گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد قابل توجه 56/1 درصدی مواجه بود که 5/92 درصد صنایع با این روند همراهی کردند و شاخص کل وارد مدار 87 هزار واحدی شد.
این در حالی است که روند صعودی شاخص از ابتدای ساعات معاملات انجام شد و تا پایان معاملات ادامه یافت. به گزارش انتخاب، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ضمن نامناسب دانستن اقدامات اخیر آمریکا اظهار کرده است: واکنش‌های لازم را با رعایت تمامی جوانب انجام خواهیم داد و ابطال توافقات ژنو، تنها آرزوی برخی افراد است و نه آنچه در حقیقت وجود دارد. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد بیان کرده هیچ مانعی در برابر کاهش بخشی از تحریم‌ها علیه ایران طبق توافقات ایران و ۱+۵ وجود ندارد. همین مسائل باعث شد تا بازار که در روز شنبه افت قابل توجهی را تجربه کرده بود در معاملات روز گذشته مثبت شود و سهامداران را بار دیگر به نتایج حاصل از توافقات هسته‌ای امیدوار کند. از سوی دیگر، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد روز گذشته در بسیاری از نمادها، سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور فعالی داشته‌اند. در واقع، حقوقی‌ها به عنوان حمایت‌کننده وارد معاملات شدند و حجم قابل توجهی از معاملات به ویژه در نقش خریدار را به خود اختصاص دادند. بر این اساس، ارزش معاملات نیز طی روز گذشته رشد قابل توجهی داشت و به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.
در این میان، گروه دارویی روند منفی روزهای اخیر خود را تغییر داده و مثبت شد. «والبر» بزرگترین هلدینگ دارویی بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده در اختیار گرفت.
حمل‌و‌نقلی‌ها نیز روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «حکشتی» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که با حضور پررنگ‌ حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بود.
از سوی دیگر، گروه غذایی روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. «وبشهر» بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد. در این نماد نیز حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند.
گروه رایانه‌ای نیز روند صعودی قابل توجه خود را ادامه داد. این گروه که در اوایل سال چندان مورد توجه بازار نبود، طی روزهای اخیر خود را به بازدهی کل بازار نزدیک کرده است؛ بر این اساس، این صنعت از ابتدای آبان ماه تا کنون ۴/۴۲ درصد بازدهی داشته است که تقریبا نیمی از رشد آن از ابتدای سال را شامل می‌شود. «رتاپ» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی و حقیقی به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد.
گروه ساختمانی روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. این گروه که پس از ارائه لایحه بودجه و تاکید دولت بر اتمام پروژه‌های ناتمام، رونق گرفته است، توانسته از آن روز تا کنون حدود ۴/۲۱ درصد رشد را ثبت کند. «ثاخت» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که شاهد عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی بود.
از سوی دیگر، روند مثبت گروه برقی متوقف شد. این گروه به همراه ابزار پزشکی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی تنها گروه‌های منفی روز گذشته شناخته شدند. «بترانس» تنها نماد منفی این گروه در روز گذشته، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد که حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشتر به چشم می‌خورد.
گروه ماشین آلات و تجهیزات روند مثبت خود را ادامه داد. «تایرا» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار تقریبا سه‌برابر فروشنده‌های حقوقی بود.
از طرف دیگر، گروه لاستیک و پلاستیک روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد. «پلاسک» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. بررسی معاملات این نماد طی روزهای گذشته نشان از عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها دارد.
گروه کاشی و سرامیک روند مثبت خود را ادامه داد. «کترام» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور مطلق سهامداران حقیقی در اختیار داشت.در نهایت، روند مثبت روزهای اخیر قندی‌ها متعادل شد. «قزوین» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با صف خرید مواجه شد که تنها سهامداران حقیقی در معاملات آن حضور داشتند.

شاخص بورس در مدار 87 هزار واحدی

شاخص بورس در مدار 87 هزار واحدی