بلوک (شرکت بامداد اقتصاد وابسته به سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان) آیا احتمال قطعیت این معامله از سوی سازمان بورس وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: آیین‌نامه معاملات مرجع تصمیم‌گیری است که توسط شورای عالی بورس به تصویب رسیده است، بنابراین تفسیر در رای این آیین‌نامه نیز باید بر اساس مصوبات این شورا باشد. در این مصوبه قید شده مدارک لازم برای قطعیت معاملات عمده باید تا ساعت ۱۶ وقت اداری به شرکت بورس ارسال شود در غیر این صورت معامله‌ قطعی نخواهد شد.