لزوم راه‌اندازی انجمن کشمش در قزوین
دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: با اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و حمایت جدی از تولیدکنندگان و پرداخت جوایز صادراتی می‌توان به رفع مشکلات موجود در حوزه تولید و صادرات کمک کرد.
علیرضا کشاورز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین گفت: با داشتن بیش از ۳۰۰ هزار هکتار باغ انگور و تولید ۴۰ هزار تن کشمش رتبه سوم کشوری را داریم که با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه تولید در بخش باغداری و بسته‌بندی بسیاری از صادرکنندگان قادر به تداوم کار نیستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.
وی افزود: در سال‌های گذشته با خرید تضمینی کشمش توسط دولت کمک موثری به باغداران و تولیدکنندگان شد که امیدواریم امسال هم این حمایت انجام شود تا فعالان این حوزه ضرر نکنند.
این فعال اقتصادی در خصوص راه‌اندازی انجمن کشمش در استان هم یادآورشد: اتاق بازرگانی در دو نوبت نسبت به تشکیل این انجمن اقدام کرد، اما توافق و هماهنگی مناسب بین باغداران و تولیدکنندگان صورت نگرفت و کار نیمه تمام باقی ماند.
مشاور اقتصادی استاندار قزوین یادآور شد: ایجاد تشکل انجمن کشمش، احیای پرداخت جوایز صادراتی، تشویق تولیدکنندگان کشمش به دریافت گواهی بین‌المللی و توجه به بسته‌بندی مطابق سلیقه مشتری خارج از کشور از مسائلی است که می‌تواند به کاهش مشکلات کمک کند.
مجید کشاورز، نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین هم در این جلسه گزارشی از جلسه قبلی شورای گفت‌وگو برای کاهش موانع تولید ارائه داد و یادآورشد: هماهنگی در پذیرش نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی از سوی اداره استاندارد و معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، هماهنگی برای حضور نمایندگان استاندارد و علوم پزشکی در گمرک برای تسریع در ترخیص کالا از مهم‌ترین تصمیماتی است که می‌تواند به روان شدن کارها کمک کند.
حجت الاسلام صادقی، دادستان قزوین نیز در این نشست اظهار کرد: بالا بودن تقاضا در بخش کالای قاچاق موجب شده به‌رغم همه سختگیری‌ها و مجازات‌های سنگین و ریسک‌پذیری بالا همچنان شاهد پدیده قاچاق باشیم، اما تولیدکنندگان بخش خصوصی هم باید در این زمینه همراهی بیشتری داشته باشند.
وی افزود: افزایش کیفیت محصولات و پایین آوردن قیمت تمام شده می‌تواند زمینه رقابت‌پذیری با کالای قاچاق را بیشتر کند و برنامه‌ریزی مسوولان در مبارزه با قاچاق کالا را به نتایج بهتری برساند.
محمدرضا صفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین هم گفت: محصولاتی مانند پسته دارای انجمنی قوی و فرش سازمانی بزرگ دارد، اما کشمش و انگور که در سبد محصولات صادراتی نقش مهمی دارد، در سال ۸۹ از مجموع ۳۲۰ میلیون دلار صادرات که ۴۰ درصد آن به استان قزوین اختصاص داشت انجمن تخصصی ندارد. برای بازگشت اقتدار پسته کشور اقدامات اساسی در حال اجرا است، اما در کشمش این خلأ احساس می‌شود و باید قوی‌تر و با برنامه‌ای کارشناسی برای تاسیس آن اقدام کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: برای حفظ جایگاه سوم تولید کشمش باید از اقتصاد کشمش در استان حمایت شود و اگر بتوانیم موانع و مشکلات را به خوبی به مسوولان کشوری منعکس کنیم قادر به حل سریع‌تر آنها خواهیم بود.
استاندار قزوین نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: با تشکیل کارگروه ویژه با محور صنعت در شرایط کنونی می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه را برطرف و به چرخه تولید کمک کرد.
وی افزود: این کمیته باید در اولین گام فهرستی از مشکلات واحدهای صنعتی استان را که به دلایل مختلف از جمله مواد اولیه، نقدینگی، فرسودگی تجهیزات، ضعف مدیریت یا مشکلات فنی با وقفه یا کاهش تولید مواجه شده‌اند، تهیه کند و در اختیار مسوولان استان قرار دهد تا برای حل آن اقدام جدی شود.
استاندار قزوین تصریح کرد: استان قزوین در انگور و کشمش شاخص است که برای ساماندهی امور آن باید انجمن تخصصی کشمش را فعال کنیم. این مسوول بیان کرد: فلسفه وجود دانشگاهی در یک منطقه اگر نتواند با متن مردم و ظرفیت‌های خود ارتباط مناسبی برقرار کند منطقی نیست، از این رو در تاکستان پیشنهاد کردیم رشته انگور در دانشگاه ایجاد شود تا پس از چند سال ادعا کنیم با کارهای پژوهشی به تولید ۱۰ نوع انگور کمک کرده‌ایم. راه‌اندازی باغ موزه انگور هم از دیگر طرح‌هایی است که می‌تواند در قزوین یا تاکستان اجرا شود تا ظرفیت‌های استان را به‌خوبی
نمایان کند.
وی ترکیب تخصصی شورای گفت‌وگو را مناسب دانست و تصریح کرد: استانداری در پیگیری مسائل شورای گفت‌وگو بسیار جدی است، اما از بخش خصوصی هم انتظار داریم فعال‌تر مشارکت کنند و بخشی از هر جلسه را به آخرین اخبار و اطلاعات حوزه بخش خصوصی از جمله مشکلات، موانع تولید و سایر مسائل مهم اختصاص دهند، اما تعادل را در همه حوزه‌ها رعایت کنند.