خرید باتری از شرکت‌های چینی برای پنتاگون ممنوع شد

این ممنوعیت شامل خریدهای تجاری از سوی شرکت‌هایی نظیر فورد موتور که فناوری تحت مجوز را از شرکت CATL برای ساخت باتری‌های خودروی برقی در میشیگان دارد، نمی‌شود. شرکت تسلا هم مواد باتری خود را از شرکت BYD تامین می‌کند که در سه ماهه چهارم، به پرفروش‌ترین سازنده خودروی برقی در جهان تبدیل شد. قرارداد مجوزدهی CATL با فورد، سال گذشته توجه سیاستمداران آمریکایی را در بحبوحه نگرانی نسبت به نقش شرکت‌های در تولید خودروهای برقی، برانگیخت. تد کروز و مارکو روبیو، سناتورهای جمهوری‌خواه، نامه‌ای به لوید آستین، وزیر دفاع ارسال کرده و هشدار دادند استفاده از باتری‌های ساخت شرکت CATL، ریسک‌های امنیتی ایجاد می‌کند.

چهار شرکت چینی دیگری که باتری‌های‌شان ممنوع شده‌اند، شامل شرکت انویژن انرژی، EVE Energy Co، Gotion High Tech و هیتیوم انرژی هستند. از ۱۰ تامین‌کننده برتر باتری در دنیا، تنها سه شرکت غیرچینی هستند. آمارهای اخیر نشان داده که شرکت‌های CATL و BYD، سهم بازار جهانی خود را افزایش داده‌اند. این تصمیم همچنان مقامات پنتاگون را ملزم می‌کند تا دامنه مقررات جدید را روشن‌تر کنند. این مقررات به مقررات قبلی افزوده می‌شوند که زنجیره تامین وزارت دفاع آمریکا را از چین ایزوله می‌کند و شامل محدودیت استفاده از نیمه‌رساناهای چینی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هر چند ممنوعیت‌های وزارت دفاع به‌شدت در مورد تدارکات دفاعی اعمال می‌شود، صنایع و قانون‌گذاران قوانین را به عنوان راهنمایی برای اینکه به چه مواد، محصولات و شرکت‌هایی در مسیر کسب‌وکار خود اعتماد کنند، به دقت دنبال می‌کنند.