فرصت‏‏‌های  «ایران کان‏‏‌مین»  برای معدنکاران عکس آرشیوی و مربوط به دوره قبلی نمایشگاه ایران‌کان‌مین است

در سال‌‌‌های اخیر رشد اقتصادی سریع در تعداد زیادی از کشورها تعجب بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مردم عادی را برانگیخته است. رشد دست جمعی کشورهای جنوب شرقی آسیا در کنار فوران ثروت تولید شده در بزرگ‌ترین اقتصاد نیمکره شرقی یعنی چین، موجب شده تا امید به پیشرفت و ترقی در اقتصاد کشورهای کوچک و کمتر توسعه یافته از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.

البته تمام آنچه که در خصوص این کشورها گفته شد در حالی رخ داده که به موازات توسعه این رویداد در شرق آسیا، کشورهای توسعه یافته نظیر اروپا و ایالات‌متحده به پیشرفت خود ادامه داده‌اند. در واقع قطار توسعه آنچنان در دو دهه اخیر سرعت گرفته که دیگر کمتر کشوری حاضر است از مسیر این قافله دور بماند. بخش مهمی از این رشد و توسعه نیز مرهون بهبود وضعیت صنایع معدنی بوده که بعد از انرژی موتور دوم توسعه اقتصادی هستند.

اما چه چیزی سبب شده تا این رشد بیش از پیش افزایش یابد؟ زیر پوست اقتصاد جهانی چه می‌‌‌گذرد که اقتصادهای ریز و درشت در سراسر این کره خاکی را به ترقی واداشته است؟

به نظر می‌رسد که پایه‌‌‌ای‌‌‌ترین پاسخ به این دو سوال، ورای همه تئوری‌‌‌های اقتصادی و سیاسی، در یک مفهوم ساده نهفته است. انسان‌‌‌ها چه امروز که در ربع اول قرن بیست و یکم قرار داریم و چه در هزاره‌‌‌های اخیر تنها زمانی توانسته‌‌‌اند کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند که با هم به تعامل بپردازند. در حقیقت چه آن زمان که اولین بار چرخ به کمک حمل‌ونقل آمد و چه حالا که اقیانوس‌‌‌پیماهای پیشرفته میلیون‌‌‌ها تن بار را از قاره‌‌‌ای به قاره دیگر جا به جا می‌‌‌کنند، تعامل، سنگ بنای افزایش رفاه و رونق گرفتن تجارت بوده است. اما امروزه این تعامل چگونه شکل می‌گیرد و بستر ایجاد و تعمیق تعاملات بشری به چه شکل ایجاد می‌شود؟

یکی از سرراست‌‌‌ترین و البته دقیق‌‌‌ترین پاسخ‌‌‌ها به این سوال را می‌توان در ایجاد نمایشگاه‌‌‌ها و رویدادهای تجاری جست وجو کرد. در حال حاضر همه ساله تعداد زیادی از نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی و درون‌‌‌کشوری، تنها با هدف افزایش تعامل و به اشتراک‌گذاری دستاوردها و فرصت‌‌‌ها در میان مردم و تجار از کشورهای مختلف شکل می‌‌‌گیرند.

در ایران نیز به همین دلیل همه‌ساله شاهد شکل‌گیری نمایشگاه‌‌‌های مختلفی هستیم که با رویکرد تجاری و توسعه ارتباطات شرکت‌ها سعی در بهبود وضعیت تجارت داخلی و خارجی دارند تا از این رهگذر ضمن ایجاد روابط تجاری مستحکم برای تجار و تولیدکنندگان زمینه رشد اقتصادی و توسعه پایدار را برای ایران فراهم آورند. یکی از مهم‌ترین این نمایشگاه‌‌‌ها، ایران‌‌‌کان‌‌‌مین است که در سال‌‌‌های اخیر تلاش همه‌جانبه‌‌‌ای را برای توسعه صنایع معدنی و فلزات اساسی به کار بسته تا با استفاده از ظرفیت‌‌‌های خدادادی ایران ارتقای بهره‌‌‌وری در حوزه سرمایه و نیروی انسانی و همچنین توسعه تجارت را میسر سازد.

بهبود جایگاه فروش در نمایشگاه‌‌‌ها

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با دنیای اقتصاد با تاکید بر جایگاه و اهمیت نمایشگاه‌‌‌هایی همچون ایران کان‌‌‌مین گفت: هدف اصلی صنعت نمایشگاه جذب و شناسایی مشتریان جدید است. طبیعتا در این نمایشگاه هدف اصلی ایجاد ارتباط بین فعالان بخش صنعت و معدن میان یکدیگر است. بنابراین هدف ایران کان‌‌‌مین نیز ایجاد یک رقابت سالم میان شرکت‌کنندگان فعال در صنایع معدنی و فلزی است. در این نمایشگاه همه اشخاص حقوقی حاضر، می‌توانند خدمات خود را به بهترین و روشن‌‌‌ترین شکل توضیح دهند.

بهرامن در پاسخ به این سوال که تعداد زیاد مشتریان بخش معدن نیازمند تجهیزات و ماشین‌آلات جدید هستند و نمایشگاه ایران کان‌‌‌مین تا چه حد می‌تواند این نیاز را برطرف کند، گفت: صنعت معدن در ایران هم اکنون نیاز جدی به تجهیزات با کیفیت دارد. با این حال در دنیا سطح تکنولوژی بسیار بالاست و همین امر ماشین‌آلات را کاملا مکانیزه و روباتیک کرده است. این نکته‌‌‌ای است که در ایران همچنان وجود ندارد و حتی ظرفیت جدی برای رفتن به آن سمت نیز فراهم نشده است. ماشین‌آلات معدنی و دستگاه‌های معدنی امروزه مهم‌ترین عامل در افزایش تولید کارخانه‌های فرآوری و افزایش بهره‌وری در معادن هستند.

در واقع فضای معدنکاری در ایران برای تمام مکانیزه شدن فراهم نیست و تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز آمادگی چندانی برای وارد کردن تجهیزات تمام مکانیزه و روباتیک معادن ندارند و توان تولید ماشین‌آلات سنگین معدنی همچنان برای تولیدکنندگان داخلی میسر نیست. امروز ضرورت نوسازی ناوگان معدنی به شدت احساس می‌شود و آنچه مسلم است توسعه بخش معدن بدون زیرساخت‌های لازم از جمله تامین ماشین‌آلات مورد نیاز این بخش مهم در اقتصاد امروز کشور ممکن نیست.

او در پایان گفت: انتظار می‌رود نمایشگاه کان‌مین ۲۰۲۳ به عنوان یکی از پیشتازترین و بزرگ‌ترین رویداد آموزش و توسعه حرفه‌ای مداوم برای شرکت‌کنندگان بوده و مکانی مناسب برای دریافت آخرین بینش‌ها، روش‌های نوین و برنامه‌های گسترده آموزشی معدن و ماشین‌آلات معدنی با بالاترین استانداردهای ممکن در حوزه کار حرفه‌ای معدن و ماشین‌آلات معدنی باشد و به بازدیدکنندگان امکان انتخاب طیف گسترده‌ای از خدمات و محصولات معدن و ماشین‌آلات معدنی را از مجموعه‌ای فوق‌العاده از شرکت‌های برجسته در صنعت معدن و ماشین‌آلات معدنی را بدهد و امیدواریم مخاطبان ما در این نمایشگاه بتوانند فرصتی برای آشنایی با محصولات دنیای معدن که به بهره‌وری انرژی کمک می‌کنند را به درستی بیابند.

این نمایشگاه و ادامه آن می‌تواند، به فرصت یافتن راه‌حل‌های جایگزین برای تامین مواد اولیه، فرصتی برای خدمت به صنعت برای به دست آوردن قدرت بازاریابی کارآمد، رقابتی و پایدار، دسترسی مستقیم به جدیدترین ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت معدن و فرصتی برای ایجاد فرصت‌های همکاری جدید با متخصصان صنعت معدن از کشورهای بیرونی حاضر در نمایشگاه منجر شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، ایران کان‌‌‌مین یکی از با سابقه‌ترین نمایشگاه‌‌‌ها حوزه معدن و صنایع معدنی است که در سال‌‌‌های اخیر به شکل سالانه برگزار شده و سعی بر آن داشته تا با گرد هم آوردن فعالان بزرگ و کوچک از هر دو بخش خصوصی و دولتی باعث ایجاد همکاری‌‌‌هایی کارآمد میان بخش‌‌‌های مختلف در این صنایع شود. این نمایشگاه همچنین با فراهم کردن زمینه حضور شرکت‌های خارجی بستری را شکل داده تا این شرکت ضمن مصاحبت با شرکت‌های داخلی در صورت مناسب بودن سایر شرایط نظیر صرفه اقتصادی، تکنولوژی را به صنایع بومی کشور انتقال دهند و افزایش بهره‌‌‌وری در تولید را نیز میسر سازند.

به همین منظور هفدهمین دوره از نمایشگاه ایران کان‌‌‌مین با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی ایران در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان در محل این نمایشگاه‌‌‌ها برگزار می‌شود.

مهشید منفرد، ‌‌‌ مسوول برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه ایران کان‌‌‌مین در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ضمن اشاره به این موضوعات، افزود: در سال‌جاری استقبال از برگزاری این نمایشگاه به حدی زیاد بوده که به در خواست مشارکت‌کنندگان دو سالن جدید به محوطه آن افزوده شده است. بر این اساس هم اکنون ۱۲‌هزار مترمربع فضای مفید ایران کان‌‌‌مین است. در حال حاضر از ۹ کشور در این نمایشگاه شرکت کرده‌‌‌اند و همین امر سبب شده تا از سوی شرکت‌کنندگان داخلی نیز استقبال زیاد باشد.

مسوول برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه ایران کان‌‌‌مین با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌‌‌ها در اقتصاد جهان به‌خصوص کشورهای پیشرفته ادامه داد: کلا چنین نمایشگاه‌‌‌هایی محل مناسبی برای تعامل فعالان اقتصادی است. در ایران کان‌‌‌مین نیز شاهد حضور گسترده فعالان مختلف در صنایع مربوطه هستیم. به عنوان برگزار‌کنندگان نمایشگاه ما امیدواریم کیفیت این رویداد تجاری نسبت به دوره‌‌‌های قبل بیشتر باشد و ایران کان‌‌‌مین این دوره نسبت به دوره‌های قبل به‌خصوص بین شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی تعامل خوبی را رقم بزند.

منفرد در خصوص این نمایشگاه گفت که ایران کان‌‌‌مین در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد. شرکت‌های خارجی که به این نمایشگاه می‌‌‌آیند در زمینه‌‌‌های مختلفی از IT تا حفاری و... حضور دارند. در ایران کان‌‌‌مین این دوره، ۵ پنل تخصصی نیز وجود دارد که امید می‌‌‌رود به ارتقای سطح علمی این نمایشگاه کمک کند. نمایشگاه یاد شده با همکاری ارزشمند خانه معدن برگزار شده و امید ما این است شرکت‌کنندگان از این نمایشگاه راضی باشند.

156728490_A69T4667-OK copy
عکس آرشیوی و مربوط به دوره قبلی نمایشگاه ایران‌کان مین است