ایسنا- یک کارگزار بورس با بیان عوامل کاهش بورس در روزهای اخیر، از سهامداران خواست که در این شرایط صبور باشند و فرآیند یکسال شرکت را در نظر بگیرند. شهریار شهمیری، عوامل افت بورس در روزهای اخیر را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه در بازار سرمایه چند عامل ناخوشایند که اتفاق می‌افتد و اتفاق بدی برای یک صنعت روی می‌دهد جو تمام بازار منفی می‌شود.

وی با بیان این‌که صنایع مختلف جو منفی را طی می‌کنند، افزود: افت قیمت‌های جهانی چند روز اخیر غیر قابل پیش‌بینی بود به طوری که کاهش قیمت فلزات اساسی و طلا، بازار سرمایه ایران را تحت تاثیر قرار داد.

این فعال بورس با بیان این‌که بورس در انتظار گزارش شش ماهه شرکت‌هاست به عامل دوم افت بورس اشاره کرد و گفت: علاوه بر کاهش قیمت های جهانی در حال حاضر بازار و سهامداران در انتظار ارائه گزارش شش ماهه شرکت‌ها هستند که در پایان مهر ماه ارائه می‌شود.

شهمیری عنوان کرد: البته بازار از روند سنتی خارج شده است و دیگر نمی‌توان گفت بازار در نیمه اول سال دارای رونق است و در نیمه دوم شرایط منفی می‌شود، زیرا بورس در شرایط فعلی بسیار متنوع تر شده است و در صنایع مختلف فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرایط مورد انتظار وجود دارد. وی با اشاره به بهبود شرایط سیاسی و اتفاقات داخلی تصریح کرد: این درحالی است که در بازارهای رقیب بورس شامل بازار مسکن و غیر مولد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری خاصی وجود ندارد و در حال حاضر بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

به گفته این کارگزار بورس افت قیمت‌های جهانی و کاهش قیمت طلا به دلیل تصمیمات بانک جهانی در روزهای گذشته، عاملی بود که در کل بورس به عنوان جو روانی منفی موثر بود، بنابراین نگرانی از اقتصاد جهانی و کاهش قیمت‌ها اثر هم‌افزای روانی در بازار سهام ایجاد کرد.

وی به تصمیم سهامداران در شرایط فعلی اشاره کرد و با اشاره به یک مثال افزود: شرکتی مانند مس در شش ماهه گذشته با قیمت‌های بالا محصولات خود را به فروش رساند و اکنون چند روز است که قیمت این محصول کاهش یافته است اما سرمایه‌گذاران باید برآیند یک سال شرکت را در نظر بگیرند.

وی با بیان این‌که کاهش شدید با بهبود وضعیت همراه می‌شود، تاکید کرد: اگر سهامداران صبورتر باشند روند کاهشی با اصلاح قیمت‌ها و گزارش‌های شش ماهه متوقف شده و این وضعیت بهبود می‌یابد.

شهمیری با بیان این‌که سهام ۱۵ شرکت در شاخص بورس تاثیر بسزایی می‌گذارد، تصریح کرد: اشکالاتی به شاخص بورس وارد می‌شود ولی این شاخص به عنوان یک معیار است و نمی‌توان همه موارد را با آن سنجید. شاخص بورس بیان‌کننده طیف بازار نیست و بازدهی سرمایه‌گذاران با شاخص ارتباطی ندارد.