این رقم ۰.۳‌درصد نسبت به ماه مارس که ارقام آن اصلاح‌شده بود، افزایش نشان می‌دهد، اما ۹.۶‌درصد پایین‌تر از سطح خود در سال‌گذشته است. گزارش اخیر سازمان فائو نشان می‌دهد که شاخص قیمت غلات این سازمان پس از سه ماه کاهش پی‌درپی، در ماه مارس با رشدی ۰.۳‌درصدی روبه‌رو شده‌است.در این میان، بازار جهانی گندم شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها بود. رقابت شدید بین صادرکنندگان بزرگ، نگرانی‌ها پیرامون شرایط نامساعد محصولات زراعی در برخی مناطق اروپا، روسیه و آمریکا را تا حدی جبران کرده‌است.

از سوی دیگر، قیمت ذرت به دلیل تقاضای بالا در شرایطی که اختلالات لجستیکی ناشی از آسیب‌های زیرساختی در اوکراین و نگرانی‌ها درباره تولید در برزیل قبل از فصل برداشت اصلی وجود داشت، افزایش یافته‌است، اما در مقابل‌ شاخص قیمت کل برنج با افت ۱.۸‌درصدی روبه‌رو شده‌است. دلیل اصلی این افت، کاهش قیمت برنج هندیکا به دلیل فشار ناشی از فصل برداشت بوده‌است.

در کنار روند افزایشی قیمت جهانی سایر اقلام غذایی، شاخص قیمت روغن‌های نباتی فائو نیز در ماه مارس شاهد رشد ۰.۳‌درصدی بوده‌ و به بالاترین سطح خود در ۱۳ ماه گذشته رسیده‌است. این افزایش عمدتا ناشی از قیمت‌های بالاتر روغن آفتابگردان و کلزا بوده‌ که توانسته است کاهش جزئی قیمت روغن پالم و سویا را جبران کند.در همین حال، شاخص قیمت گوشت فائو نیز با رشدی ۱.۶‌درصدی نسبت به ماه مارس روبه‌رو شد. این افزایش به دلیل بالا رفتن قیمت جهانی گوشت طیور، گاو و گوسفند بوده‌است، با این حال قیمت جهانی گوشت خوک با کاهشی جزئی همراه بوده‌است که علت آن تقاضای ضعیف داخلی در اروپای‌غربی و همچنین تقاضای کم‌‌‌‌رونق و مستمر از سوی واردکنندگان اصلی، به‌خصوص چین‌ بوده‌است. از منظر فائو، برخلاف روند افزایشی که در مورد سایر اقلام غذایی شاهد بودیم، شاخص قیمت شکر فائو در ماه مارس با کاهشی ۴.۴‌درصدی روبه‌رو شده‌ و به سطحی ۱۴.۷‌درصد پایین‌تر از آوریل ۲۰۲۳ رسیده‌است. این افت قیمت این محصول عمدتا به دلیل بهبود چشم‌‌‌‌انداز عرضه جهانی شکر نسبت داده می‌شود. عواملی مانند تولید بیشتر از حد انتظار شکر در هند و تایلند و همچنین بهبود شرایط آب‌و‌هوایی در برزیل در این زمینه نقش‌‌‌‌آفرین بوده‌اند. درحالی‌که قیمت اکثر اقلام غذایی در ماه مارس روند افزایشی داشت، شاخص قیمت لبنیات فائو با ۰.۳‌درصد کاهش نسبت به ماه قبل روبه‌رو شد و به روند صعودی ۶ماهه خود پایان داد. این افت قیمت عمدتا ناشی از تقاضای ضعیف برای شیرخشک بدون چربی در بازارهای مالی و همچنین کاهش قیمت جهانی پنیر به دلیل تقویت دلار آمریکا بوده‌است، با این حال قیمت کره جهانی در اثر تقاضای ثابت واردات، روند افزایشی خود را حفظ کرده‌است. چشم‌‌‌‌انداز برای قیمت مواد غذایی در ماه‌های آینده با عدم‌قطعیت همراه است. عوامل مختلفی مانند جنگ اوکراین، شرایط آب‌و‌هوایی و سیاست‌های پولی بر قیمت‌ها تاثیر خواهند گذاشت.

 کاهش پیش‌بینی برداشت گندم در سال‌۲۰۲۴

همچنین سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد در جدیدترین گزارش خود، پیش‌بینی قبلی خود را برای تولید گندم در سال‌۲۰۲۴ به ۷۹۱‌میلیون‌ تن کاهش داده‌است. این رقم ۰.۵‌درصد نسبت به سال‌۲۰۲۳ افزایش نشان می‌دهد، اما کمتر از حد انتظار قبلی است.فائو در عین حال، برآورد خود از تولید کل غلات جهان در سال‌۲۰۲۳ را کمی به ۲۸۴۶‌میلیون‌تن افزایش داد که ۱.۲‌درصد نسبت به سال‌قبل بیشتر است. این بازنگری عمدتا به دلیل در دسترس قرارگرفتن داده‌های جدید از میانمار و پاکستان انجام شده‌است.

  افزایش تقاضا برای ذرت و جو

بر اساس گزارش اخیر سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو)، پیش‌بینی برای مصرف غلات در جهان در سال‌۲۰۲۴ به ۲۸۲۹‌میلیون‌تن افزایش یافته‌است. این افزایش عمدتا به دلیل استفاده بیشتر از ذرت و جو برای خوراک‌دام نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی است. در حال‌حاضر انتظار می‌رود مصرف جهانی ذرت نسبت به سال‌گذشته ۱.۶‌درصد افزایش یابد، درحالی‌که مصرف گندم ۱.۹‌درصد افزایش و مصرف برنج کمی کاهش یابد. همچنین این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی می‌کند که ذخایر غلات جهان در پایان فصل ۲۰۲۴ به ۸۹۰‌میلیون‌تن برسد. این رقم نشان‌دهنده افزایشی ۲.۱‌درصدی نسبت به ابتدای سال‌و همچنین معادل ۳۰.۹‌درصد نسبت جهانی ذخایر غلات به مصرف غلات است. با وجود این افزایش جزئی در ذخایر، فائو پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی گندم در سال‌۲۰۲۴ به ۷۹۱‌میلیون‌تن کاهش داده‌است. این رقم ۰.۵‌درصد نسبت به سال‌۲۰۲۳ افزایش نشان می‌دهد، اما کمتر از حد انتظار قبلی است. این کاهش در پیش‌بینی تولید گندم، ناشی از شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی در برخی از کشورهای تولیدکننده پیشرو، به‌ویژه برزیل و آفریقای‌جنوبی‌ است. برداشت غلات دانه درشت در کشورهای نیمکره‌جنوبی به‌زودی آغاز می‌شود و عملکرد نهایی این محصول تا حد زیادی به شرایط آب‌و‌هوایی در این کشورها بستگی خواهد داشت. در مجموع، چشم‌‌‌‌انداز ذخایر غلات جهان در سال‌۲۰۲۴ با وجود افزایش جزئی ذخایر، به دلیل کاهش پیش‌بینی تولید گندم و شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی در برخی از مناطق، با نگرانی‌هایی همراه است. درحالی‌که ذخایر غلات در سال‌جاری با رشدی جزئی روبه‌رو خواهد شد، کاهش پیش‌بینی تولید گندم و شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی در برخی از کشورها می‌تواند منجر به افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی شود. برداشت غلات دانه درشت در کشورهای نیمکره‌جنوبی به‌زودی آغاز می‌شود و عملکرد نهایی محصول تا حد زیادی به شرایط آب‌و‌هوایی در این کشورها وابسته خواهد بود. همچنین اقدامات احتیاطی و همکاری بین‌المللی برای اطمینان از امنیت غذایی جهانی و ثبات در بازار غلات ضروری است.