اما و اگرهای پرداخت خسارت بدون کروکی‌

لیلا اکبرپور

طبق توافق جدید بیمه مرکزی و پلیس راهنمایی و رانندگی از اول تیرماه امسال سقف خسارات بدون کروکی تصادفات رانندگی تا ۵/۱میلیون تومان افزایش می‌یابد. بیمه مرکزی ایران نیز در این خصوص اعلام کرد: با دسترسی بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌گر به بانک اطلاعاتی نیروی انتظامی، امکان پرداخت خسارت مالی تصادفات تا سقف ۵/۱ میلیون تومان بدون نیاز به کروکی پلیس در همه شرکت‌های بیمه، فراهم می‌شود.

این درحالی است که بیمه مرکزی و پلیس تنها مقوله تقلبات بیمه‌ای را مدنظر قرار داده‌اند و اعتقاد دارند با اتصال صنعت بیمه به بانک اطلاعاتی پلیس این مشکل حل خواهد شد و بیمه مرکزی بدون توجه به اشکالات اجرایی این طرح را برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است.

براساس آمارهای قابل اتکا، با وجود ۱۹میلیون وسیله نقلیه موتوری زمینی در کشورمان، صنعت بیمه تنها ۱۲میلیون بیمه نامه شخص ثالث صادرکرده است که نشان می‌دهد حدود ۷میلیون ازوسایل نقلیه موتوری بدون بیمه نامه هستند که با توجه به قانون بیمه درصورت تصادف هر یک از خودروهای فاقد بیمه‌نامه با سایر خودروهای دارای بیمه‌نامه، بیمه‌گر مکلف به جبران خسارت نیست و مقصر حادثه خود باید خسارت زیان دیده را جبران نماید.

در قانون شخص ثالث داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث برپرداخت خسارت بدون کروکی مقدم است؛ بنابراین کنترل و نظارت برتردد خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث با چه مرجعی است و چگونه باید انجام شود؟

در عین حال تکلیف وسایل نقلیه موتوری سنگین که پلیس از ورود آنها به داخل شهرجلوگیری می‌کند، درزمان تصادف و خسارت کمتر از ۵/۱میلیون تومان چیست؟

در مجموع درزمان تصادفات جاده‌ای تکلیف چیست؟

در تصادفاتی که به جای دو اتومبیل سه اتومبیل با یکدیگر برخورد کنند که در مجموع خسارت هرسه کمتر از ۵/۱میلیون تومان باشد، تشخیص مقصر حادثه با کیست؟ آیا می‌توانند بدون گزارش پلیس به شرکت‌های بیمه مراجعه کنند؟

آیا در توافق بیمه و پلیس به این موارد توجه شده است؟

همه آن‌چیزی که باید در مورد خسارات بدون کروکی بدانید...

بدون تردید افزایش آگاهی رانندگان در مورد چگونگی دریافت خسارت بدون کروکی سبب جلوگیری از بروز اختلاف بین رانندگان خودروها با یکدیگر و همچنین با بیمه گران خواهد شد.

پس از تصادف رانندگی و برآورد خسارت کمتر از ۵/۱میلیون تومان برای مراجعه به شرکت‌های بیمه‌گر برای گرفتن خسارت بدون گزارش پلیس سه شرط اساسی دارد:

۱ - طرفین تصادف در مورد مقصر حادثه به توافق رسیده باشند و شخص مقصر قبول تقصیر کرده باشد. (اقرار به تقصیر).

۲ - هر دو طرف مقصر و زیان دیده دارای گواهینامه و بیمه نامه باشند.

۳ - مقصر و زیان‌دیده هر دو به اتفاق به شرکت بیمه مراجعه کنند.

شرط اول: بدون تعارف اکثرما ایرانی‌ها فرهنگ رانندگی به ویژه ظرفیت قبول تقصیر در زمان تصادفات را نداریم و بگو مگوهای پس از تصادف و انگشت اتهام گرفتن به سوی یکدیگر دلیلی براین ادعا است.

اما قانون گذار با توجه به تمام جوانب قانون را تصویب می‌کند و نمی‌توان به خاطر نبود فرهنگ از اجرای قانون سرباز زد، اما این نکته قابل توجه است که در پرداخت خسارت بدون کروکی شرط اول، قبول تقصیر و تخلف رانندگی است تا بیمه‌گر شخص مقصر ابتدا مشخص شود و سپس خسارت بدون گزارش پلیس را بپردازد.

حال کدام راننده را می‌شناسید که با علم به اینکه درصورت قبول تخلف باید یک درصد از مبلغ خسارات بدنی و دو درصد از مبلغ خسارات مالی را به عنوان جریمه بپردازد، درزمان تصادف و بدون حضور پلیس قبول کند مقصر تصادف است؟

علت‌های ۱۷ گانه حادثه ساز

براساس مصوبه هیات وزیران در هر مورد اعلام خسارت ناشی از حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت کارشناسان پذیرش و مسوولان خسارت شرکت‌های بیمه با توجه به تخلفات رانندگی حادثه ساز از رانندگانی که به علت‌های ۱۷ گانه شامل:

۱ - هرگونه حرکات نمایشی

۲ - دورزدن در محل ممنوع

۳ - عبور وسایل نقلیه از پیاده رو

۴ - نقص سیستم روشنایی

۵ - ورود ممنوع

۶ - سبقت غیرمجاز

۷ - سرعت غیر مجاز

۸ - عبور از چراغ قرمز

۹ - عدم رعایت حق تقدم

۱۰ - حرکت به طور مارپیچ در راه‌ها

۱۱ - تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر

۱۲ - عدم رعایت فاصله مناسب با وسیله نقلیه یا عدم توجه به جلو

۱۳ - گردش به چپ یا به راست یا محل ممنوع

۱۴ - روشن نکردن چراغ در شب

۱۵ - رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص

۱۶ - عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه

۱۷ - مصرف مواد روان گردان و مشروبات الکلی

متخلف شناخته شوند در هنگام تصادف باید یک درصد از خسارات بدنی و دو درصد از خسارات مالی را به عنوان وجوه بازیافتی دریافت و به حساب نیروی انتظامی‌ واریز کنند.

با توجه به موارد ذکرشده می‌توان نتیجه گرفت بدون شک ۸۰درصد تصادفات رانندگی در معابر نیازمند حضور پلیس و گزارش اوست!