گزارش سیاستگذار پولی نشان می‌دهد که سهم صاحبان کسب‌و‌کار، اعم از حقوقی و غیر‌حقوقی، ۲/ ۸۵ درصد از کل این تسهیلات بوده و مصرف‌‌کنندگان نهایی تنها ۸/ ۱۴ درصد از این حجم از تسهیلات را به خود اختصاص داده است. سهم سرمایه‌‌ در گردش از کل تسهیلات پرداختی در بهار ۱۴۰۲ معادل ۷۸درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب‌‌وکار است. از سوی دیگر سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی بیش از ۴۰ درصد کل تسهیلات پرداختی توسط مصرف‌‌کننده نهایی را به خود اختصاص داده است. در همین دوره سهم تسهیلات خرد از کل وام‌‌ها اندکی کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

 تصویر تسهیلات به‌ روز شد

روابط عمومی بانک مرکزی در گزارشی اطلاعات مربوط به تسهیلات‌‌دهی در سه ماه ابتدایی سال جاری را منتشر کرد. براین اساس در بهار سال ۱۴۰۲، شبکه بانکی کشور بیش از ۹۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، با اهداف مختلف به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/ ۲۵ درصد رشد در تسهیلات‌‌دهی را نشان می‌دهد؛ طبق این آمار، رقم تسهیلات اعطایی بیش از ۱۸۸هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.

آمار و ارقام حاکی از آن است که ۶۱۲هزار میلیارد تومان، معادل ۵/ ۶۶ درصد از کل تسهیلات اعطایی بابت تامین سرمایه در گردش فعالیت‌‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است. به‌طور دقیق‌‌تر، بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان، معادل ۹/ ۱۳ درصد کل این تسهیلات صرف ایجاد یک فعالیت اقتصادی جدید شده است.

از سوی دیگر حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان، معادل ۵/ ۳ درصد کل این تسهیلات برای توسعه فعالیت‌‌های اقتصادی پرداخت شده است. در نهایت سهم خرید کالاهای شخصی از کل تسهیلات بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان، معادل ۳/ ۶ درصد بوده است. این سه مورد، پس از تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصاد به ترتیب اصلی‌ترین اهدافی بوده‌‌اند که شبکه بانکی براساس آنها وام اعطا کرده‌‌اند. لازم به ذکر است این ۴ هدف بیش از ۹۰ درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص می‌دهد.

 تصویر دیگر تسهیلات بهار

گزارش سیاستگذار پولی نشان می‌دهد که سهم صاحبان کسب‌و‌کار، اعم از حقوقی و غیر‌حقوقی، ۲/ ۸۵ درصد از کل این تسهیلات بوده و مصرف‌‌کنندگان نهایی تنها ۸/ ۱۴ درصد از این حجم از تسهیلات را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، در بهار سال جاری، صاحبان کسب‌و‌کار ۷۸۵ هزار میلیارد تومان و خانوارها ۱۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌‌اند. سهم سرمایه‌‌ در گردش از کل تسهیلات پرداختی در بهار ۱۴۰۲ معادل ۷۸ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب‌‌وکار است؛ به عبارت دیگر این گروه ۶۱۲هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت سرمایه در گردش دریافت کرده‌‌اند.

از سوی دیگر سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی بیش از ۴۰ درصد کل تسهیلات پرداختی توسط مصرف‌‌کننده نهایی را به خود اختصاص داده است؛ به عبارت دیگر خانوارها ۵۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت خرید کالاها دریافت کرده‌‌اند. در همین دوره سهم تسهیلات خرد از کل وام‌‌ها اندکی کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس ۱۸۶هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات خرد و ۱۳هزار میلیارد تومان در قالب کارت‌‌های اعتباری پرداخت شده است.

 ملاحظه تورمی تسهیلات

بانک مرکزی در پایان گزارش خود بر این نکته تاکید کرد که در جهت تداوم سیاست‌های بانک مرکزی با هدف کنترل تورم، باید نسبت به قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد هوشیار بود. بر این اساس ضرورت دارد بانک‌‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود نسبت کفایت سرمایه خود، توان مالی خود را تقویت کنند و با کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی، بهره‌‌وری خود در تامین سرمایه در گردش را افزایش دهند، از فشار مضاعف بر دارایی‌‌های خود اجتناب بورزند و بنگاه‌های تولیدی را به سمت بازار سرمایه، به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی، ترغیب کنند.