ملاقات وزیر و صنعتگر

«علی اکبر محرابیان» وزیرصنایع و معادن در دیداری صمیمی با «محسن خلیلی» پدر صنعت ایران از آخرین وضعیت حال وی که این روزها با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند، جویا شده است. رفتاری که کمتر از سوی وزرای صنایع پیشین مشاهده شده است. این نشان می‌دهد که صنعتگر و تشکل‌های صنعتی هنوز در وزارت صنایع و معادن یا همان خانه صنعتگران جایگاه ویژه‌ای دارند. این ملاقات گزارش اصلی نشریه اتاق تهران به عنوان مهمترین حامی بخش خصوصی است. جدای از این، دومین شماره نشریه «اقتصاد توسعه» با موضوع «موانع توسعه صنعتی» و رویکرد مرور «تاریخ شفاهی بخش صنعت» از سوی اتاق تهران منتشر شده است. «تضاد پنداری صنعت و تجارت» موضوع اصلی‌این شماره «اقتصاد توسعه» است وطی آن، وزرای صنایع پس از انقلاب با مرور موانع «توسعه صنعتی» به بررسی رابطه آن با «توسعه تجارت» پرداخته‌اند.

هم چون شماره قبلی که در آن با وزرای بازرگانی پس از انقلاب، موضوع «توسعه تجاری» بحث و گفت‌وگو شده بود، در‌این شماره نیز در مورد موضوع «توسعه صنعتی» با محمدرضا نعمت‌زاده، مصطفی‌هاشمی‌طبا، غلامرضا شافعی، سید‌هادی‌نژاد حسینیان، حسین محلوجی، اسحاق جهانگیری و علیرضا طهماسبی که همگی سابقه حضور در وزارت صنایع و معادن را دارند، بحث‌ و گفت‌وگو شده است. در‌این میان تصویر روی جلد‌این شماره نشریه، انعکاسی از ملاقات صمیمانه «محسن خلیلی عراقی» و «علی‌اکبر محرابیان» است که طی آن وزیر صنایع و معادن، بنیان‌گذار «شرکت بوتان» را تکریم و به عنوان پیش کسوت صنعت‌ ایران از او تجلیل کرده است. عنوان ‌این گزارش «ملاقات وزیر با صنعتگر» است که همراه با عکسی صمیمی از دیدار «محرابیان» و «خلیلی عراقی»، برخورد مردمی وزیر صنایع و معادن دولت دهم با پیشکسوتان صنعت را به رخ خوانندگان می‌کشد.

نویسندگان ‌این نشریه همچنین با مرور تاریخ انقلاب صنعتی، به تاثیر آن بر توسعه صنعتی در اروپا، آمریکا و کشورهای شرق آسیا پرداخته‌اند و در زمینه توسعه صنعتی، تجربه کشور کره‌جنوبی را مرور کرده‌اند. در زمینه توسعه تجاری نیز، تجربه امارات متحده عربی به صورت ویژه، مورد بررسی قرار گرفته است. محمد نهاوندیان و موسی‌غنی‌نژاد نیز در همین بخش، گفت‌وگویی خواندنی در مورد «تضاد پنداری صنعت و تجارت» داشته‌اند که محمد مهدی بهکیش نیز همین موضوع را از زاویه‌ای دیگر بررسی و تحلیل کرده است.