تعرفه بالای واردات گوشی که منجر به کاهش فعالیت نمایندگان قانونی در بازار تلفن همراه ایران شده، علاوه بر متضرر شدن شرکت‌های قانونی به کاهش اشتغال زایی در کشور نیز دامن زده است. مدیرفروش شرکت «پرشین تلکام» عرضه کننده رسمی گوشی‌های اچ تی سی با تاکید به مطلب فوق در گفت‌وگو با موبنا اظهار داشت: افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه و همچنین ورشکستگی شرکت‌های قانونی طی سه سال اخیر تاکنون به کاهش اشتغال‌زایی درکشور دامن زده است. «بابک عزیززادگان» افزود: از سه سال گذشته تا کنون که تعرفه واردات گوشی تلفن همراه افزایش یافت، اکثر شرکت‌های واردکننده قانونی مجبور به تعدیل نیرو شده اند.

وی با اشاره به کاهش فعالیت نمایندگان قانونی و گسترش قاچاق در این حوزه تصریح کرد: به موجب همین امر، تعرفه واردات این کالای ارتباطی به‌طور حتم باید کاهش یابد.مدیرعامل شرکت پرشین تلکام خاطرنشان کرد: بالا بودن تعرفه واردات و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که در مجموع به ۲۸ درصد می‌رسد، باعث شده تا فعالیت فعالان قانونی به حداقل برسد که این امر موجب شده حدود ۹۵ درصد از سهم بازار از طریق مبادی غیرقانونی تامین شود.

وی با اشاره به ثابت ماندن تعرفه گوشی تلفن همراه در سال جاری گفت: با توجه به این شرایط پیش‌بینی می‌شود که بازار تلفن همراه کشور نیز همانند سال گذشته با گسترش فعالیت قاچاقچیان روبه‌رو باشد.