پنج کارخانه تولید سرنگ انسولین در کشور فعال هستند

خدایار عینی با اشاره به اینکه در زمینه تولید انواع سرنگ‌‌‌های موردنیاز کشور از جمله سرنگ انسولین خودکفا هستیم و حتی صادرات نیز داریم، افزود: به دلیل مشکلاتی مانند تحریم و مسائل سیاسی که برای صادرات به وجود آمده، در حال حاضر تنها یک‌سوم از ظرفیت تولید کارخانه‌‌‌های سرنگ‌‌‌سازی کشور فعال بوده و دو‌سوم مابقی غیرفعال باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توان تولید سرنگ در کشور، بیش از ۱۰ سال است که واردات سرنگ به کشور ممنوع شده اما واردکنندگان سرنگ همچنان در تلاش هستند تا مجددا فروش از دست‌رفته خود را به‌‌‌دست آورند. طبیعی است وقتی یک واردکننده با یک دفتر و یک منشی سالانه چند میلیون دلار از طریق واردات سرنگ درآمد داشته و حالا تولید داخل این درآمد را از او گرفته، این وضعیت برای او بسیار دردناک باشد ودست به هر کاری بزند تا دوباره بتواند واردات را از سر بگیرد اما اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو هم به خوبی این موضوع را می‌‌‌داند و در زمینه رفع کمبودهای احتمالی در حوزه سرنگ کاملا با سندیکا هماهنگ است.

به گفته دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران سرنگ‌‌‌های تولید ایران از نظر کیفیت از تولیدات چینی برتر و با تولیدات اتحادیه اروپا برابر هستند و در چنین شرایطی هیچ دلیلی برای واردات سرنگ به کشور وجود ندارد. اخیرا نیز در گزارشی با عنوان «بیماران دیابت قربانی شگردهای تبلیغاتی واردکنندگان سرنگ انسولین» نوشت: مشکلات بیماران دیابت کم نیست. درد بیماری و رنج تزریق مداوم به کنار، حالا گرانی و هزینه‌‌‌های رو به افزایش تجهیزات پزشکی مثل سرنگ و نوار تست قند خون هم به آن اضافه شده، مشکلاتی که واردکنندگان سرنگ با جوسازی برای افزایش واردات با ارز ترجیحی در زمان خودکفایی تولید سرنگ به آن دامن می‌‌‌زنند.