گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار روز دوشنبه در حالی با رشد 15/1درصدی شاخص مواجه شد که دماسنج بازار بار دیگر به کانال 80 هزار واحدی بازگشت و عمده صنایع با این روند همراهی کردند. همچنین ارزش معاملات روزانه که طی هفته گذشته کاهش چشمگیری یافته بود رشد نسبتا مناسبی پیدا کرده و به حدود 210 میلیارد تومان رسید.
هرچند این رقم از میانگین ماه‌های پیش پایینتر است، اما رشد آن نسبت به هفته گذشته نشان از بازگشت رونق به بازار دارد. روز گذشته، در مجلس تصمیماتی به نفع بازار سرمایه گرفته شد که از جمله می‌توان به کاهش ۲ سنتی نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها و رسیدن آن به ۱۳ سنت اشاره کرد. به این ترتیب، بخشی از هزینه‌های تحمیل شده به شرکت‌های پتروشیمی کاهش می‌یابد. از سوی دیگر در مصوبه روز گذشته مجلس، میزان درآمدهای پیش بینی شده دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، با کاهش چهار هزار میلیارد تومانی، به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسید. درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای دولت در فاز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است که در نتیجه در مرحله دوم به‌منظور افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی، باید قیمت حامل‌های انرژی حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کنند. بنابر گزارش خبرگزاری مهر، قیمت بنزین پیشنهادی دولت در روز گذشته ۷۰۰ تومان عنوان شده که نسبت به مقدار قبلی (۴۰۰ تومان) با ۷۵ درصد افزایش مواجه شده است. باید در نظر داشت که این میزان افزایش حامل‌های انرژی به صورت میانگین برآورد شده است، حال آنکه ممکن است برخی حامل‌ها بیش از ۷۰ درصد و برخی کمتر از آن افزایش یابند. با این حال، نکته مهم تخفیف در میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که می‌تواند بار هزینه‌ای بر دوش شرکت‌های تولیدی بورس را تسهیل کند.
اخبار خوش روز گذشته در کنار قوانین موقت سازمان بورس برای کنترل معاملات، از عوامل اصلی رشد بورس به شمار می‌آیند. اما باید توجه داشت که بیش از آنکه این اخبار اثرات چشمگیری در میزان سودآوری شرکت‌ها داشته باشد، اثر روانی آنها است که مبین حمایت دولت و سازمان بورس از سهامداران است. از سوی دیگر، رشد قابل توجه قیمت طلا طی روزهای اخیر می‌تواند تهدیدی برای بورس به شمار آید که اگر ارائه شفاف سازی‌ها در بورس تسریع شود، سهامداران انگیزه‌ای برای حرکت به سمت بازار کوتاه مدت و پرریسکی مثل طلا پیدا نمی‌کنند. در واقع، طی روزهای گذشته برخی جوها و اخبار منفی در خصوص گروه‌های خاصی باعث افت بازار شد، در حالی که در بسیاری از نمادهای دیگر همچنان وضعیت مناسب است. حتی اخبار منفی برای گروه‌هایی مثل پتروشیمی ها، در کنار بسیاری از اخبار مثبت برای آنها مطرح شده است، اما عدم شفافیت‌های لازم منجر شده تا اثر عوامل منفی به مراتب بیشتر باشد. در معاملات روز دوشنبه، گروه دارویی روند صعودی خود را همگام با بازار ادامه داد. «تیپیکو» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور بیشتر سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار گرفت.
از سوی دیگر، حمل و نقلی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند؛ به دنبال عدم لغو تحریم‌های کشتیرانی، این گروه به ویژه در نماد «حکشتی»، بزرگ‌ترین شرکت گروه، با روند نزولی همراه شد. این نماد در روز گذشته بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.
اما گروه رایانه‌ای بار دیگر همگام با بازار به مسیر صعودی بازگشت. «مداران» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در اختیار گرفت.
همچنین، گروه غذایی از ابتدای هفته روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شده است. «وبشهر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد. گروه ساختمانی نیز برای دومین روز متوالی مثبت شد. «ثاخت» با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش فروشنده بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.
در این شرایط، گروه برقی برای دومین روز متوالی مثبت شد. «بترانس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، گروه ماشین‌آلات و تجهیزات روند منفی خود را ادامه داد. «تکمبا» که در گزارش ۹ ماهه خود زیان پیش‌بینی کرده بود، بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی در اختیار گرفت. همچنین، روند منفی گروه لاستیک و پلاستیک بر خلاف بازار ادامه یافت. «پلاسک» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. اما قندی‌ها روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. گزارش مالی اخیر نمادهای این گروه در بیشتر موارد مناسب بوده و با توجه به عقب ماندن بازدهی این گروه از کل بازار می‌توان به رشد آن امیدوار بود. همچنین، به‌رغم رکود فعلی در بازار قند و شکر، احتمال می‌رود در سال آینده تعرفه واردات شکر از ۱۶ درصد به ۳۰ الی ۵۰ درصد برسد که فضا را برای شرکت‌های تولیدی داخل بهبود می‌بخشد. «قشکر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت.
در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد. «کترام» با حضور ۱۰۰ درصدی حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.

بازگشت شاخص بورس به کانال 80 هزار واحدی

بازگشت شاخص بورس به کانال 80 هزار واحدی