توقف افت شاخص

گروه بورس- همایون دارابی: حاکم شدن جو آرامش در بازارهای جهانی دیروز به بورس تهران فرصت داد تا پس از دو روز افت پیوسته و سه رقمی شاخص، شاهد افزایش شاخص کل باشد. معامله‌گران بورس تهران دیروز در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که آرامش در صحنه اقتصاد اتحادیه اروپا، موجب افزایش ارزش یورو و کاهش ارزش دلار شد که همین امر به رشد بهای مواد خام و فلزات انجامید. با رشد بهای نفت به بالای مرز ۸۰دلار در نفت وست تگزاس و بازگشت بهای مس به بالای مرز ۷هزار و ۵۰۰دلار، بورس تهران نیز دیروز از فشار عرضه‌ها خارج شد تا در شروع بازار صف فروش ملی مس به عنوان عمده‌ترین صف فروش جمع آوری شود. به‌رغم بهبود نسبی بازارهای جهانی، کارشناسان همچنان با نگرانی در انتظار روند آتی تحولات اتحادیه اروپا هستند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان مشکلات اقتصادی این اتحادیه آنچنان عمیق است که در کوتاه‌مدت نمی‌توان به بهبود آن امیدوار بود و امکان بازگشت نگرانی‌ها پررنگ است. در همین حال در صحنه اقتصاد داخلی، مدیرعامل بانک ملی دیروز با دادن استعفا، از مسوولیت خود کناره‌گیری کرد. این استعفا در شرایطی مطرح شد که وزیر امور اقتصادی و دارایی یک عضو هیات مدیره بانک را نیز عزل کرد. تغییرات در نهادهای درگیر در اختلاس از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است و در صورت اجرا نشدن آن موضوع استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی هم محتمل خواهد بود.

در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی شاهد بهبود شرایط در بازار سهام تهران بودند که انتشار برخی خبرها در مورد بانک اقتصاد نوین و صندوق بازنشستگی به رشد قیمت این نمادها منجر شد. در گروه شرکت‌های هلدینگی، دیروز مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در خصوص پذیرش نفت سپاهان و نفت جی گفت: «طی یک ماه آینده جلسه هیات پذیرش در خصوص دو شرکت یادشده را خواهیم داشت.» نوروزی افزود: نفت پاسارگاد، نفت ایرانول و سیمان آبیک سه شرکتی هستند که در حال حاضر درخواست پذیرش به بورس داده‌اند که این درخواست‌ها در مرحله پیگیری است.

پذیرش نفت سپاهان و نفت جی تاثیر مثبتی را بر صندوق بازنشستگی خواهد داشت. صندوق بازنشستگی به‌تازگی با تغییر مدیرعامل مواجه شده است. انتظار می‌رود این تغییر، برخی از برنامه‌های فراموش شده «وصندوق» از جمله ورود شرکت‌های زیر مجموعه به فرابورس و راه‌اندازی بانک امیرکبیر با استفاده از امکانات گروه صنعتی ملی را دوباره مطرح سازد.

در گروه بانکی، انتشار شایعاتی در مورد رقابت سهامداران در مورد بانک اقتصاد نوین باعث صف خرید آن و نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان و توسعه صنایع بهشهر شده است.

در گروه سیمانی، پذیرش سیمان آبیک که یک واحد ۶هزار و ۴۰۰تنی است، می‌تواند تاثیراتی را بر سیمان فارس و خوزستان مالک این شرکت بگذارد. در گروه بانکی دیروز معاملات بانک ایران زمین در فرابورس شروع شد؛ امروز نیز هلدینگ معدنی بانک پاسارگاد یعنی میدکو وارد فرابورس خواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل ۱۲۱واحد رشد کرد و به ۲۶هزار و ۶۹۲واحد رسید. ارزش معاملات دیروز به ۵۵میلیارد تومان رسید که ۹/۷۵درصد آن معامله ۲۳/۵میلیون برگه حق تقدم افزایش سرمایه بیمه البرز بود. از ۲۵۷نمادی که دیروز معامله شدند ۱۱۸نماد با کاهش قیمت و ۱۳۵نماد با رشد ارزش معامله شدند.