دنیای اقتصاد- بهای سکه بهار آزادی روز پنجشنبه گذشته با کسب رکورد تازه ۷/۱۱۹۲‌دلاری طلا در بازار‌های جهانی‌، در بازار غیر بانکی با ۳‌هزار‌تومان افزایش دیگر مواجه شد و به ۲۸۳‌هزار‌تومان عرضه شد.در همین حال، بهای جهانی طلا طی دو روز (پنجشنبه و جمعه) بین ۱۱۳۸ ‌دلار تا ۷/۱۱۹۲‌دلار‌، در حدود ۵۵‌دلار نوسان داشته است. افت و خیز ۵۵‌دلاری قیمت طلا در دو روز آخر هفته بیشتر به نگرانی عمیق بازار‌های مالی جهان از اوضاع دبی مربوط بود. استمهال بدهی اماراتی‌ها طلا را به نوسان واداشت

رفت و برگشت ۵۵‌دلاری قیمت طلا دربازار‌های جهانی

مسعود رضا طاهری

بهای سکه بهار آزادی روز پنجشنبه گذشته با کسب رکورد تازه ۷/۱۱۹۲‌دلاری طلا در بازار‌های جهانی‌، در بازار غیر بانکی با ۳‌هزار‌تومان افزایش دیگر مواجه شد و به ۲۸۳‌هزار‌تومان عرضه شد.

در این روز سکه طرح قدیم‌، نیم سکه و ربع سکه با ۳‌هزار‌تومان‌، ۱۰۰۰‌تومان و ۵۰۰‌تومان افزایش به ترتیب ۲۸۵هزار ‌تومان‌، ۱۴۲‌هزار‌ تومان و ۷۱۵۰۰‌تومان در بازار چهارراه استانبول به مشتریان عرضه شد.در این بازار هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز ۱۵۸۰‌تومان گران شد و به ۱۲۱‌هزار ‌تومان رسید.فروش ۲۸۳‌هزار‌ تومانی قیمت سکه در بازار در حالی است که نرخ سکه در بانک سپه در روز پنجشنبه ۲۸۱‌هزار ‌تومان بود. در همین حال بانک تجارت برای روز پنجشنبه قیمت سکه را اعلام نکرد.در این روز بر اساس قیمت ۱۱۹۲‌دلاری طلا در بازار‌های جهانی و نرخ ۹۹۶‌تومانی هر‌دلار آمریکا در بازار داخلی نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی در بالاترین قیمت می توانست تا ۲۸۴۷۰۰‌تومان نیز بالا برود.طی یک هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه از ۲۶۹‌هزار‌ تومان با بیش از ۵‌درصد افزایش به ۲۸۳‌هزار‌ تومان رسید.سکه طرح قدیم نیز در این مدت ۶‌درصد رشد قیمت را در نوسان بین ۲۶۹‌هزار‌تومان تا ۲۸۵‌هزار ‌تومان به ثبت رساند.نیم سکه نیز ۶‌درصد افزایش قیمت داشت و از ۱۳۴‌هزار ‌تومان به ۱۴۲‌هزار ‌تومان رشد کرد.ربع سکه ظاهرا بیش از سایرین رشد قیمت را ثبت کرده است. دراین مدت نرخ رشد ربع سکه نزدیک به ۷‌درصد بوده و فاصله ۶۷‌هزار‌تومان تا ۷۱۵۰۰‌تومان به سرعت طی شد. بهای جهانی طلا طی دو روز ۲۶ و ۲۷ نوامبر (پنجشنبه و جمعه) بین ۱۱۳۸‌دلار تا ۷/۱۱۹۲‌دلار‌، در حدود ۵۵‌دلار نوسان داشته است. روز پنجشنبه این قیمت با ۶/۱۱‌دلار افزایش نسبت به روز چهارشنبه بالا رفت و به ۷/۱۱۹۲دلار رسید. روز جمعه در پایان معاملات هفتگی نرخ طلا که در بعد از ظهر پنجشنبه تا ۱۱۳۸‌دلار سقوط کرده بود‌، دوباره در روز جمعه تا ۷/۱۱۷۶‌دلار صعود کرده و بسته شد. در این نرخ نسبت به نرخ پایان معاملات روز پنجشنبه ۳/۱۵درصد افت کرد که ۶/۳‌درصد به دلیل تقویت ارزش‌دلار و ۷/۱۱‌درصد به دلیل فروش عمده و حراج طلا در دنیا اتفاق افتاده است.افت و خیز ۵۵‌دلاری قیمت طلا در دو روز آخر هفته بیشتر به ایجاد نگرانی عمیق بازار‌های مالی جهان در خصوص درخواست استمهال بدهی ۶۰‌میلیارد ‌دلاری امارات متحده عربی از موسسات اعتباری بین‌المللی مربوط می‌شود. در پی این درخواست بهای نفت تا ۷۴‌دلار سقوط کرد و طلا را با کاهش تقاضا در بازار کالا‌ها مواجه ساخت.در همین رابطه سرمایه‌گذاران به فروش طلا اقدام کردندو سهام بورس‌های آسیایی با کاهش قابل توجه روبه‌رو شدند. دلار آمریکا که تا حد ۵۰۳۹/۱ به ازای هر یورو تضعیف شده بود‌، به نرخ ۵/۱ رسید. در عین حال برابری‌دلار در مقابل پول ژاپن به حد ۸۴ ین رسید که در ۱۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. شرکت Dubai world به عنوان بزرگترین شرکت سهامی منطقه خلیج فارس روز چهارشنبه از شرکت‌های اعتباری طرف معامله برای بازپرداخت بدهی ۶۰میلیارد‌ دلاری خود طلب ۶‌ماه فرصت کرد.