ایرنا- مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور برنامه‌ای برای خودکفایی در تولید برنج نداریم. دلاور حیدرپور افزود: در این شرایط نباید منابع آبی کشور را برای کشت برخی محصولات با نیاز آبی بالا به ویژه محصول برنج با کشت غرقابی به خطر بیندازیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برنامه‌ریزی کشت محصولات کشاورزی بر محوریت آب است و با توجه به تغییراتی که در جامعه صورت می‌گیرد، به طور حتم الگوی مصرف برنج نیز باید تغییر کند. حیدرپور افزود: سرزمین ایران به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب، قابلیت کشت بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی را دارد و مسوولان نیز به دنبال برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی هستند، اما به طور قطع محدودیت منابع آبی باید بیش از گذشته مورد توجه مسوولان و تصمیم‌گیران کشور قرار گیرد.

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی گفت: انستیتو تغذیه ایران میانگین مصرف روزانه برنج برای هر نفر را حدود ۱۰۰ گرم پیشنهاد کرده است، در حالی که در برخی موارد مصرف برنج برای هر نفر به ۱۱۰ تا ۱۴۰ گرم در روز می‌رسد.