روث فرتل، موسس «کریس استیک»

وی پس از آنکه در ۱۵ سالگی با موفقیت و به‌صورت جهشی تحصیلات ابتدایی را به پایان برد وارد دانشگاه  ایالتی لوئیزیانا شد و در ۱۹ سالگی در رشته شیمی و فیزیک تحصیلات عالی خود را به پایان برد.

در ۱۹۴۶ یک شغل تدریس در دانشگاه ایالتی مک نیس به‌دست آورد اما پس از دو نیمسال تحصیلی آنجا را ترک گفت و در اکتبر ۱۹۴۸ با رودنی فرتل که در باتون روژ بود ازدواج کرد. در ۱۹۵۱ با همسرش یک اصطبل اسب‌دوانی در همان‌جا افتتاح کرد.

روث توانست گواهینامه پرورش اسب‌های اصیل را به‌دست آورد و به این ترتیب اولین زنی در لوئیزیانا بود که توانست به این امتیاز برسد. آن دو در ۱۹۵۸ از هم جدا شدند. روث در ۱۹۶۱ شغلی را به‌عنوان تکنسین آزمایشگاه نزد دانشمند فیزیک جورج ‌ای برچ در دانشگاه تولان به دست آورد.

در ۱۹۶۵ فرتل که می‌دانست برای فرستادن دو پسرش به دانشگاه به پول بیشتری نیاز دارد، با رهن گذاشتن خانه‌اش توانست رستورانی را در خیابان براود شمالی نیواورلئان بخرد. این رستوران که ظرفیت ۶۰ مشتری را داشت تحت مدیریت مالکان قبلی شش بار ورشکسته شده بود. در مه ‌۱۹۶۵ وی توانست ۳۵ عدد استیک بفروشد و در طول شش ماه توانست به درآمدی دو برابر شغل قبلی خود برسد.

او در آغاز بیشتر کارهای رستوران را خود انجام می‌داد و مادران مجرد را به‌کار می‌گرفت زیرا باور داشت این زنان کارگران سختکوش و مورد اعتمادی هستند. برای سالیان طولانی خانه کریس استیک تنها رستوران اعیانی در نیواورلئان بود که کارکنانش تماما زن بودند و سیاست‌مداران محلی، ورزشکاران، تجار و روزنامه‌نگاران مشتریان پر و پا قرص این رستوران بودند.

از ۱۹۷۶ فرتل شروع به فروش حق‌الامتیاز نام تجاری خود کرد و رستوران دوم در ۱۹۷۷ در باتون روژ افتتاح شد. رستوران‌های زنجیره‌ای خانه کریس استیک روث در دو دهه بعد به سرعت توسعه یافت و توانست بیش از ۸۰ رستوران در آمریکا و خارج از کشور تاسیس کند.

فرتل در زندگی‌اش این کسب‌وکار را خود مدیریت می‌کرد و در ۱۹۷۷ و در ۷۰ سالگی شخصا از ۴۲ رستوران خود بازدید کرد. در ۱۹۹۹که بیمار شد رستوران‌های زنجیره‌ای خود را به قیمتی نامشخص فروخت. وی که بیش از ۵۰ سال یک سیگاری تمام‌عیار بود در ۱۶ آوریل ۲۰۰۲ در پی ابتلا به سرطان ریه درگذشت.