تشریح آخرین وضعیت واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه راه‌آهن
سنا - مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران آخرین وضعیت شرکت‌های وابسته به راه آهن را اعلام کرد. مجید نوروزی در گفت‌و‌گو با روابط عمومی‌بورس درآغاز گفت:

براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، خصوصا از طریق بورس، باید آماده‌سازی‌های لازم انجام شود که در ابلاغیه بدین شرح تاکید شده است: آماده‌سازی بنگاه‌های داخلی جهت مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهانی در یک فرآیند تدریجی و هدفمند، فرآیند پذیرش سهام شرکت‌ها در بورس نیز شامل انجام برخی آماده‌سازی‌ها و اصلاحات (مالی، حقوقی و ...) است و شرکت‌ها (خصوصاً شرکت‌های دولتی) در این فرآیند باید اطلاع‌رسانی مناسب و کافی داشته باشند تا از این رهگذر، اهداف عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ محقق شود.
نوروزی ادامه داد: به‌استناد تصویب‌نامه 24 بهمن 1386 هیات وزیران، کلیه شرکت‌های مادرتخصصی می‌باید نسبت به انجام اقدامات مربوط به واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود اقدامات لازم را انجام دهند که به‌منظور تسریع در این فرآیند و تعیین شرکت‌های غیرقابل پذیرش در بورس، کارگروهی متشکل از بورس اوراق بهادار، سازمان خصوصی‌سازی و شرکت مادر تخصصی ذیربط تشکیل شده است و با تکمیل اطلاعات درخواست شده از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های مادر تخصصی مشمول واگذاری (پرسشنامه تکمیل شده و آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده)، جلسات کارگروه تشکیل و در خصوص قابلیت واگذاری سهام آنها از طریق بورس تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود:‌ شرکت مادرتخصصی راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران از جمله این شرکت‌ها است که طبق مصوبه، موظف به تعیین تکلیف 8 شرکت زیرمجموعه خود برای واگذاری است. این شرکت‌ها عبارتند از قطارهای مسافری رجاء، مهندسان مشاور ( مترا)، حمل و نقل کالا، حمل و نقل ریلی سمند ریل، سایپا ریل، فولاد ریل، حمل و نقل ریلی کشتیرانی و ریل ابریشم پارس. گفتنی است به‌استناد تبصره‌ (2) ماده (1) این تصویب‌نامه، سایر سهام دولتی و متعلق به دولت در شرکت‌هایی که در فهرست مزبور به آنها اشاره نشده است نیز در زمره شرکت‌های مصوب واگذاری تعیین شده است و شرکت‌های مادرتخصصی موصوف، موظف به اعلام فهرست این شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی شده‌اند.
وی گفت: در اولین جلسه کارگروه تعیین شرکت‌های غیرقابل پذیرش در بورس که متعاقب تصویب نامه هیات محترم وزیران و در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ برگزار شد، مقرر شد به‌منظور تسریع در اجرای مصوبه‌ یاد شده، پرسشنامه‌ای حاوی شرایط پذیرش شرکت‌ها در بورس که در دو صفحه توسط بورس طراحی شده بود، از طریق نامه رسمی‌سازمان خصوصی‌سازی به شرکت‌های مادرتخصصی ارسال شود و شرکت‌های زیرمجموعه آنها با تکمیل و امضای این پرسشنامه‌ها توسط مدیرعامل شرکت مشمول واگذاری و شرکت مادرتخصصی ذیربط، این پرسشنامه را به همراه آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کنند. نوروزی خاطرنشان کرد: سازمان نیز این اطلاعات را به شرکت بورس ارسال می‌کرد. این پرسشنامه‌ها به نحوی طراحی شده است که مشخصا شرایط دستورالعمل پذیرش در آن قید شده و با بررسی کلی پرسشنامه، امکان تصمیم‌گیری و قضاوت کلی در خصوص احراز یا عدم احراز شرایط پذیرش، فراهم می‌شود. وی افزود: تا این تاریخ اطلاعات مربوط به شرکت مادرتخصصی راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران به شرکت بورس ارائه نشده است.
مدیر پذیرش شرکت بورس گفت: پس از اینکه در کارگروه مزبور شرکتی واجد شرایط پذیرش در بورس تشخیص داده شد، مطابق ماده (5) تصویب‌نامه 24 بهمن 1386 هیات وزیران، صاحبان سهام دولتی این شرکت‌ها موظفند نسبت به آماده‌سازی از جمله برگزاری مجامع عمومی ‌به‌ منظور اصلاح حساب‌ها، تغییر اساسنامه، تبدیل به شرکت سهامی‌عام، تغییر سرمایه و هرگونه اصلاحات مالی، حقوقی، نیروی انسانی، فیزیکی و غیره را انجام دهند، به نحوی مورد پذیرش نهایی در بورس قرار گیرند. همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید، در متن این مصوبه نیز تاکید ویژه‌ای بر آماده‌سازی شرکت‌های دولتی به‌منظور احراز شرایط ابلاغیه مقام معظم رهبری و همچنین شرایط پذیرش در بورس مطابق دستورالعمل پذیرش را دارد.
وی تاکید کرد: از آنجا که حداقل اطلاعات مزبور به‌منظور طرح در جلسه کارگروه به این شرکت ارسال نشد، در جلسه دوم تیرماه ۱۳۸۷ و با حضور کلیه شرکت‌های مادرتخصصی الزامات تصویب‌نامه هیات وزیران مورد تاکید قرار گرفت و بار دیگر بر لزوم تسریع در ارسال این اطلاعات تاکید شد که تاکنون اطلاعات مربوط به شرکت مادرتخصصی راه‌آهن واصل نشده است. به‌رغم این موضوع، مدیریت پذیرش منتظر نماند و در پی مصاحبه‌ مدیرعامل محترم شرکت قطارهای مسافری رجاء در روزنامه‌های کثیرالانتشار در خصوص موضوع واگذاری سهام و ورود به بورس، از موضع ایشان استقبال شد و با ارسال نامه‌ای، آمادگی برگزاری جلسات مشترک و بررسی کارشناسی موضوع به‌منظور شروع فرآیند پذیرش سهام آن شرکت در بورس اعلام شد و با اینکه حدود دو ماه از این مطلب سپری شده است تاکنون پاسخی از ایشان دریافت نکردیم.
وی در خصوص بحث پذیرش سهام شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن در بورس چنین توضیح داد: تقاضای پذیرش این شرکت در جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار در آذرماه 1383 به صورت مشروط انجام شد. به‌رغم اینکه تا پایان سال 1386 پیگیری شد تا مدارک و مستندات شرکت به‌منظور احراز شرایط پذیرش مصوب هیات پذیرش و درج نام آن در فهرست نرخ‌های بورس به این مدیریت ارسال شود، متأسفانه این مهم محقق نشد.
نوروزی با اشاره به قانون بازار اوراق بهادار و تصویب دستورالعمل جدید پذیرش به‌استناد ماده ۳۰ این قانون ادامه می‌دهد: در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار که در تاریخ ۱/۱۰/۱۳۸۶ به تصویب هیات مدیره محترم سازمان بورس رسیده است، تاکید شده است که این دستورالعمل یک ماه پس از تصویب لازم‌الاجرا می‌باشد، لذا کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به‌منظور طبقه‌بندی آنها در پایان هر سال و نیز شرکت‌های متقاضی پذیرش ملزم به رعایت مفاد آن هستند.
از طرفی در جلسه 25 دیماه 1386 هیات محترم پذیرش تصویب شد که شرکت‌هایی که به‌استناد دستورالعمل پذیرش مصوب سال 1380 شورای بورس به صورت مشروط پذیرفته شده‌اند، تا پایان سال 1386 فرصت دارند که نسبت به احراز شرایط پذیرش و درج در فهرست نرخ‌های بورس اقدامات لازم را انجام دهند و نسبت به تکمیل مدارک و ارائه تعهدات ذیربط اقدام کنند.
وی گفت: این مصوبه به کلیه شرکت‌های پذیرفته شده مشروط از جمله خدمات مهندسی ساختمان و تأسیسات راه‌آهن ابلاغ شد و پیرو این ابلاغ، در ۸ اسفند ۱۳۸۶ و با حضور مدیرعامل و مدیر مالی شرکت یاد شده و همچنین مشاور مدیرعامل و سرپرست دفتر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران (سهامدار عمده)، جلسه‌ای به‌منظور هماهنگی انجام اقدامات باقیمانده برگزار شد و نمایندگان شرکت و سهامدار عمده پذیرفتند که در راستای اجرای دستورالعمل پذیرش، در انجام این اقدامات از جمله تعیین تکلیف افزایش سرمایه شرکت، تغییر حسابرس و بازرس قانونی و انتخاب حسابرس معتمد، اخذ تأییدیه‌ حسابرس در خصوص سیستم اطلاعات حسابداری، ارائه پرسشنامه پذیرش، قرارداد شرکت با مشاور پذیرش، امیدنامه، برنامه کسب و کار و .... اقدام کنند. مدیر پذیرش بورس تصریح کرد: البته سودآوری پایین شرکت، مشکلات کارگری و دیگر مسائل نشان می‌دهد که هنوز این شرکت آماده واگذاری نیست و خود شرکت و شرکت مادرتخصصی شرایط لازم را برای آماده‌سازی آن فراهم نکرده‌اند.
فرآیند خصوصی‌سازی مستلزم یک عزم جدی است و با نکاتی که به آنها اشاره شد، تایید می‌کنید که آماده‌سازی شرکت‌ها از جنبه‌های مختلف آن، سهم بسیار مهم و اساسی از فرآیند خصوصی‌سازی و اجرای ابلاغیه مقام معظم رهبری را به خود اختصاص می‌دهد.
نوروزی در نهایت اشاره کرد: با توجه به اتمام مهلت این شرکت برای احراز شرایط پذیرش تا پایان سال ۱۳۸۶ و عدم احراز شرایط ذیربط، پذیرش مشروط این شرکت کأن‌لم‌یکن بوده و تقاضای مجدد پذیرش سهام آن در بورس به‌استناد دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، مصوب دیماه ۱۳۸۶، بررسی خواهد شد که این موضوع به سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام شده است و پیشنهاد بورس اوراق بهادار در خصوص واگذاری سهام این قبیل شرکت‌ها، استناد به قانون اصل ۴۴ و تجدید ساختار آنها از طرق مختلف از جمله ادغام و واگذاری سهام به‌منظور تشکیل شرکت‌هایی توانمند با چشم‌انداز روشن سودآوری و تداوم فعالیت است.