تعرفه‌ها کاهش یافت

گروه بازرگانی- به نظر می‌رسد که کاهش تولید گندم زمینه‌ساز واردات انبوه این کالا در سال جاری خواهد شد تا جایی که دیروز مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از کاهش تعرفه واردات گندم از ۴۵ درصد به ۱۰ تا ۲۰ درصد تا دو هفته آینده خبر داد. عباس قبادی به «فارس» گفت: در راستای حمایت از صادرات فرآورده‌های آردی و برای استفاده از ظرفیت کارخانجات آرد و با توجه به پایان فصل خرید تضمینی گندم، تعرفه واردات گندم از ۴۵ درصدی فعلی به ۱۰ تا ۲۰ درصد تا دو هفته‌ آینده در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده است تصویب و اعلام می‌شود.

به گفته او ظرفیت تولید آرد در کشور ۲۴ میلیون تن است، اما کارخانجات ما با ظرفیت ۸ و ۹ میلیون تن در حال فعالیت هستند.

به گفته قبادی واردات گندم در این شرایط هیچ آسیبی به کشاورز نمی‌زند چرا که گندم تولید شده به صورت کامل خرید تضمینی شده است.

یاد‌آور می‌شود که در پایان فصل خرید تنها حدود ۶ میلیون تن گندم خریداری شده است حال آنکه نیاز کشور در بخش مصرف و صنایع تبدیلی حدود ۱۴ میلیون تن است. بنابراین بر خلاف سال گذشته که شاهد افزایش ‌٣٠ درصدی تولید گندم در کشور بودیم و مدیران وزارتخانه جهاد کشاورزی هم با خوشحالی گزارش‌های مرتبط با رشد تولید را رسانه‌ای می‌کردند، اما امسال آنها سکوت کرده‌اند. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا در پی هدفمندسازی یارانه‌ها و وابستگی کشاورزان به یارانه‌های نفتی موجب بی‌رغبتی آنها به تولید نشده است؟ این مساله‌ای است که پیش‌تر نیز کارشناسان به آن هشدار داده بودند.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز از آغاز طرح ارتقای کیفیت نان خبر و توضیح داد: از این پس، اختلاط گندم در شرکت غله صورت می‌گیرد و گندم اختلاط شده به کارخانه‌های آرد فروخته می‌شود، یعنی کارخانه‌های آرد موظف هستند گندم با کیفیت تحویل بگیرند و آرد با کیفیت تحویل بدهند و واحدهای تولید‌کننده نان نیز موظف به خرید آرد با‌کیفیت هستند؛ در غیر این صورت با هر کدام از این حلقه‌ها برخورد جدی می‌شود. عباس قبادی البته گفته که تا مدت زمانی که آرد با کیفیت وارد چرخه شود، دو هفته تا یک ماه زمان می‌گذرد.