مشهد- زهره الوندی: استاندار خراسان رضوی از افزایش ۲۸ درصدی صادرات خراسان رضوی طی شش ماه نخست امسال خبر داد. محمود صلاحی در کمیسیون توسعه صادرات خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار موثر که باعث رشد و توسعه صادرات استان شده واگذاری اختیارات این کمیسیون به بخش‌خصوصی است.

صلاحی در ادامه با بیان اینکه خراسان‌رضوی برترین استان کشور در زمینه صادرات سیمان است، تصریح کرد: در ابتدای دولت نهم میزان تولید سیمان در استان سالانه ۵/۱میلیون تن بوده که این میزان هم اکنون به شش میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسیده و تا پایان سال ۹۱ به ۹ میلیون تن افزایش خواهد یافت. استاندار خراسان رضوی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مرزی استان برای صادرات افزود: خدمات در مرز باید به صورت شبانه‌روزی به صادرکنندگان ارائه شود.صلاحی همچنین از اتاق بازرگانی خواست تا مرکز تحقیقات بازار آسیای میانه را راه‌اندازی کرده و علاوه بر شناسایی بازارها و کشورهای هدف جدید، نسبت به صادرات کالاهای با کیفیت و مورد نیاز آنان برنامه‌ریزی کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از واگذاری اختیارات کمیسیون توسعه صادرات خراسان رضوی به اتاق بازرگانی استان گفت: نتیجه این تصمیم افزایش چشمگیر صادرات در خراسان‌رضوی بوده که باید این امر به سایر استان‌ها نیز تسری یابد.

محمد نهاوندیان افزود: ملاحظه تورم داخلی و خارجی در نرخ ارز و اصلاح سیاست‌های ارزی براساس سیاست‌های صادراتی نقش بسزایی در توسعه صادرات دارد که صادرکنندگان باید به آن توجه داشته باشند.علی صفرزاده، رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه از پرداخت ۴۳ میلیارد تومان جوایز صادراتی طی پنج سال گذشته به صادرکنندگان استان خبر داد.

وی گفت: ۱۶ میلیارد تومان جوایز صادراتی نیز باید به صادرکنندگان سال ۸۸ پرداخت شود که پرونده ۱۰ میلیارد تومان این جوایز تکمیل شده و شش میلیارد تومان باقیمانده در دست اقدام است.