مسیریابی جدید طلای جهانی

فلز زرد در لحظات پایانی خود با قیمت ۱۸۳۲ دلار بسته شد. گفتنی است که این دارایی با روند نزولی شاخص دلار در پی انتشار گزارش مشاغل آمریکا اندکی افزایش یافت. در راستای این موضوع باید گفت که ارقام منتشر شده از سوی اداره آمار کار آمریکا مبنی بر این بود که مشاغل ایجاد شده در این کشور از انتظارات مبنی بر ۱۷۰ هزار شغل جدید فراتر رفت و رقمی معادل ۳۳۶هزار را به ثبت رساند. در پی وقوع این رویداد، آمار اشتغال، قوی‌ترین آمار در ۸ ماه اخیر را تجربه کرد. البته این درحالی است که نرخ بیکاری نیز مشابه فرصت‌های شغلی این کشور از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و سطح ۳.۸درصدی را حفظ کرد. در راستای این مو‌ضوع باید گفت که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بیکاری در ماه سپتامبر با کاهش ۰.۱واحد درصدی روبه‌رو خواهد شد و به سطح ۳.۷درصد خواهد رسید.

این امر سبب شد تا دلار جهانی بلافاصله پس از مشاهده ارقام به سقف کانال ۱۰۶ واحدی صعود کند، اما پس از تجزیه و تحلیل کارشناسان در خصوص نرخ بیکاری آمریکا، در ساعات پایانی بازارها در روز جمعه با رقمی معادل ۱۰۶.۱۰واحد بسته شد. از این‌رو باید گفت که صعود اندک بازار طلا می‌تواند ناشی از همین عامل باشد. با توجه به عوامل مذکور برخی از تحلیلگران تاکید کردند که این دارایی در ساعات اولیه خود در هفته معاملاتی جدید به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود. چرا؟ آنها بر این باورند که روند نزولی شاخص دلار واکنش منفی و کوتاه‌مدت به سطح بیکاری در آمریکا بوده است و دلار جهانی در هفته جدید معاملاتی به سطح سابق خود قبل از انتشار داده‌های شغلی بازخواهد گشت.

با در نظر گرفتن روند احتمالی شاخص دلار، فلز زرد حمایت کانال ۱۸۰۰ دلار را نیز از دست خواهد داد. بر این اساس سرمایه‌گذاران این بخش با دلسردی از روند قیمتی این دارایی ترجیح می‌دهند تا دارایی‌های خود را به بازار امن‌تری انتقال دهند. از این رو هجوم به سوی بازارهای ریسکی از جمله بیت‌کوین و اتریوم افزایش خواهد یافت و ارزش این دو دارایی بزرگ کریپتو را با روند صعودی مواجه خواهد کرد. اما مقابل این سناریو نیز وجود دارد. افراد صاحب‌نظر در این حوزه اعلام کردند که احتمال تداوم روند نزولی شاخص دلار در آغاز هفته معاملاتی جدید وجود دارد. اما احتمال آن کمتر از روند صعودی این شاخص و نزول طلا به کف کانال ۱۸۰۰دلاری یا از دست دادن حمایت ۱۷۰۰دلاری خواهد بود.