با وجود ویژگی‌‌‌های مثبت این کشور کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی بر ضرورت اعمال برخی تغییرات در مدل اقتصادی این کشور تاکید کرده‌‌‌اند، چرا که بر اساس آمارها این کشور وارد رکود شده و تمایل سرمایه‌‌‌گذاری در این کشور از اوج فاصله گرفته است. دلیل این موضوع را می‌توان در شرایط منطقه‌ای این کشور نیز جست‌و‌جو کرد. پس از آشفتگی کسب‌وکارها بر اثر کرونا، اقتصاد آلمان با تبعات جنگ ناخواسته مواجه شد. این موارد هر کدام می‌‌‌تواند به‌تنهایی یک‌اقتصاد شکوفا را تحت فشار قرار دهد. در این شرایط است که این کشور لازم است بیش از پیش بر نقاط قوت خود تمرکز کند و با برطرف کردن نقاط ضعف خود به سمت شرایط بهتر اقتصادی حرکت کند. به گفته کارشناسان اقتصادی این کشور لازم است در سه حوزه به عنوان اولویت‌‌‌های خود تاکید ویژه داشته باشد.

اولین حوزه کمبود نیروی کار متخصص یا به‌عبارتی سرکارگران حرفه‌‌‌ای است. با اینکه کمبود نیروی کار متخصص در بسیاری از حیطه‌‌‌های کاری وجود دارد ولی براساس گزارش‌‌‌ها اصلی‌‌‌ترین‌‌‌ها به حوزه‌‌‌های آموزشی، مددکاران اجتماعی، پرستاری و نگهداری از سالمندان و متخصصان مربوط به راهبری و ترافیک ریل مربوط می‌‌‌شود. مورد دوم به جایگاه اقتصادی این کشور در جهان و رقابت آن با سایر کشور‌‌‌ها بر‌می‌‌‌گردد. به عقیده کارشناسان اکنون تنوع بخشیدن به اقتصاد یک ضرورت مهم برای اقتصاد آلمان است، چرا که با چین به‌عنوان یک رقیب اساسی در حوزه‌‌‌های مربوط به وسایل نقلیه الکترونیک طرف است. سومین حوزه‌‌‌ای که آلمان لازم است آن را در اولویت اقدامات و برنامه‌‌‌های خود قرار دهد به ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد و تامین انرژی این کشور با سوخت‌‌‌های فسیلی برمی‌گردد.

در این میان دولت برلین نیز بیکار ننشسته و برنامه‌‌‌های خود را برای بهبود روند اقتصادی و مسیری که در آن گام گذاشته به روشنی بیان کرده و اهداف اقتصادی و جمعیتی خود را اطلاع‌رسانی کرده است. به طور کلی باید گفت کارشناسان معتقدند اصول رقابت و انعطاف‌پذیری اقتصادی در طول زمان تغییر کرده و خواهد کرد. بنابراین لازم است برلین نیز اصول گذشته خود را به چالش کشیده و برای آینده آماده باشد تا بتواند دوباره به چابکی اقتصادی که مورد نظر است بازگردد. به گفته کارشناسان، آلمان با حل موانع زیربنایی رشد می‌‌‌تواند بار دیگر خود را تجدید کند و رکود حال حاضر را پشت سر بگذارد.

گفتنی است آخرین آمار منتشرشده از اقتصاد آلمان مربوط به نرخ تورم این کشور است. روز سه‌شنبه اداره آمار فدرال آلمان آمار مربوط به نرخ تورم ماه ژوئن این کشور را منتشر کرد. براساس این گزارش نرخ تورم سالانه در ماه ژوئن به ۴/ ۶درصد رسید که از ماه مه (پایین‌‌‌ترین نرخ طی ۱۴ ماه گذشته) یعنی ۱/ ۶ درصد و همچنین از تورم هدف بانک مرکزی اروپا، حدود ۲درصد بالاتر است. نرخ تورم اصلی، بدون احتساب اقلام بی‌ثبات مانند غذا و انرژی، در ژوئن به ۸/ ۵درصد رسیده که نسبت به ۴/ ۵ درصد در ماه مه باز هم افزایش داشته است.