راه ناهموار اپل در صنعت خودرو

گروه اقتصاد بین‏الملل: نشریه اکونومیست در شماره جدید خود گزارشی را به شرکت اپل اختصاص داده و هدف جدید این شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

اکونومیست می‏نویسد: شرکت اپل که صنعت کامپیوترهای شخصی و گوشی‏های موبایل را بازتعریف کرده است، هدف جدیدی را در پیش گرفته است. براساس گزارش وال‏استریت ژورنال، این شرکت محبوب صنعت تکنولوژی قصد دارد در سال ۲۰۱۹ از خودرو برقی خود رونمایی کند. سال‏ها این گمانه‏زنی وجود داشته است که اپل بلندپروازی ساخت خودرو را در سر می‏پروراند. این شرکت گروهی از مهندسان را برای کار روی پروژه‏ای با اسم رمز تیتان استخدام کرده است. درحال حاضر ۶۰۰ نفر برای کار روی این پروژه استخدام شده‏اند.

اپل با ذخیره پولی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار، مطمئنا برای هزینه کردن روی این کسب‌وکار مخاطره آمیز پول کافی در اختیار دارد. خیل عظیم طرفداران اپل همواره مشتاق هستند ببینند این شرکت محصول جدیدی را عرضه می‏کند که به شدت مورد توجه قرار می‏گیرد. اما محصولی که این شرکت به‌تازگی عرضه کرده است یعنی اپل واچ، موفقیتی را که برخی تحلیلگران انتظار داشتند به دست نیاورده است و مراسم رونمایی اپل در اوایل ماه میلادی جاری کسل‏کننده بود و نمایشی بود از محصولات موجود این شرکت، اما عرضه خودرو بسیار جذاب‏تر و در تئوری به شدت پرمنفعت خواهد بود. سال گذشته ارزش فروش جهانی خودرو حدود ۲ تریلیون دلار بود.

با این وجود مسائل بسیاری در مورد کسب و کار خودرو وجود دارد که کاملا متفاوت با فروش گوشی تلفن است. چرخه جایگزینی برای آی‌فون تنها دو سال است، اما مصرف‏کنندگان مدت زمان بسیار بیشتری خودروهای‏شان را نگه می‏دارند و چند سال طول می‏کشد تا آنها را تعویض کنند. برای اینکه این کسب‌وکار قابل توجیه باشد، خودروهای اپل باید سودی برابر با محصولات فعلی این شرکت داشته باشند. اما حاشیه سود ناخالص ۴۰ درصدی که اکنون اپل تجربه می‏کند، برای اکثر خودروسازان بزرگ یک رویا است. حاشیه سود ناخالص بی‏ام‏و که یکی از سودده‏ترین خودروسازان به شمار می‏رود حدود ۲۰درصد است.

مهم‏ترین مساله این است که خودروها بیش از محصولات الکترونیکی زیر ذره‏بین قانون‌گذاران قرار دارند. تامین استانداردهای ایمنی و قوانین انتشار گازهای آلاینده در آینده با دقت بیشتری مورد تاکید قرار خواهد گرفت و این مساله چشم‏انداز پردردسری را پیش روی خودروسازان باتجربه قرار می‏دهد چه رسد به شرکت‌هایی که به‌تازگی وارد این صنعت شده‏اند.

در شرایطی که خودروها هرچه بیشتر به اینترنت متصل می‏شوند، توانمندی‏های اپل در ساخت دستگاه‏های موبایل یک مزیت محسوب می‏شود. اما خطرات مربوط به خودروهای متصل به اینترنت با خطرات مربوط به گوشی‏های موبایل متفاوت است. هفته گذشته فاش شد بدافزاری در برخی از اپلیکیشن‏های گوشی‏های هوشمند که در اپل استور فروخته شده‏اند، نفوذ کرده است. این مساله مایه شرمساری است، اما خطرناک نیست، اما اگر همین بدافزار در خودروی اپل نفوذ کند، پیامد‏های آن مرگبار خواهد بود.

با این وجود این‌گونه نگرانی‏ها شرکت‌های تکنولوژی را از ورود به کسب‌وکار خودرو منصرف نکرده است. پیشتاز این شرکت‌ها «تسلا» است. این شرکت توسط ایلان ماسک کارآفرین موفق در حوزه تکنولوژی تاسیس شده است و خودروهای برقی تولید می‏کند. شرکت گوگل هم روی تولید خودروهای «خودران» و طراحی سیستم‌عامل برای خودروها کار می‏کند و به‌تازگی یک مدیر ارشد سابق صنعت خودرو را برای اداره پروژه خودروهای خودران استخدام کرده است.

شاید تصمیم اپل برای ورود به صنعت خودرو تا حدی به این دلیل باشد که نمی‏خواهد کنترل سیستم‌عامل خودروها را به شرکت گوگل واگذار کند. اکنون رقابت گوگل و اپل درحال تبدیل شدن به مسابقه اتومبیلرانی است.