افزایش تقاضا برای تلویزیون‌های گارانتی‌دار

بازار دیجیتال- با وجودی که نوسانات نرخ ارز، بازار خرید و فروش کالاهای حوزه کامپیوتر و برخی از تجهیزات دیجیتالی را به رکود کشانده است، اما بازار خرید و فروش تلویزیون روزهای چندان بی‌رونقی را سپری نمی‌کند. به گفته فعالان بازار، طی سه ماه اخیر بازار خرید و فروش کالاهای حوزه صوت و تصویر به ویژه تلویزیون روزهای پررونق تری را نسبت به ماه‌های ابتدایی سال ۹۰ تجربه کرده است و اکنون نیز با فرا رسیدن فصل پاییز همچنان بازار پرمخاطب است.

فعالان بازار علت این امر را برگزاری جشنواره‌های فروش ویژه تابستان و ارائه هدایای ضمن خرید و تخفیف‌های ویژه به خریداران عنوان کردند.

محمد سهیلی، یکی از فعالان بازار می‌گوید، با توجه به برگزاری این جشنواره‌ها توجه خریداران به سمت کالاهای گارانتی دار جلب شده است و کمتر خریداری به قصد خرید بدون گارانتی به بازار مراجعه می‌کند.

نمایندگی‌های فروش لوازم صوتی و تصویری هم با تایید این ادعا می‌گویند، در سه ماه گذشته میزان تقاضا برای کالاهای گارانتی‌دار، به ویژه تلویزیون‌های led افزایش چشمگیری یافته است و در پی این اتفاق گروهی از عرضه‌کنندگان کالاها بدون گارانتی ناچار شده‌اند قیمت‌ها را کاهش دهند تا به این وسیله توجه خریداران را به خود جلب کنند.

محمد مهدوی، یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که نمایندگی‌های فروش به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند گفت، وقتی میزان تقاضا در بازار در حد مطلوبی است، فروشندگان ترجیح می‌دهند با ثبات قیمت‌ها مشتریان خود را حفظ کنند. وی می‌گوید، اگر چه افزایش قیمت‌ها با توجه به رشد نرخ دلار منطقی بود، ولی اکثر نمایندگی‌های فروش قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند.

سامانی یکی دیگر از عرضه‌کنندگان بازار، اما نظر دیگری دارد. به گفته وی، با وجودی که شرکت‌های عرضه‌کننده و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش هدایای ضمن خرید زیادی برای محصولات خود در نظر گرفته اند،اما نتواسته‌اند از میزان تقاضا برای نمونه‌های بدون گارانتی در حد چشمگیری بکاهند؛ چرا که هنوز برای اکثر خریداران قیمت فاکتور مهمی است و این خریداران ترجیح می‌دهند کالا را با تخفیف بیشتر یا قیمت ارزان‌تر خریداری کنند تا با یک هدیه که شاید از آن استفاده چندانی نکنند. به گفته وی، در سه ماه اخیر برخی از عرضه‌کنندگان نمونه‌های بدون گارانتی قیمت کالاهای خود را کاهش داده‌اند و به این ترتیب مشتریان خود را حفظ کرده‌اند.

این درحالی است که ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری چندی پیش اعلام کرده بود، میزان عرضه کالاهای قاچاق در بازار داخلی در حد قابل توجهی کاهش یافته است و این کالا‌ها با کمترین میزان تقاضا مواجه شده‌اند.