‌رییس کل بانک مرکزی تعاونی‌های اعتباری را مشمول اخطار بانک مرکزی برای اخذ مجوز از این بانک در مهلت مقرر( پایان آذر ماه جاری) دانست و از جذب نیمی‌از تسهیلات اختصاص داده شده به صادرکنندگان خبرداد. به گزارش خبرنگار مهر محمود بهمنی در جمع خبرنگاران بر ضرورت کسب مجوز فعالیت تعاونی‌های اعتبار از بانک مرکزی تاکید کرد و گفت:‌ این تعاونی‌ها علاوه بر مجوز بخش تعاون یا سایر بخش‌ها، باید مجوز فعالیت از بانک مرکزی را نیز کسب کنند. ‌رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ساماندهی تعاونی‌های اعتباری همانند سایر موسسات پولی و اعتباری در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: این در حالی است که بانک مرکزی اقداماتی را برای ارائه مجوز به این تعاونی‌ها انجام داده است. وی مهلت در نظر گرفته شده برای تعاونی‌های اعتباری به منظور کسب مجوز فعالیت از بانک مرکزی را همانند سایر موسسات و صندوق‌های بدون مجوز یعنی تا پایان آذر ماه جاری اعلام کرد.

جذب نیمی‌از تسهیلات توسط صادرکنندگان

بهمنی به توافقات بانک مرکزی و صادرکنندگان کشور اشاره و عنوان کرد: براین اساس قرار بود یک‌میلیارد دلار به بخش صادرات تسهیلات پرداخت شود که البته این رقم به دستور ‌رییس جمهور به یک دو‌میلیارد دلار افزایش یافت. به گفته وی با توجه به جذب منابع ارزی این رقم به مرور و با گذشت زمان تخصیص خواهد یافت، به همین منظور بانک مرکزی ۵۰۰‌میلیون دلار نزد بانک‌ها سپرده گذاری کرد تا صادرکنندگان بتوانند از آن استفاده کنند و تا دو هفته آینده نیز ۵۰۰‌میلیون دلار دیگر به بانک‌ها تخصیص می‌یابد. ‌رییس کل بانک مرکزی از تخصیص خط اعتباری ۵۰۰‌میلیون دلاری ریفاینانس برای صادرکنندگان خبر داد و افزود: براساس بسته سیاستی - نظارتی سال ۸۸ بانک مرکزی، میزان ارائه تسهیلات از کل اعتبارات سیستم بانکی به بخش صادرات با یک‌درصد رشد به ۸‌درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد:‌ صادر کنندگان تاکنون تنها نیمی‌از اعتبارات در نظر گرفته شده برای این بخش را جذب کرده اند که البته این امر با توجه به صادرات ۲۳‌میلیارد دلاری کشور مناسب است.

بهمنی خاطرنشان کرد: در صورتی که بخش صادرات کشور بیش از این میزان به تسهیلات احتیاج داشته باشند بانک مرکزی آن را تامین خواهد کرد.

نرخ ارز

وی در ادامه در خصوص نرخ ارز نیز گفت: این تصور در کشور وجود دارد که قیمت ارز توسط بانک مرکزی پایین نگه داشته شده است، در حالی که این موضوع واقعیت ندارد و قیمت جهانی دلار در دنیا کاهش یافته است. ‌رییس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ به طور عام دلارهای حاصل از فروش نفت توسط دولت به خزانه بانک مرکزی واریز می‌شود و معادل آن را ریال دریافت می‌کند، بانک مرکزی نیز دلارها را در بازار به فروش می‌رساند یا به عنوان دارایی‌های خارجی ذخیره می‌کند.