رییس کل بانک مرکزی از تدوین راهکارهای جدید این بانک برای مبارزه با پولشویی خبر داد. «محمود بهمنی» در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آنکه بانک مرکزی، به مرور و با ورود اسکناس‌های درشت، ایران‌چک‌ها ۱۰۰ و ۵۰ هزار تومانی را از بازار جمع‌آوری خواهد کرد، افزود: بر همین اساس سعی می‌شود به مرور اسکناس‌های درشت را جایگزین چک‌پول‌ها کنیم. وی تصریح کرد: در مرحله اول سعی می‌شود چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی برای کنترل پولشویی جمع‌آوری شود، زیرا چک‌پول‌های درشت به دلیل آنکه پشت‌نویسی نمی‌شود، می‌تواند مشکلاتی را در زمینه فساد اقتصادی و پولشویی ایجاد کند. بهمنی از وجود طرحی در بانک مرکزی برای کاهش پولشویی در رابطه با چک‌پول‌ها خبر داد و گفت: براساس این طرح، بانک‌ها چک پول‌های باقی مانده در بازار را با امضای خریدار به فروش می‌رسانند تا در صورت لزوم با کنترل آنها، مسیر حرکت آنها مشخص شود که البته این طرح هنوز نهایی نشده است.

وضعیت اقتصادی در نیمه اول سال گذشته

وی با بیان آنکه رشد بخش صنعت در نیمه اول سال گذشته ۴/۶ درصد و معدن ۲/۸ درصد بوده است، اظهار داشت: از آنجا که رشد بخش کشاورزی به علت خشکسالی در این مدت منهای ده درصد و رشد بخش نفت نیز منفی سه درصد بوده است، این امر در عمل رشد بخش اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. به گفته وی، آمار اقتصادی بخش‌های مختلف در نیمه دوم سال گذشته به دلیل تکمیل نشدن محاسبات بانک مرکزی هنوز اعلام نشده است.

بانک‌های خصوصی

رییس کل بانک مرکزی گفت: بیشتر بانک‌های خصوصی جدید در گذشته در قالب موسسه مالی و اعتباری فعالیت می‌کرده‌اند و‌ تا زمانی که این موسسات تمام ضوابط را رعایت نکنند مجوز تاسیس و فعالیت را به آنها نخواهیم داد. بهمنی در خصوص تاسیس بانک شهر نیز گفت: شرط تاسیس بانک شهر انحلال موسسه مالی و اعتباری شهر و واگذاری سهام بانک سرمایه بود که تمام این موارد رعایت شده است.

ساماندهی ۹۸ درصد بازار غیر متشکل پولی

رییس کل بانک مرکزی همچنین از ساماندهی ۹۸ درصدی بازار غیر متشکل پولی خبر داد و گفت: بسته سال ۹۰ نظام بانکی در نیمه دوم سال و بر اساس میزان تحقق اهداف بسته سال ۸۹ تدوین می‌شود. محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر، در مورد ارزیابی عملکرد بسته سال ۸۸ بانک مرکزی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های این بسته توانستیم ۹۸ درصد بازار غیر متشکل پولی از جمله موسسات مالی و اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه و غیره را ساماندهی کنیم. رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تنها حدود دو درصد به ساماندهی موسسات و صندوق‌ها باقی مانده است تا بر اساس آن موافقتنامه‌های اصولی به موافقتنامه‌های اصلی تبدیل شود.

وی با اشاره به تشدید کنترل و نظارت توسط بانک مرکزی که منجر به ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و همچنین عملکرد بانک‌ها شده است، بیان کرد: همچنین توانستیم نقدینگی را درست جهت‌دهی و جمع‌آوری کنیم، ضمن اینکه نرخ تورم پیش‌بینی شده نیز محقق شد و تنها موارد مذکور بر اساس برنامه‌ریزی‌های بسته سال ۸۸ به نتیجه رسید.

تدوین بسته سال ۹۰ در نیمه دوم امسال

بهمنی تصریح کرد: بسته سیاستی- نظارتی سال ۹۰ بانک مرکزی بر اساس میزان تحقق برنامه‌ریزی‌های بسته سال ۸۹ تدوین خواهد شد و کارهای کارشناسی تهیه بسته سال ۹۰ از نیمه دوم سال‌جاری آغاز و کمیته‌ها نیز از همان زمان فعال خواهند شد. این در حالی است که بسته سیاستی- نظارتی سال ۸۹ نیز قرار بود بهمن ماه سال ۸۸ اعلام شود که در فروردین ماه ۸۹ با بیش از ۲ ماه تاخیر اعلام شد.