ما در استرالیا داریم عقب می‏‏‌افتیم!

یکی از موانع بزرگ برای استفاده از وسایل نقلیه برقی در استرالیا به‌اصطلاح «اضطراب برد» است؛ ترس از اینکه ممکن است رانندگان، به دلیل کمبود امکانات شارژ عمومی، خود را در کنار جاده با باتری خالی بیابند. اما کارشناسان می‌‌‌گویند که درباره این ترس بیش از حد اغراق شده است و در حالی که برای پرکردن شکاف خودروهای برقی بین استرالیا و سایر نقاط جهان کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اکثر استرالیایی‌‌‌ها می‌‌‌توانند امروزه به‌راحتی به یک وسیله نقلیه برقی روی آورند.حدود ۵‌هزار ایستگاه شارژ عمومی در سراسر استرالیا وجود دارد که برای پاسخگویی به تقاضای فعلی کافی است، اما تا زمانی که استفاده از خودروهای برقی در سال‌های آینده افزایش یابد؛ این وضعیت برای مدت طولانی صادق نخواهد بود. جیک وایتهد، مدیر بخش سیاستگذاری در شورای وسایل نقلیه الکتریکی، معتقد است که دولت‌‌‌ها باید نقش فعالی در تشویق نصب و نگهداری ایستگاه‌‌‌های شارژ در مناطق کمتر برخوردار استرالیا ایفا کنند.

همچنین آیین‌‌‌نامه‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز استرالیا باید به‌‌‌روز شود تا در مسیر نصب نقاط شارژ مشترک در آپارتمان‌‌‌ها تسهیل‌‌‌گری لازم انجام شود. این امر با ترکیبی از سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی ممکن است که خرید خودروهای برقی توسط مردم را تشویق می‌کند. گیل برودبنت، محقق فوق دکتری در سیاستگذاری جهانی خودروهای برقی، تخمین می‌‌‌زند که به ازای هر ۱۰وسیله نقلیه برقی در جاده‌‌‌ها، به یک شارژر مقصد و برای هر ۱۰۰خودروی برقی، به یک شارژر بسیار سریع نیاز داریم. چند سالی است که در استرالیا ایستگاه‌‌‌های شارژ عمومی به صورت رایگان خدمات خود را ارائه می‌دهند، اما با بلوغ بازار، کاربران باید برای شارژ خودروهای خود هزینه پرداخت کنند. آندریا پلگرینی از موسسه مطالعات حمل‌‌‌و‌‌‌نقل و لجستیک دانشگاه سیدنی بر این باور است که تصمیم برای پرداخت هزینه شارژ توسط کاربران در واقع نشانه بلوغ بازار خودروهای برقی است. او گفت: «با رشد بازار و مشاهده خودروهای برقی بیشتر در جاده‌‌‌ها، این امری اجتناب‌‌‌ناپذیر است؛ زیرا اپراتورها باید به جنبه مالی مسائل نگاه کنند.»

دکتر برودبنت همچنین خواستار اتخاذ رویکردی «منسجم‌‌‌تر» از سوی دولت با ارائه یارانه‌‌‌های هدفمند برای افراد کم‌‌‌درآمد و مشاغل کوچک شده تا امکان دسترسی برابرتر به بازار خودروهای برقی را فراهم کند. او گفت: «اگر می‌‌‌خواهیم کربن‌‌‌زدایی کنیم، اگر می‌‌‌خواهیم هوای شهرهایمان را پاک‌‌‌تر کنیم، اگر می‌‌‌خواهیم شهرهایمان را آرام‌‌‌تر کنیم، روی آوردن به وسایل نقلیه برقی یک تغییر اجتماعی است که به هر دلیلی مطلوب است. نمی‌توانید این کار را فقط به نهادهای بخش خصوصی بسپارید تا کار درست را انجام دهند. دولت‌‌‌ها باید درگیر شوند و آنها نمی‌‌‌توانند به طور ناگهانی بودجه را قطع کنند؛ زیرا متوجه خواهید شد که استفاده از وسایل نقلیه برقی سقوط می‌کند.»

اشاره او به تصمیم دولت نیوساوت ولز در اوایل سال‌جاری است که اعلام کرد یارانه خرید خودروهای برقی را کاهش می‌دهد و در عین حال بودجه زیرساخت‌‌‌های خودروهای برقی را از طریق ایجاد یک‌صندوق ۲۶۰میلیون دلاری برای سرمایه‌گذاری در شارژ عمومی و ارتقای زیرساخت افزایش می‌دهد. این اقدام با نقد بسیاری از کارشناسان و متخصصان سیاستگذاری خودروهای برقی مواجه شد. آنها معتقدند که کاهش حمایت دولت از خرید خودروهای برقی، زودهنگام اتخاذ شده و به روند شکل‌‌‌گیری بازار خودروهای برقی در این کشور آسیب خواهد زد. این اقدام نشان داد که دولت استرالیا در مشورت با صنعت پیش از اتخاذ تصمیمات بودجه‌‌‌ای مربوط به خودروهای برقی شکست خورده است.