گروه بنگاه‌ها- فاطمه بهادری - مسابقه بزرگ بانکداری اسلامی روز گذشته باحضور مسوولان بانکی و اعضای کمیته فقهی بانک‌ها برگزار شد. در این مراسم مدیرعامل و معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد، ضمن ارائه گزارشی از تهیه مدل جامع بانکداری اسلامی و برنامه‌های بانکداری اسلامی در این بانک، بر تکمیل این مدل تاکید کردند.
معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید مدل جامع مراحل نظام بانکی اسلامی را کامل کنیم، گفت: در مهندسی شرعی قراردادهای فعلی نظام پولی و بانکی به این نتیجه رسیدیم که در قراردادهای فعلی، منافع بانک در خطر است، در حالی که در قراردادهای بعدی مبتنی بر اقتصاد اسلامی، حقوق مشتری و بانک حفظ می‌شود.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد نیز با بیان اینکه خارج شدن نظام اقتصادی از سیطره دولت باید به‌تدریج عملیاتی شود، گفت: آحاد مردم باید روحیه مطالبه‌گرانه در عرصه بانکداری اسلامی داشته باشند و در این باره باید اقدامات آگاه‌سازانه اجرا شود.
‌غلامحسن تقی نتاج با بیان اینکه عملیات پولی اسلامی هدفی آرمانی است، اضافه کرد: با توجه به ساختار حاکم و اجرای قانون اصل ۴۴ در راستای کاهش تصدی‌‌گری دولت، یکی از موضوعات اساسی، خارج شدن نظام اقتصادی از سیطره دولت است که باید این مورد به تدریج عملیاتی شود.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با تاکید بر لزوم همکاری حوزه و دانشگاه در پیاده‌سازی بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا، اظهار کرد: فعالان عرصه اقتصاد و عموم آحاد جامعه نیز باید به مفاهیم بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا توجه کنند.
نتاج با بیان اینکه همه موسسات پولی و بانکی را تشویق کردیم که در عرصه بانکداری اسلامی گام بردارند، یادآور شد: نظام بانکداری کشور شامل عملیات پولی غیرانتفاعی نظیر قرض‌الحسنه و عملیات پولی انتفاعی است.
در ادامه معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد گفت: مدلی از اقتصاد اسلامی و بانکداری بدون ربا که در این بانک به آن دست‌یافته‌ایم، عملیات بانکی اسلامی را محقق می‌کند که باید پس از تحقق این هدف، به دنبال تحقق قانون جامع بانکداری اسلامی باشیم.
معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد اظهار کرد: این بانک بر تدوین سند راهبردی خود در حیطه بانکداری اسلامی توجه خاص دارد تا الگوی نظام جامع بانکداری اسلامی را پیاده کند.
معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد تاکید کرد: مدلی که در بانک مهر اقتصاد درباره اقتصاد اسلامی به آن دست یافته‌ایم، عملیات بانکی اسلامی را محقق می‌کند که باید پس از تحقق این هدف به دنبال تحقق قانون جامع بانکداری اسلامی باشیم.
نجف‌پور افزود: در گام فراتر، داشتن مراکز مشاوره فقهی در سطح مشتریان و فرهنگسازی در کنار داشتن مدل جامع بانکداری اسلامی در نظام بانکی، مورد توجه خاص است.
معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید مدل جامع مراحل نظام بانکی اسلامی را کامل کنیم، گفت: در مهندسی شرعی قراردادهای فعلی نظام پولی و بانکی به این نتیجه رسیدیم که در قراردادهای فعلی، منافع بانک در خطر است، در حالی که در قراردادهای بعدی مبتنی بر اقتصاد اسلامی، حقوق مشتری و بانک حفظ می‌شود. معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد افزود: یکی از اقدامات در هفته بانکداری اسلامی، برگزاری مسابقه بانکداری اسلامی بود که ۴۶ هزار نفر در این مسابقه حائز رتبه برتر شدند. اسامی برندگان مسابقه بانکداری روز شنبه در روزنامه‌های کثیرالانتشار و همچنین سایت بانک مهر اقتصاد به نشانی
www.mebank.ir منتشر می‌شود.