به گزارش «ایرنا» محمد کمال‌زاده روز دوشنبه در جریان بازدید تور صنعتی رسانه‎‌های استان یزد در قالب «راهیان پیشرفت» افزود: با بهره‌برداری از این طرح ظرفیت کلی فولادسازی این واحد به یک میلیون و ۳۰۰‌هزار تن در سال افزایش می‌یابد. وی گفت: از دیگر طرح‌های این شرکت طرح «نورد وایر فولادهای آلیاژی» با ظرفیت تولید ۴۰۰‌هزار تن در سال است که ۲۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است در پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. کمال‌زاده یادآور شد: با اجرای این طرح انواع وایر آلیاژی در قطرهای ۵ تا ۲۵ میلی‌متر در این شرکت تولید می‌شود. وی افزود: این واحد فولادی بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰‌هزار تن انواع فولادهای آلیاژی شامل ۴۴۳ گرید است که واحدهای نورد سبک و سنگین آن به ترتیب ۲۳۰ و ۲۲۰‌هزار تن است.

وی سود عملیاتی این واحد را در سال‌جاری، یک‌هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این سود نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۵۸ درصدی داشت و همچنین در سال ۱۴۰۰ از سه‌هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان به چهار‌هزار و ۷۷۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید. کمال‌زاده در ادامه از ثبت ۹ رکورد جدید در این واحد تولیدی در سال‌جاری خبر داد و گفت: رکورد تولید روزانه مذاب به میزان ۲‌هزار و ۴۷۰ تن، رکورد تولید ماهانه مذاب به میزان ۵۵‌هزار و ۳۶۲ تن، ‌‌‌ رکورد دفعات ذوب روزانه به میزان ۵۳ عدد، رکورد فروش و حمل روزانه محصول به میزان چهار‌هزار و ۲۶۸ تن، رکورد بسته‌‌‌بندی روزانه محصولات به میزان یک‌هزار و ۲۲۶ تن و رکورد فروش و حمل ماهانه محصول به میزان ۵۰هزار و ۶۵۰ تن از جمله عناوین این رکوردشکنی‌هاست. مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران احداث یک واحد نیروگاهی به ظرفیت ۳۳۰ مگاوات جهت تامین پایدار برق را از برنامه‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: مذاکرات ایجاد این نیروگاه با سازمان حفاظت از محیط‌زیست و انتخاب و عقد قرارداد با مشاور در حال انجام است و هم‌‌‌اکنون به دنبال اخذ مجوزهای زیست‌‌‌محیطی هستیم و زمین ۱۰۰ هکتاری در مجاورت طرح«‌یزد یک» جهت این امر در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌‌‌تر عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی با اشاره به ضعف‌‌‌ها و چالش‌‌‌های سیاستگذاری‌‌‌ها و استراتژی‌‌‌های توسعه‌‌‌ای صنایع معدنی و فلزی کشور خاطرنشان کرد: سیاستگذاری‌های کلان کشوری مناسب، جامع و کامل هستند ولی فراز و نشیب‌ها و عدم‌ثبات آنها برای صنایع چالش‌برانگیز است.