پیمان رحمانی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران پیرو گزارش‌های استخراج شده از پرتال بانک‌مرکزی (اداره نظام‌های پرداخت) در خردادماه ۱۳۹۳ و تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام اعلام شده درخصوص پرداخت قبوض و خرید شارژ تلفن همراه از ابزار‌های الکترونیکی در کل کشور نتایج قابل‌توجه و تعمقی به‌دست می‌آید که نشان از حق انتخاب و چگونگی استفاده از ابزار‌های الکترونیکی در جامعه است. در این گزارش، استفاده عموم مردم از سه ابزار تلفن همراه، پایانه فروش و اینترنت در مبحث پرداخت قبوض و شارژ تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفته است. تهرانی‌ها با بالغ‌بر ۷۲ میلیون تراکنش در تلفن همراه در صدر استفاده از سه ابزار (تلفن همراه - اینترنت - پایانه فروش) قرار گرفته‌اند و رده دوم در اختیار ابزار اینترنت است با بالغ‌بر ۲۵ میلیون تراکنش و در رده آخر نیز استفاده از پایانه فروش با بالغ‌بر ۱۴ میلیون تراکنش قرار گرفته است، اما در شهرستان‌ها از ابزار‌های الکترونیکی به نحو دیگری مورد استفاده قرار گرفته است، به‌این‌صورت که پایانه فروش با بالغ‌بر ۳۲ میلیون تراکنش در صدر استفاده شهرستانی‌ها قرار گرفته است و اینترنت و تلفن همراه به ترتیب با ۵۰ هزار و ۱۸ هزار تراکنش با فاصله چشمگیر در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفته است.

با توجه به توسعه روزافزون استفاده از تلفن همراه در جامعه و ارائه انواع خدمات توسط بانک‌ها و psp‌ها بر روی موبایل مانند کد‌های ussd، نرم‌افزار‌های همراه بانک که در دو بستر اینترنت و پیامک قابل‌استفاده هستند باعث سهولت در استفاده از این ابزار شده است؛ ولی نکته قابل‌توجه، استفاده شهروندان تهرانی‌ از این ابزار برای پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه به تعداد زیاد است؛ به نحوی که با فاصله زیاد نسبت به اینترنت در صدر جدول قرار گرفته است، ولی در مقایسه با شهرستان‌های کشور، این ابزار با اختلافی فاحش در رده آخر قرار گرفته است. با توجه به اینکه تلفن همراه امروزه جزو ابزار‌های جدانشدنی مورد استفاده عموم مردم است عدم‌استفاده از این ابزار در شهرستان‌ها می‌تواند مورد نقد و بررسی قرار گیرد. از مزایای استفاده از تلفن همراه برای انجام امور پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

*امکان استفاده از خدمات پرداخت ۲۴*۷

*صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها

*تلفن همراه همیشه و در همه جا در دسترس است.

*از سایر روش‌های پرداخت الکترونیکی در حال حاضر، سریع‌تر و ارزان‌تر است.

این در حالی است که با ساده‌ترین تلفن همراه‌ها نیز می‌توان از ابزارهای الکترونیکی استفاده کرد و حتما نباید تلفن همراه مجهز به آخرین سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها باشد. در بستر اینترنت نیز شاید بتوان موانعی مانند نبود پوشش‌دهی شبکه اینترنت در شهرستان‌ها، قطعی مکرر، کند بودن و ... را مزید بر علت برای عدم استفاده از این ابزار در شهرستان‌ها برشمرد. در خصوص ابزار پایانه فروش نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که با وجود مشکلات متعدد در پایانه‌های فروش، این ابزار در شهرستان‌ها به خوبی جایگاه خود را در ارائه خدمات الکترونیک باز کرده است؛ به نحوی که با اختلاف زیاد نسبت به اینترنت و تلفن همراه در رده نخست استفاده از ابزار‌های الکترونیکی در شهرستان قرار گرفته است.

در یک نگاه کلی‌تر و اجمالی‌تر نیز می‌توان به این نتیجه رسید که تهرانی‌ها علاقه بیشتری به استفاده از خدمات الکترونیک با استفاده از سه ابزار تلفن همراه، اینترنت و پایانه فروش برای پرداخت قبوض و خرید شارژ تلفن همراه دارند به نحوی که در خردادماه در مجموع بالغ‌بر ۱۱۲ میلیون تراکنش توسط تهرانی‌ها و بالغ‌بر ۳۳ میلیون تراکنش توسط شهرستانی‌ها در ابزار‌های فوق صورت گرفته است.

تهرانی‌ها با موبایل و شهرستانی‌ها با پایانه فروش یکه‌تازی می‌کنند